[Vimla] Tråden om Vimla

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 21 okt 2015.

  1. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Man får väl säga sitt när man tycker det är fel ? Och folk blir lurade!
    Synd att fler än mig blir lurade att byta till något som är dåligt och är den långsammaste operatören i Sverige.

    Känns som att några användare bara pladdrar på för att få sprida sin tipslänk. Spammas och marknadsförs enbart fördelarna. Men inte nackdelarna. Som det va för 5 år sedan med vimla tipslänkarna!

    Det framgår klart å tydligt i mitt inlägg att jag inte är nöjd med Vimla. Orsak - Dom har inte HD-Voice. Sedan förekommer det driftstörningar med, har dock bara märkt av det en gång på ett års tid.

    Jag har Tele2 ftg ab med. Det är helt obeskrivligt mycket bättre ljud när man ringer med en operatör som har stöd för hd-voice. Kristallklart ljud!

    Så varken Vimla eller Fello är att rekommendera om någon frågar mig. Jag avråder starkt ifrån båda dessa operatörerna.

    Karma mobil däremot. Vettigaste lågpris alternativet på marknaden just nu tycker jag.

    Men som sagt, detta gäller mig som bor centralt i en storstad.

    Bor man ute på vischan så kanske bara tre-hallon fungerar, eller Telia-fello-halebop , eller Telenor-vimla-karma nätet osv...............
     
  2. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 324
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    @Kingson@Kingson kan vissa sin täcknings karta av sitt område och @feifam@feifam kan vissa sitt. Kingson är väldigt aggressiv när man påminner om Fello. Det är upp till bevis.
     
    Last edited: 1 maj 2021
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du har naturligtvis rätt att ha vilka åsikter du vill om Fello.

    Jag kan dock konstatera att du är ganska ensam om att tycka att begränsningen till 80Mb/s är ett problem. Kanske om man skulle använda mobilen som bredband, men för vanlig mobilanvändning räcker det gott. Och jag har inte hört någon annan än du klaga på Fellos nedladdningshastighet.

    Där jag bor får jag högre nedladdningshastighet med Fello (c:a 50 Mb/s) jämfört med Vimla som jag hade tidigare (c:a 30 Mb/s).

    Det folk brukar klaga på när det gäller Fello är bristen på VoLTE och Wifi-samtal. Det klagas det på ofta. Men du är som sagt ganska ensam om att klaga på dålig nedladdningshastighet. Det har väl troligen att göra med att du råkar bo på en plats där Telenor-nätet ger hög hastighet.

    Jag hade Vimla (1.0) i fem år och mina erfarenheter av det var att data fungerade men att det sällan var några högre hastigheter med Telenors nät. Hastigheten räckte till men det var sällan jag kunde mäta upp några hastigheter över 100Mb/s. Nu med Fello är mina erfarenheter ungefär desamma men kanske lite högre genomsnittliga hastigheter.

    Summan av det hela är väl att 80Mb/s i praktiken inte utgör någon allvarlig begränsning när det gäller mobildata. Oftast får du inte så höga hastigheter ändå p.g.a. täckningen. De hastigheter du får är oftast några tiotal Mb/s och det räcker för allt du vill göra med mobilen inkl. att streama video.

    Du verkar helt fixerad vid höga hastigheter som du råkar ha turen att få hemma med Telenors nät. Men har det egentligen någon praktisk betydelse? Annat än om du skulle använda mobilen som bredband och börja tanka ner torrents?
     
    6150, iterva, induktion och 5 andra gillar detta.
  4. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    1 338
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Och vad gör det för skillnad i praktiken, enligt dig?
     
    iterva, induktion, stelin och 5 andra gillar detta.
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 286
    Mottagna gillanden:
    8 133
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jag hade usla hastigheter med Vimla och även Telenor (privat abonnemang) i övrigt när jag testade för 2 år sen och det var i större städer, ping tiden var kass och ofta när man gör samtal i WhatsApp, Viber, Telegram och liknande VOIP appar så kände man en jobbig fördröjning i dessa samtal oavsett vart jag befann mig, i Skåne, I Stockholm eller Göteborg, därför blev det stopp då jag upplevde Comviq var bättre på just den punkten och för min budget för privat abonnemang.

    Sen när jag fick Telia fastpris abonnemang på jobbmobilen och upplevde en stor skillnad i ping tiden och nästan ingen fördröjning i VOIP samtal så skaffade jag Fello som privat abonnemang. Med företagets Telia abonnemang har jag en begränsad hastighet på 100 Mbit och jämfört med Fello som har 82-83mbit så upplever man i princip ingen skillnad, får jag 100 Mbit med Telia så har jag garanterat 82-83 Mbit med Fello, har jag 70 Mbit med Telia så har jag likadant med Fello..

    Det enda som jag saknar i Fello är 4G samtal när jag använder min telefon som hot-spot till min laptop och nån ringer mig så växlar det från 4G till 3G vilket ger mig lägre internet hastighet till min laptop, det är det enda argument jag har för 4G samtal som kan komma när som helst nu när Telia stänger ner sina 2G och 3G.
     
    katho, svenix och Boris92 gillar detta.
  6. stelin

    stelin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Du är lite rolig du, du varnar för Fello för dom har 80Mbit gräns men byter gärna till Karma Mobil som spärrar vid 100Mbit, då vi vart din magiska gräns går...

     
    svenix och night77 gillar detta.
  7. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Den går vid 100 ;) Dom flesta lågprisoperatörerna har spärrat vid 100. Fello är dom enda som har spärrat vid 80 där av är dom Sveriges långsammaste operatör.

