Vilken projektor ska jag välja?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Solomun, 8 apr 2021.

  1. Solomun

    Solomun Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    8
    Har snöat in mig lite på projektorer och funderar på att byta ut min TV mot en . Men är ju en liten djungel så tar gärna emot lite tips! Budget helst under 25k inkl. duk. Tänker mig något i stil med:

    - Short throw så man kan ha den nära duken. Egentligen mitt enda krav, resten går att tumma på.
    - gärna 4k laser.
    - kommer att användas som "tv", så gärna att funkar helt ok vid ljus på dagtid .
    - ha hyffsat input så man inte märker fördröjning vid spelande.
    - gärna android/Google home kapabel.
    - kommer nog inte projicera större bild än 100tum.

    Undrar även om man måste ha en sån specialduk om man ska ha en short throw? Dom verkar kosta 5000kr+...

    Är väl dessa två jag kikat på främst. Känner till märket och nöjd med deras övriga produkter.

    https://cdon.se/hemelektronik/xiaomi-mi-4k-laser-projector-p54929795

    https://cdon.se/hemelektronik/xiaom...854af5269ba0cb728b76a85df0853d4&affId=2097224


    Är det värt prisskillnaden mellan dom? Den dyrare tänjer dock budgeten om jag vill ha en bra duk. Tror ni att priserna kommer gå ned så småningom och så att utbudet matchar min budget och alla önskemål? Tar gärna emot förslag på andra modeller.
     
    bernard gillar detta.
  2. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

  3. Solomun

    Solomun Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    8
  4. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har haft projektorer i många år. Själv skulle jag inte handla där det kan bli problem med garantier. Det är enligt min uppfattning att optiken kan vara dålig, speciellt att skärpan inte är jämn över bildytan. Tex så kan högra sidan vara skarp och vänstra mer oskarp.

    Har returnerat ett antal projektorer av den anledningen, det gäller att vara nöjd med sitt exemplar.
     
  5. nothing_records

    nothing_records Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Jag håller helt med dig. Jag har haft flera olika projektorer i 20 000 kr klassen genom åren och jag har flera gånger behövt utnyttja garantin för att byta ut projektorn eller skicka på service. Då har jag i alla fall varit otroligt nöjd med att jag handlat från stora svenska företag som inte krånglat.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tänk på att en UST-duk är ett måste om du ska använda den i dagsljus. Dock blir bilden fortfarande inte "perfekt". Vi ska köpa plisségardiner till vardagsrummet för när solen kommer in i rummet blir inte bilden bra nog. Sedan får du inte jättebra svärta trots duken. Visst blir det stor skillnad men inte så dramatisk som jag trodde.

    5K+ är ett understatement när det gäller duken. Vår 120" kostade 14K och det var den billigaste vi då kunde hitta i Sverige. Alternativet hade varit att importera från Kina. Det kan ju bli en chansning men ändå vara värt det.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Instämmer. Vi skickade tillbaka vår första Formovie 4K då kanten på bilden upptill inte var helt rak. På den andra var den helt bra. Dock har båda haft problem med skärpan på sidorna. Vad jag har läst mig till är det i princip ett problem man får leva med på den typ av projektor som TS söker i den prisklassen. I praktiken tycker jag dock inte att det varit ett problem då vi uteslutande använder projektorn till film, serier och tv-spel. Då märks inte oskärpan alls.
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Läste fel. Ser nu att du inte tänkte dig en bild större än 100". I så fall borde du kunna köpa en elite screens duk (eller motsvarande) för 8-9K.
     
  9. Solomun

    Solomun Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    8
    Kikat lite på Formovie 4K, även den ligger ju under Xiaomis paraply. Är du nöjd med din? Vad är skillnaden mot Mi 4K laser 150? Kostar ju ungefär lika mycket.

    När du skriver "inte bra nog", menar du att det inte ens är bra nog för att slö-titta dagtid? Verkar enligt videon nedan ändå vara "ok" i dagsljus. Jag har ungefär samma ljusförhållanden som han i videon.


    View: https://youtu.be/T3FQjCyNtdw
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag övervägade Xiaomi 4K som du länkade till men fick kalla fötter av att någon skrev på avsforum att designen på den visat sig vara problematisk utifrån någon kvalitetssynpunkt. Minns inte exakt vad som var problemet. Formovie 4K är samma som Fengmi 4k (rebrandad) som överlag fått bra kritik utifrån min läsning. Dock orkade jag aldrig läsa in mig på djupet så vill inte gå i god för vilken som är bäst. :)

    Angående bild vid dagsljus beror det på. I videon du skickar verkar det vara dagsljus men utan att solen lyser in i rummet. Då fungerar det bra (som i videon). Däremot har vi märkt nu under våren att solen rätt ofta skiner in i rummet och då behöver man dra för persiennerna eller skaffa gardiner. I vintras hade vi inte det problemet då solen inte lyste in på samma sätt.

    Jag har aldrig haft en projektor innan så vet inte hur dessa UTS-står sig mot vanliga laserprojektorer dock är vi extremt nöjda med bilden. Känner fortfarande en wow-känsla nu flera månader efteråt när man ska kolla på serier eller film. Sedan är det ju väldigt praktiskt att man kan röra sig fritt framför duken, t.ex. om folk ska gå förbi eller om man står upp och kör "Just dance". :)
     
  11. Solomun

    Solomun Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    8
    Lutar just nu mot en 4K projektor, tänker att livslängden blir lite längre med det. Men i övrigt så är jag inte direkt någon "videophile", tanken med projektor är främst storleken. Har en 2,5år gammal Philips 4k standardmodell tv, är nöjd så länge projektorn kan matcha den bilden hyffsat.

