GMS på China rom

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av Oceanic, 5 apr 2021.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Xiaomi gjorde ett uttalande för några månader sedan där de sa att China rom inte ska ha gms stöd... Teorierna har herjat fritt.. Om orsaken.. Samt i detalj hur de ska gå till om de fortfarande kommer att kunna gå att ta sig runt det fast kanske inte lika lätt som idag.

    Orsaken är förmodligen att lika versionen är prissatt efter den kinesiska marknaden och deras köpkraft, den globala versionen kan vara flera tusen lappar dyrare för samma hårdvara.

    Att de droppar gms på China rom är kanske ett sätt att hindra folk från att grå importera och betala mindre.

    China rom får betydligt fler uppgraderingar så det är att föredra igentligen.

    Efter MIUI 12.5 ska de inte längre gå att använda gms.

    Andra teorier är att de bara är Xiaomi telefoner med mediatek cpu som kommer påverkas..

    Vill helst köpa mi 11 ultra från Kina med China rom men utan garantier att gms kommer funka 2 år frammåt så får man lite kalla fötter.. Nån som är mer insatt i detta som har ny information?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Google har väl gradvis gjort det lite tuffare att köra GMS på icke-GMS-certade enheter. Det senaste är SafetyNet-uppdateringen som gör fler kontroller/kan begränsa fler appar/tjänster om telefonerna inte möter kraven.

    Kanske blir lite huvudvärk för Xiaomi om de påstår att man kan installera GMS om det sedan inte fungerar fullt ut med alla appar/tjänster i Google PLay.

    Men visst, de vill ju säkert stoppa gråimporten med, då de tjänar mer pengar på det viset. De har ju i princip redan regionbegränsningar för vissa smarta hem-produkter, så det låter ju inte helt osökt att de skulle göra detsamma med telefonerna.
     
    Kristy gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Lås upp bootloader och kör Xiaomi EU istället. Skulle verkligen inte känna mig trygg med att köra kinesisk MIUI flera år framöver. Känns som upplagt för tråkiga överraskningar och huvudvärk.
     
    dannejanne och Kristy gillar detta.
  4. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 396
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Problemet med Xiaomi är att allt släppa i Kina först. De är en av få tillverkare som gör de, global release kan vara flera månader efter. Hoppas I framtiden att de släpper globalt direkt..
     
  5. GunnarWik

    GunnarWik Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2018
    Inlägg:
    1 058
    Mottagna gillanden:
    651
    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Man skall inte glömma att Kina är en viktig marknad för kinesiska företag. Med tanke på innevånarantalet och den ökande tillväxten och de ökande inkomsterna blir den kinesiska medelklassen en allt viktigare marknad för de kinesiska företagen. Man skall nog räkna med att marknaden i väst ter sig mindre lockande för kinesiska teknikföretag, speciellt som man i väst sätter upp fler och fler handelshinder med udden riktad mot Kina. Precis som USA har sitt motto "USA först" har nu Kina börjat använda mottot "Kina först"!
    Vi för nog räkna med att global eller europeisk programvara kommer mer i andra hand även fortsättningsvis.
     
    Oceanic, flipp och Kristy gillar detta.