Spännande tanke: Är Google Pixel ett experiment?

Diskussion i 'Google Pixel Allmänt' startad av Machinulis, 7 feb 2017.

  1. Machinulis

    Machinulis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel
    Jag som många andra börjar surna i väntan på att Pixel ska komma till Svedala.

    Under tiden hinner man fundera rätt mycket :)

    1. Ok. Google misslyckades spå antalet köpare för sin Pixelserie.
    Lite klantigt kan man tycka men ok. Det kan vara så.
    2. Varför har de då inte lyckats öka produktionstakten på över 3 månader? De klarar ju inte ens leverera på de marknader där mobilen är släppt?
    Ännu klantigare av Google. Så pass klantigt att man inte vill tro att det är så.

    Det är nu den spännande tanken kommer. Är det så att Google testar hur marknaden reagerar på detta, alternivt har andra tankar som ex. vis att hypa produkten lite inför Pixel 2.

    Vad tror ni? :)
     
    Last edited: 7 feb 2017
    Kristy och bernard gillar detta.
  2. bpl

    bpl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
     iPhone 14 Pro Max
    Det är ju HTC som tillverkar Pixeln så då kanske det inte är så konstigt att det tryter på lagren...
     
  3. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    asså det är google lixom... ingen inkl google själva vet ju har nästa dag ser ut :D
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 760
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är första gången Google egentligen släpper en produkt som är tänkt "för massorna". Nexus-telefonerna tjänade som syfte att fungera som en "bas" för utvecklare. En telefon man kunde använda att utveckla på ostört från tillverkarnas egna skal och funktioner.

    Sedan Google blev Alphabet verkar det som att kraven blivit större på att vint skall redovisas i de olika delarna, och då har man väl också velat vara försiktigare.

    Dock förstår jag inte heller hur man efter ett kvartal fortfarande lider brist på lurar. Det är kanske inte så enkelt att lägga massbeställningar på komponenter för en "uppstickare" utan att meddela med god framförhållning. Det råder också lite brist på både NAND och DDR4-minnen som jag tror ställer till det lite.
     
    Last edited: 7 feb 2017
    Kristy, stealth.pilot och jnsson gillar detta.
  5. joström

    joström Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2014
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    260
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 11 (2018)
    Helt klart en intressant tanke :), varför inte göra en Oneplus och skapa en hype över en ny telefon men jag tror mer på det @bernard@bernard skriver om brist på komponenter.
     
  6. Machinulis

    Machinulis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    7
    Telefon:
    Google Pixel

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel
    Här är en som också funderar på vad Google har för tankar med Pixel
    http://www.forbes.com/sites/ianmorris/2017/02/10/how-google-blew-it-with-the-pixel-and-pixel-xl/amp/
     
  7. SWEUP

    SWEUP Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Tycker allmänt det är svårt och följa Googles strategier, som jag förstått det har man "kastat nya produkter och tjänster på väggen och sedan ser vad som fastnar" men som konsument blir det samtidigt en osäkerhet, veta om det är värt att börja använda en tjänst som sedan läggs ner. Android TV satsningen förbryllar mig oxå, efter floppen med Google TV trodde jag de verkligen skulle göra det mycket bättre med Android TV men många av deras egna appar är inte anpassade, få leverantörer av externa boxar, i allmänhet dåligt app stöd. Ursäkta lite OT men satsningen med Pixel följer samma trend, defus och oklar lansering.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Google har fått mycket kritik internt för att de gynnar nya uppfinningar men de som vill förbättra existerande produkter genom att eliminera buggar får ingen bonus, inget extra, ingenting.

    Det vore väldigt trevligt om de kunde ta bort ett antal jäkligt irriterande buggar i ett antal av deras appar, i många fall så tröttnar folk och kanske byter till iPhone eller skippar Googles appar (vilket jag väljer, vill definitivt inte använda iPhone).

    Det är kanske samma problem med Pixel, när den väl är lanserad och behöver jobbas med för att växa på marknaden så får de som ska göra den delen av jobbet inget extra, de behöver uppenbarligen hitta sätt att öka volymerna men det finns ingen på Google som gynnas av att lösa leveransproblemen.
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  9. andreasenglund

    andreasenglund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2016
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag tror deras tanke är att endast släppa den på marknader med språk som Assistant klarar. Engelska och tyska och hindi är det väl för tillfället.
     
    Kristy gillar detta.
  10. Asad91

    Asad91 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2017
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    46
    Får hoppas på att framtiden blir ljus för pixel. Väldigt bra mobil.
     
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Last edited: 3 apr 2021
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Google har aldrig varit av arten att konkurrera med någon, om de seriöst hade vilja försöka tävla mot någon så hade de sålt telefonerna på samtliga marknader, istället väljer det sälja det endast på 9 marknader och utesluter dessutom världen största marknad Kina.

    Google har alltid varit en telefon för visa upp vad nästa android är och det har fortfarande inte förändrads.
     
    Kristy gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Kan så vara men de hade sina Nexus mobiler om syftet bara vore att visa upp nästa Android version. Det är ändå en skillnad på att investera i egen tillverkning.

    Men vi får se i höst. Stannar de i 9 marknader eller utökar de i ytterligare länder?
    Att sälja i Kina är väl lite speciellt också (Se vad som händer med H&M nu). Kontroversiellt, så kanske lika bra att satsa i Indien istället.

    Googles tjänster är inte tillgängliga i Kina heller så en faktor att ta med.

    Oavsett känns det som de nu har en större chans i USA marknaden. Deras distribution har varit lite spretig. T-Mobile säljer bara Pixel 4a medan Verizon säljer Pixel 5.