    Det gör en otrolig skillnad. Har garaget så långt ifrån bostaden att mitt wifi inte räcker. Kör med mobildelning där från mobilen. Det fungerade inte alls med Fello. Streamar film på tv´n jag har där samtidigt som jag tankar mjukvaror och uppdaterar GPS.. Så svaret på din fråga Fello är oanvändbart för mig.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Faktiskt så är det så att de flesta lågprisoperatörer (minus Fello, Karma och hos Halebop kontantkort vad jag vet) har ingen spärr på hastigheten. Hallon och Comviq har ingen spärr (även om det står max 80 på Comviq så stämmer inte det)
     
    Ivan, svenix och Kingson gillar detta.
  9. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Rätt komiskt vad folk har olika åsikter om alla olika operatörer. Vissa hatar Vimla, vissa har som "Kingson" varningstexter om Fello i sin signatur.:D

    Jag har inte så mycket krav utan vill ringa, skicka sms och surfa. Så de flesta fungerar för mig. Ska bli intressant att se hur Vimla fungerar nu igen. Har haft de innan men har haft Hallon och nu senast Karma. Så vi får se om jag blir en som hyllar eller dissar Vimla här om ett tag:)
     
    DroidJunkie, fryguy och bernard gillar detta.
  10. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    @FRS05@FRS05 Ska du byta ifrån karma till vimla ? Varför ?
     
  11. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    De har inte några "mina sidor" så du kan kolla upp det abonnemanget. Få koll på förbrukning, stänga av/på utlandssamtal själv osv. Utan då måste du gå via chatten. Skulle ansluta mig till e-faktura men det var lite krångel med det. Sen kunde jag inte svara på sådana här reklamutskick och stoppa dem. Försökte rodda i det med supporten så det ligger ett ärende med det.

    Men sen när min surf gick i toppen 2 månader i rad blev jag konfunderad. Mer surf, samma mobil, WiFi anslutningen hemma har fungerat som vanligt men ändå tar surfen slut. Nej, jag använde aldrig någon sparade surf hos Hallon som jag hade innan...

    Telenor fungerar bra på jobbet så därav vill jag ha Telenor och då blev det Vimla jag ska testa igen nu. Hade inga problem förra gången jag hade dem.
     
    Kingson gillar detta.
  12. Droid113

    Droid113 Guest

    Men nu har Vimla stora problem med sin relativt nya plattform 2.0. Jag skulle inte skaffa abonnemang hos Vimla under detta år, även om jag fick det gratis.

    Det finns himla många intressanta mobiloperatörer på marknaden nu som dessutom erbjuder fullt fungerande abonnemang. Problemen försvann och det kändes så skönt och befriande när jag lämnade Vimla.
     
    katho, induktion och svenix gillar detta.
  13. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Stora problem ? Dom har haft driftstörning två gånger i år. Det är allt. Jag har inte märkt av någonting alls. Men det suger stenhårt att dom inte har HD-Voice däremot...
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Två gånger i år...?
    Inte enligt Vimlas egen sida status.vimla.se:
    upload_2021-5-4_8-45-10.png
    upload_2021-5-4_8-46-7.png
    upload_2021-5-4_8-47-1.png
    upload_2021-5-4_8-47-31.png
    upload_2021-5-4_8-48-30.png
     
    N6290, katho, induktion och 1 annan gillar detta.
  15. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Samtidigt Jag vet inte hur mycket detta egentligen säger. Framgår inte hur stora störningar det var frågan om och eftersom vi inte har motsvarande logg från andra operatörer så vitt jag vet vet vi inte om om detta är mer störningar än normalt. Kanske, kanske inte. Jag kan inte vara den enda som inte har märkt av dessa störningar förutom de som gäller "Mitt Vimla. (Men "Mitt Telia företag" har strulat betydligt mer men det ser man inte i någon logg någonstans)
    Personligen tycker jag det tråkigaste med vimla är att man inte går framåt och inför funktioner som VOLTE och vad det nu kan vara
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Du får gärna visa var på den sidan som du länkar till som det står att Fello har haft någon driftstörning?
    För jag hittar inte något där.
     
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag vet att flera av dessa incidenter som räknas upp i listan har diskuterats ganska omfattande på Vimlas forum och att ganska många varit drabbade vid de tillfällena.

    Sedan är det ju så att som kund kanske du inte märker en driftstörning på några timmar om du inte har behov av att ringa eller surfa just då. Medan andra som verkligen behöver använda telefonen vid det tillfället upplever det som väldigt frustrerande.
     
  19. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Ja inte ens det verkar fungera.
    2B30410C-B61C-4B56-AABF-9D6CE2EB40A9.jpeg

    Förut kunde man kolla på alla driftstörningar som dom haft. Men nu har dom spärrat det, kommer upp ett hänglås bara..

    E406D327-8523-4215-A7B2-A4C2F8BDA3D8.png
     
  20. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 269
    Mottagna gillanden:
    793
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Jo hittade. Går bra för Fello nu...

    AA7491BC-9B84-4716-9C16-152333F4AE11.jpeg