    Stort tack för alla svar!
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Då duger den nog bra i så fall.

    Såg att Xiaomi 1080p låg ute i forumet nyligen. Om jag gjort om köpet hade jag nog köpt en sådan och sedan uppgraderat om några år då tekniken utvecklats ytterligare. Å andra sidan är jag inte missnöjd med köpet heller. Möjligen kan jag tycka att det blir lite väl dyrt om man räknar in kostnaden för duken. Angående 1080p vs 4k är jag överraskad över hur bra material i 1080p ser ut på 100". Hade nog kunnat nöja mig med det faktiskt. När man kör 120" gör dock 4K skillnad.
     
    Last edited: 8 apr 2021
  13. Solomun

    Solomun Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    8
    Blir nog att beställa en Mi 4K Laser idag, så nu är det "bara" duken kvar. Tänker mig samma design som i videon ovan, några tips? :)
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tror det är denna vi har fast i 120 tum. Dubbelkolla dock innan så det är rätt. Vi beställde från proshop men de har inte 100 tum vad jag kan se.

    ELITE SCREENS Screens 100" Short Throw duk 224x127cm, 16:9, StarBright CLR, Aeon Series | MultiTech DATA AB

    Finns hos fler butiker. Orkar inte söka fram vilken som är billigast eller har i lager. Modellnummer verkar vara AR100H-CLR, men dubbelkolla alltid innan att det är rätt duk för UST laserprojektor. Elitescreens har flera olika dukar i liknande pris och utseende men alla fungerar inte för just denna typ av projektor.

    Det är denna vi har hemma:
    Elite Screens Aeon CLR Series | Billig (proshop.se)

    En sak att tänka på är att monteringen av duken kan bli riktigt besvärlig. Jag och min fru spenderade en halv dag på detta. Det var ett riktigt stålbad och vi har helt slutkörda efteråt. Såg enkelt ut på youtubefilmerna men IRL var det rätt meckigt. Dock har vi båda tummen mitt i handen så behöver inte alls vara så besvärligt för er. Bara en brasklapp så ni inte blir överraskade om det skulle bli krångligt.
     
  15. Solomun

    Solomun Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    8
    Då var projektorn och duken hemma!

    Blev en Mi 4K Laser 150 och en 100" Grandview. Dukem kom först några dagar efter, så fram tills dess har det projicerats direkt mot en grå vägg. Faktiskt förvånad över hur bra bild det blev på väggen! Dagtid var det knappt möjligt att se något, men i mörker var kvalitén verkligen grym!

    Duken tog 7h att montera, och då är jag ännu inte klar. Manualen var så otydlig att man fick testa sig fram, vilket inte sällan ledde till att man fick montera ner eftersom det blivit fel. Vet inte vad det hade kostat med installation, men med facit i hand hade jag hämtat in proffs.

    Duken kom upp först mot kvällen, så inte hunnit testa den under ljusare förhållanden. Med tanken på prislappen, så förväntar jag mig att duken ska göra det möjligt att se på tv även under dagtid. För i mörker är skillnad mellan grå vägg/duk ganska liten.

    Även om det stora testet sker imorgon under dagtid, så måste jag säga vilken "wow-känsla" det är. Har inget biorum utan bor i en 2:a, men duken gör sig perfekt i vardagsrummet. Skulle nog säga att min gamla 55" som stod på tv-bänken kändes mer " i vägen" än duken. Hunnit spela en del FPS på PS4 där jag överlag är väldigt nöjd. Storleken gör verkligen skillnad och kvalitén är överlag bra. Skulle nog säga att det är i klass med min 3 år gamla Philips. Dock kan jag märka en viss, men inte direkt påverkande, input delay. Men det kan ju även vara jag som har lite input delay, inte spelat på ganska länge och är inte heller van men min nya setup :P

    Det största minuset än så länge är nog att den inte stödjer Netflix-appen. Ska gå att casta via Shield/(extern) Chromecast men den har ju en inbyggd så känns konstigt att behöva skaffa en firestick bara för Netflix.
     
    EricG, bernard och flipp gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Trevlig rapport @Solomun@Solomun. Hur känns responsen när du spelar? Kan man se någon nämnvärd ghosting?
     
  17. EricG

    EricG Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2013
    Inlägg:
    936
    Mottagna gillanden:
    494
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Nexus 9
    @Solomun@Solomun, kan man få se några bilder? :D
     
  18. Solomun

    Solomun Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    8
    Inte tänkt så mycket på det faktiskt, ska kika lite extra ikväll och återkomma.

    Bjuder på dessa så länge, ska försöka ta lite bättre bilder.

    IMG_20210421_091125__01.jpg
    Idag 09:00. Bilden och inte ramen som är sned
    IMG_20210420_225804.jpg
    Kväll med duk.

    IMG_20210419_224434__02.jpg
    Direkt på väggen.
     
    Millwad, bernard, EricG och 1 annan gillar detta.
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Bra inlägg! Vad var det för Grandviewduk du köpte? Det är synd att det är så "meckigt" att montera dessa dukar. Vi upplevde också att det var grymt besvärligt och vi var helt slutkörda efteråt. Som om vi sprungit ett Maraton typ.

    Upplever inte heller någon dramatisk skillnad mot vanlig vit vägg på kvällen. Dock blir svärtan påtagligt bättre så om man kollar på mörka filmer vinner man en hel del även när det är mörkt i rummet.
     
  20. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Jag byggde en egen. Renoveringsgips och köpte rätt färg hos en färghandlare. Men visst det kräver ju en del arbete.