    Nu har de åtminstone en telefonoperatörer som går ”all in” på allvar.
     
    Last edited: 3 apr 2021
  14. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det återstår ser det tar ju fram eget ship och lämnar Snapdragon i och med Pixel 6 enligt rycktet har Samsung varit med och hjälpt till, men tror fortfarande att det kommer vara begränsad marknad.

    Även länder som har varit flitiga på importera pixel telefoner har inte fått det, pixel officiellt och Google vet ju med hjälp av enhet registreringen vilket land telefonen aktiveras i.

    Kina är världen mest nationalistiska land i världen och det mest rasistiska land i världen så fort en utlänning i kina så hör man alltid 性买家 vilket beskrivs i formatet
    Xìng mǎi jiā, och så fort Kinas kommunist styre får problem så skyller de på utländska grejer så får de som en handvändning stöd av befolkningen, och problemet mot regeringen försvinner på 1 sekund då det är väldigt nationalistiska.

    Du kan inte heller bli medborgare i kina på något sätt, du får jobba i kina tills du gifter dig då är det total förbud för jobba i yrken som ska tillhöra den kinesiska befolkningen som bäst får du jobba med göra Youtube videos. Som inte tar jobb från kinesiska folket.

    Vad som händer med H&M är ju för att det sa att hur deras land fungera med tvångsarbete strider mot ideologin i landet. och Tech bolag undviker kina eftersom de behöver överlämna patent och hemlig information till regeringen för få driva företag i kina, Kina regering har dock lova avskaffa kraven men sker fortfarande.

    Men bortsett från allt det så är Kina ett riktigt trevligt land och vara i många områden. Förutom se folk bajsa ute på gatan trottoarer på fastlands kina.

    Men det finns trevligt folk där och utelivet är riktigt levande naturen är sjukt nice där.
     
    Last edited: 3 apr 2021
    katho gillar detta.
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jag tror det är en blandning av inkompetens och fel strategier från Googles sida. Det har inte lyckats så bra hittills. Släppa gimmicks som radarfunktioner. Mobiler med pyttesmå batterier etc..
    Bara en bra kamera hjälper liksom inte utan hela paketet måste hålla. Lite dålig styrning om man säger så. Jag hoppas de får till det till Pixel 6. Om inte kan de lika gärna skrota hela projektet och gå tillbaka till nån form av Nexus lösning.
     
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Antal kameror påverkar ju inte så mycket längre Google Pixel telefoner tar bättre bilder än många mobiler som även kör med 4-5 kameror just för deras AI är kraftfulla när det kommer till hantera bilder.
     
    katho, jnsson och Johnh3 gillar detta.
  17. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tror Google har Pixel-serien som "nice to have" (förutom att visa upp android). Om de en dag känner för att skala upp rejält så kan de göra det snabbare när de redan har en grund. Att de är inkompetenta ser jag i princip som uteslutet. Tycker det är uppenbart att de kunnat lyckas mycket bättre om de velat, det är viljan som saknas.
     
    stelex, katho och Kristy gillar detta.
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Hårdvara är svårt se på HMD Global, Essential. Jag tycker de borde kunnat gjort bättre ifrån sig. De tog över i princip halva HTC med flera tusen personer.
    Nån måste kunna säga ifrån, behövs en radarfunktion? De hade kunnat experimentera med internt det innan de släppte ut det.
    Uppenbarligen var det inte nödvändigt eftersom det nu är skippat.

    Så nånstans verkar det inte har funkat riktigt inom Google.
    Inkompetens, brist på vilja eller en för byråkratiskt organisation?
    Man kan väl även se det med Stadia projektet och all turbulens där också.
     
    Last edited: 3 apr 2021
  19. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Om Google ville skulle de ha alla förutsättningar för att kunna göra bättre ifrån sig hårdvarumässigt och expandera kraftigt på telefonmarknaden, men de verkar inte ha något större intresse för det. Min teori är att Google i huvudsak är ett mjukvaruföretag, så jag tror att de i främst ser Pixelserien som ett sätt att testa sin mjukvara på hårdvara som de har så mycket kontroll över som möjligt. Därigenom kan de testa nyheter precis som de vill, och behöver inte göra några kompromisser med företag som behöver gå med vinst på hårdvaran. Misslyckas en funktion är det bara för dem att skrota den till nästa generation, och detta behöver inte alls vara ett misslyckande för företaget utan de har skaffat sig kunskaper som de kanske kan utveckla vidare till någonting annat, eller bara lägga ned, nöjda med att ha prövat. Märken som iPhone eller Samsung har inte råd att chansa på det sättet, men Google kan göra det eftersom de inte på något sätt är beroende av telefonförsäljningen. Jag skulle tro att de nog är ganska nöjda om de når "break-even" så att telefonförsäljningen bekostar utvecklings- och tillverkningskostnader för hårdvaran, allt därutöver är en bonus. Det är mjukvaran de tjänar se stora pengarna på, inte hårdvaran misstänker jag.
     
    stelex och bernard gillar detta.
  20. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 166
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Kan säkert vara så. Men även Microsoft är ett mjukvaruföretag i ännu större utsträckning än Google numera, det hindrar inte att de säljer sina Surface prylar i Sverige:
    Officiellt hem för Microsoft Surface-datorer, bärbara datorer, 2 i 1 och enheter

    Google borde kunna se att Pixel enheter är aktiverade i Sverige. Ska det vara ett så stort problem att lägga till Norden förutom de 9 länderna de finns i? Det är det jag inte förstår riktigt, i och med att de säljer Nest högtalare här redan. Men Googles vägar äro outgrundliga.:)
     
    Kristy gillar detta.