Fråga: Mindre prioriterade operatörer?

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av Grauior, 25 mar 2021.

  1. Grauior

    Grauior Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2019
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Har en diskussion med en god vän, han påstår att han har läst någonstans att operatörer som går under andra operatörers nät prioriteras mindre. Tex att Vimla som använder Telenors nät, Fello som använder Telias nät och Hallon som använder Tres nät.
    Att dessa mindre operatörer skulle prioriteras sist vad gäller täckning och data hastighet, på "jättarnas nät".
    Således får de sämre täckning och långsammare data hastighet.

    Finns det någon som helst sanning eller bevis för att det är på det viset?:eek:
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ¨
    Vore intressant att göra ett vetenskapligt test som bevisar påståendet...

    Tex om någon har telia/fello och då gärna på en telefon med dual sim kan jämföra tex signal styrka på båda...

    Hastigheten är redan strypt med fello så det så omtestår då är ju signal styrkan... men borde inte vara någon skillnad.. Vad det gäller Vimla och telenor skulle de inte förvåna mig alls om Telenors trafik prioriteras högre än vimla..men som sagt... vetenskapliga test vore intessant,... men från operatörernas håll finns det helt klart stora möjligheter att prioritera trafik så som dom behagar...
     
    Grauior gillar detta.
  3. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Telenor och Vimla är samma operatör, enbart olika varunamn på deras produkter och tjänster.

    Liknande gäller Tele2, Comviq, ComHem, Penny.

    Och även Tre, Hallon.

    Samt även Telia, Halebop, fello.

    Inom EU råder nätneutralitet, dvs operatörerna får inte ha olika prioriteringar i sina nät. Däremot kan de erbjuda olika tjänster med olika hastigheter, som t.ex. man gör med Comviq resp. Fello.
     
    katho, night77, mkubisztal och 4 andra gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Som @induktion@induktion nämner har jag också svårt att se någon möjlighet för dem att nedprioritera trafiken för en operatör och sedan prioritera trafiken för en annan: EU-domstolen värnar nätneutraliteten i uppmärksammat mål.

    Det borde kunna leda till rätt dryga böter om man bryter mot principen om nätneutralitet, så det vore nog inte värt risken. Dvs utöver all badwill det skulle skapa.
     
    night77, mkubisztal, induktion och 3 andra gillar detta.
  5. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Diskussionen om vad det betyder att prioritera har jag haft tidigare på det här forumet. Några tänker genast på trafikprioritering. TS menar kanske inte trafikprioritering? Hastigheten är ju tex lägre hos en del operatörer som går i andras nät beroende på tjänsternas utformning och avtal. Tekniken är också sämre i tex Vimlas fall även om Telenor står som ägare och andra saknar tjänster som "huvudoperatören" har. Så på olika sätt är de sämre prioriterade men inte vad gäller täckning. Jag tror inte det är tekniskt möjligt att försämra täckningen för vissa kunder om de använder samma nät?
     
    Grauior, Kristy och bernard gillar detta.
  6. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 302
    Mottagna gillanden:
    774
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Ni gör ju recensioner, kan ni inte göra tester där man använder två mobiler och jämför statistiken. Jag är säker på att PTS kommer gilla era svar om det är sant att det finns fulspel. Det borde finnas konsekvenser av att ha 100st MVNO
     
    Grauior gillar detta.
  7. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Operatörerna har så lite att tjäna på otillåten prioritering, och så mycket att förlora när de avslöjas, så jag tror ingen operatör är intrersserad.
     
    night77 och Kristy gillar detta.
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Åtminstone på GSM-tiden kunde två identiska mobiler ha en väldigt stor skillnad i signalstyrka och täckning på en och samma plats (jag hade usel signalstyrka i min mobil jämfört med en arbetskamrats mobil, trots att vi höll dem intill varandra och bytte plats på dem) och det skulle förvåna mig om det problemet inte kvarstår så jag tror inte att man kan jämföra på det sättet, det är nog bättre att jämföra två sim-kort i samma mobil.
     
  9. induktion

    induktion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2017
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    1 012
    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon,Tele2LV,MagentaDE
    Telefon:
    Google Pixel 8
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Telefon 3:
    Google Pixel 6a
    Detsamma gäller fortfarande. Det är mycket stor skillnad på antennkvalitén hos olika mobiler.

    Aalborg University utför, sedan många år tillbaka, kontinuerligt arbete med jämförelser av antenner.

    antenna test aalborg university - Sök på Google
     
    night77, bernard, Grauior och 2 andra gillar detta.
  10. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Två telefoner kan inte jämföras rakt av. "Antal pinnar" är ju ingen vetenskaplig och matematiskt säkerställd information om signalstyrkan utan det är bara en ungefärlig grafisk representation som olika telefoner och olika tillverkare kan utföra på olika sätt. Två "pinnar" på Samsung och två pinnar på Iphone/HTC/Huawei/whatever kan betyda helt olika saker. Sen kan ju antenner skilja och andra saker skilja också, som påpekats.
     
    stelex och night77 gillar detta.
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Notera att mobilerna var identiska så pinnarna faktiskt representerade signalstyrkan, "min" mobil var knappt användbar på samma plats som "hans", dvs, jag har usel mottagning eller ingen alls och han hade bra mottagning på samma plats.

    Som tur var så krävde inte mitt jobb så många mobilsamtal men kollegan behövde sin mobil hela dagarna.
     
  12. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Helt säker kan du bara vara om du byter simkort mellan mobilerna när du jämför. En mobil kan ju ha problem med antennen
     
    Kristy gillar detta.
  13. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Även om trafiken prioriterades lägre i nätet - bör signalstyrkan fortsatt vara densamma. Således är det ju inte alls något som blir jämförbart på sättet du beskriver. Testa att flytta simkorten mellan telefonerna för att se hur det beter sig då. :)

    Men nej - oavsett om du har ett abonnemang från operatörernas lågprisalternativ eller ej har du samma prioritet i nätet. Det är oftast telefonen som påverkar mest.
     
    induktion, bernard, jnsson och 1 annan gillar detta.
  14. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Det här var innan det fanns simkort...
     
  15. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    GSM har väl alltid haft SIM-kort?
    Tänker du på NMT-tiden?

    Bara för att tydliggöra, du menar att du och kollegan hade samma fabrikat/telefonmodell, samma operatör och samma slags abonnemang, vid händelsen du beskriver? (För NMT fanns väl endast en operatör för övrigt..).

    Nu vet jag inte hur mycket ni jämförde och huruvida ni säkerställde att det inte endast var något tillfälligt problem ni stötte på, men det låter annars som att troligaste orsaken är fel på antennen på din telefon eller annat hårdvaruproblem. Kan du ha tappat din telefon i marken eller något? :) Sen var ju detta så länge sedan, svårt att veta idag vad som kan ha påverkat i dåtidens telefonnät som inte längre förekommer idag, NMT-nätet kanske var överbelastat så att ditt abonnemang av någon anledning hade större benägenhet att "kastas ut" än din kollegas, eller något annat fenomen vi inte känner till.
     
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Det var nog NMT, hiskeligt länge sedan var det åtminstone...
     
  17. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 718
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Så det är kanske ingenting vi kan dra några slutsatser av för vad som gäller idag. [emoji57]
     
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 102
    Det var mer en beskrivning av hur olika antenner kan vara i identiska mobiler.
     
    Asawi gillar detta.