Det beror lite på, men om man mest cyklar runt i stan och det inte är så backigt kan man klara sig på 6 växlar.
Tre tycker jag är lite begränsande själv. Med åtta växlar är det så klart enklast att hitta en kadens man trivs med, men sedan försvinner väl mervärdet lite för "vardagscykling" i alla fall.
Främsta klagomålet på elcyklar med färre växlar brukar vara att man får trampa fort för att hålla 25km/h, men det är ju enkelt åtgärdet genom att tex byta drev. Dock hade jag inte kört på färre än ~6 själv.
En motor fram är sämst, motor bak mer OK medan en motor i mitten är mest optimal. I alla fall om man vill ha cykelkänsla. Motor fram har jag aldrig varit en fantast av då det får cykeln att kännas mer som en moped än en cykel och sedan ger det sämre kontroll än bakdrivet. Gör i min mening cykeln lite oberäknelig, vilket är mindre bra under särskilt vintern.
Shimano eller Bosch och mittdrivet är väldigt pålitliga och enkla att få service på mest överallt bland de som säljer elcyklar, då de är så vanliga. Mittmotor ger generellt sett också bäst räckvidd.
Kika lite på tex. Bikester. Här är ett par exempel bara:
Ortler E-Summerfield 7-speed Trapeze röd | bikester.se Ortler CTY 1.0 Wave brun | bikester.se Ortler Wien Wave 7-speed vit | bikester.se
Finns en bra tysk ÅF också om man vill ha större utbud, men lite jobbigare hantera reklamationer, dock inte omöjligt:
E-Bikes | Electric Bikes for Sale at Bike-Discount
Edit: Glömde nämna att det kan vara fördelaktigt med navväxel vad berör underhåll, särskilt med mittmotor. Mittmotor sliter mer på kedjan, men det blir ett mindre problem med navväxel då kedjan inte hoppar mellan olika kuggar. Rengör man den bara då och då och smörjer med något annat än WD40 så håller de bra mycket längre. Sedan slipper man ju böket med att rengöra/byta kassetten då och då. Allra bäst är remdrift, då behöver man inte ens bry sig om oljan, men de är fortfarande rätt dyra.
Click to expand...