Diskussion: Chromecast med Google TV (2020)

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av Swedroid, 14 sept 2020.

  1. dp1

    dp1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2019
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    28
  2. levin1891

    levin1891 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2019
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    8
    dp1 gillar detta.
  3. TernFis

    TernFis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy S8+
    Övrigt:
    Pixel Watch 2
    Jag beställde en från Fnac nu i helgen - hur lång leveranstid hade ni innan ni fick den?

    Mitt paket har varit på "ROISSY AEROPORT CHRONOPOST" sedan i måndagskväll.
     
  4. dp1

    dp1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2019
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    28
    4 dagar för mig
     
  5. TernFis

    TernFis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy S8+
    Övrigt:
    Pixel Watch 2
    Hur länge låg ditt paket på flygplatsen? :-)
     
  6. dp1

    dp1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2019
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    28
    Det vet jag inte, det skickades den 13 och jag hämtade ut det den 16
     
    TernFis gillar detta.
  7. TernFis

    TernFis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy S8+
    Övrigt:
    Pixel Watch 2
    Fick hem den idag och den är nu inkopplad i vardagsrummet. Det jag framförallt saknar är möjligheten att ställa in den som en kopia av en annan CCWGTV i hemmet, som på Apple TV.. Lite drygt att behöva ställa in den som helt ny och installera alla appar med diverse inställningar från scratch.

    Den jag har i sovrummet idag har jag inte använt till Plex något nämnvärt mer än vid undantagsfall, har även inget ljudsystem kopplat till den - det har jag dock i vardagsrummet och jag blev väldigt besviken på Plex-appen som inte fungerar bra på CCWGTV, när det kommer till ljud.

    Den har ju, som känt, inte stöd för TrueHD alls men trodde i alla fall att den sänder ut ljudet som LPCM på samma sätt som den gör med DTS-ljud. Men nä det gör den inte. Om man aktiverar passthrough i Plex-appen så ballar appen ur om du sen sätter igång en film med TrueHD-ljud. Den kodar då inte bara om ljudet utan även bilden vilket får min dator att gå i taket. Med omkodning avstängt i Plex-servern fungerar det inte att spela filmen alls. Med passthrough avaktiverat omkodar Plex TrueHD-ljudet till AAC-ljud.

    Men jag kan dock verkligen rekommendera tilläget till Kodi - PlexKodiConnect croneter/PlexKodiConnect

    Fungerar lite som Plex-integrationen i Infuse till Apple TV. Med detta tillägg aktiverat har jag faktiskt inte så mycket att klaga på CCWGTV, om man bortser från avsaknaden av match framerate - men ska komma i Android 11 om jag läst och förstått rätt.
     
  8. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    nVidia Shield som gäller för att njuta av HD ljud...kör även jag med PKC, och match framerate finns redan inbyggt i Kodi och Plex för den delen, iaf med Shield.
     
  9. TernFis

    TernFis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy S8+
    Övrigt:
    Pixel Watch 2
    Match framerate fungerar inte i Kodi eller Plex på CCWGTV alls, tyvärr..

    Jo alltså jag har också haft en Shield men sålde den då jag inte tyckte den var prisvärd till det höga priset.
     
  10. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    ok, aja funkar som sagt med Shield och angående att vara prisvärd så vet jag ingen annan enhet som är så prisvärd som Shield, klarar ALLT samt så uppdateras fortfarande första Shield från 2015...prisvärdhet 10/10.
     
    Leo83 och matssoderstrom gillar detta.
  11. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    611
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Köpte ny tv i veckan, en LG CX.
    Allt snurrar på som vanligt med CCTV:n förutom HBO, alla andra streaming tjänster funkar kalas, har inte ändrat något i nån inställning i själva enheten och i HBO appen finns inga att ändra.
    Bilden hackar helatiden.
    Kör jag appen i tv:v funkar de fint.
    Nån som har haft nå liknande problem?
     
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    HBO Nordic har världen sämsta plattformutveckling i Norden spelar ingen roll vilken enhet du kör den på så är det alltid något fel, bara vänta in HBO Max, eller ta HBO via Telia Play.
     
  13. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    611
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Ja Jo det kan jag väl hålla med om, men det har funkat kanon innan.
    Det enda jag gjort är att satt in CCTV i en ny tv och problemet kom.
    Det funkar ju som sagt kanon när jag kör från appen i tv:n.
    Så att appen är skit är inte direkt svar på problemet.
     
  14. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    4 908

    MINA ENHETER

    Har du kvar gamla tvn eller någon annan tv så kan du prova att koppla in där och se om problemet kvarstår. Tvivlar på att det gör det, tror inte det är kopplat till vilken tv utan det är mer troligt att appen faktiskt är skit men det kan vara värt att prova i felsökningssyfte
     
  15. TernFis

    TernFis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy S8+
    Övrigt:
    Pixel Watch 2
    Haha ja jo, men jag köpte en Shield 2019 Pro, då den släpptes, för 2600kr. Idag, 2 år senare så är priset fortfarande 2600kr. För det priset kan jag köpa fyra CCWGTV.

    Apple TV som går i bräschen när det gäller att kunna ta betalt - deras nya Apple TV som släpps nu i maj kommer kosta 2000kr.

    Sen är det lite tradigt att en mediabox för det priset - är hårdvaran samma som den som släpptes för fyra år sen och är samtidigt för klen för att stödja VP9 och kan genom det inte spela upp Youtube 4K HDR (stödjer AV1 vad jag förstått?). Men vi behöver inte diskutera nackdelar och fördelar jämfört med två helt olika enheter i en tråd om CCWGTV - vi kan nog enas om att de båda har sina egna fördelar och nackdelar.
     
  16. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    priset går ner då och då, kostar ny 2200kr nu och går även hitta begagnad ibland, dock bör väl den jämföras med den billigare Shield, samt att 4st CCWGTV fortfarande inte kan göra det en Shield gör, btw hur får man 4st sådana för en Shield? kostar de 600kr/st?

    Apple TV klarar inte spela upp Dolby TrueHD/DTS-X heller så den går fet bort.

    Nvidia Shield är överlägsen för oss med ljudsystem som klarar okomprimerat HD ljud och kör 4K HDR remux, därav prislappen men personligen tycker jag det är väl investerade pengar...visst YouTube HDR men jag sitter inte o glor YouTube HDR videos och skulle jag vilja se det så kan jag casta till min LG OLED som klarar det, problem solved. :)
     
    Last edited: 25 apr 2021
    matssoderstrom och Leo83 gillar detta.
  17. TernFis

    TernFis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy S8+
    Övrigt:
    Pixel Watch 2
    Då är den tillfälligt nedsänkt - men det stämmer säkert med 2200kr. Men som sagt, med hårdvara från 2017 så är det ändå väldigt märkligt att den kostar 2200kr. CCWGTV finns i skrivande stund att köpa för 63 euro.

    Men jag köper ju argumentet om ljudet - men för mig är bildkvalitet viktigare. CCWGTV har HDMI 2.1 - Shield har det inte. Dessutom stödjer CCWGTV HDR10+ och Shield stödjer det inte.

    Men det finns fördelar och nackdelar med båda. Tur det finns kunder med olika krav och förväntningar! :)
     
  18. Gilgamesh

    Gilgamesh Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    3 236
    Mottagna gillanden:
    1 619
    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3, 3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    PIXEL 8 PRO 256GB
    ok, som sagt så ska CCWGTV jämföras mot Shield inte Shield Pro, dessutom så är hårdvaran mer kraftfull än CCWGTV även om den grunden är från 2015.

    Jag tycker både bildkvalité och ljud är lika viktigt men bra att du säger det, kan inte uttala mig om bildkvalité på CCWGTV, men HDMI 2.1 har absolut inget med hur bildkvalitén är och HDMI 2.1 ger inga direkta fördelar med tanke på vad man använder dessa enheter till, dessutom så har Shield AI upscaling och auto switch framerate i Kodi/Plex vilket CCWGTV inte har.

    Dolby Vision är helt dominerade mot HDR10+ då de flesta streaming tjänster använder Vision samt majoriteten av 4K HDR remux, jag har inte en enda HDR10+ MVK fil i mitt bibliotek, då Shield stödjer Dolby Vision så är avsaknaden av HDR10+ ingen big deal, men visst ju fler format det stödjer desto bättre, dock är Dolby Vision tekniskt sätt bättre ändå och lär fortsätta dominera. :)

    ja absolut, man får väl se vad man har för krav osv, har man de rätta förutsättningarna med ljudsystem och vill få ut HD ljud så är Shield överlägsen, samt prisvärd med tanke på uppdateringarna den får.
     
    Last edited: 25 apr 2021
  19. TernFis

    TernFis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy S8+
    Övrigt:
    Pixel Watch 2
    Låt gå, men då får jag istället för fyra, två eller tre (2,5?) CCWGTV till priset av en Shield - Prisvärt? Det är ändå fortfarande samma hårdvara som också sitter i Pro-versionerna. Det är väl dessutom en CPU från 2015 i Shield?

    Du ska nog inte använda AI-upscaling som något positivt för bildkvalitet - ruggigt dåligt, men kanske är en vattendelare! Missade säga att jag kör Samsung QLED = inget stöd för Dolby Vision, däremot för HDR10+. HDMI 2.1 betyder nog inget nämnvärt idag, men morgondagen har förhoppningsvis mycket att erbjuda, Google Stadia t.ex. Att du inte har några MKV filer med HDR10+ är ju för att du inte tankat ner någon sån film - jag väljer aktivt filmer med HDR10+.

    Men fungerar MKV/ISO med Dolby Vision i Kodi, eller i annan spelare på Android TV? Var helt hundra på att man, ännu, inte lyckats på rätt på det? Sen via streamingtjänsterna får man väl "bara" singel layer Dolby Vision? Dvs du kan väl i praktiken inte märka någon skillnad?

    Slutligen, HDR10+ är royalty-free, Dolby Vision är det inte. Därför är min uppfattning att det bara är en tidsfråga innan HDR10+ blir mainstrean.
     
  20. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det beror ju helt på, skulle sätta en Shield i typ TV rummet där man kanske spelar eller ha den som mediacenter, medans jag skulle köra något billigare i typ sovrummet eller likande. De uppfyller olika syften. Shield är den enda som har en 64 bits Android TV klient finns ingen nativ 64bit Android TV, därmed funkar endast Plex Server på Shield medans den inte funkar på övriga.