Xiaomi Mi 11i / 11X Pro / Redmi K40 Pro+

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av flipp, 25 apr 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Hade nog inte tänkt så mycket på denna lur fören jag fick höra talas om att kameran på den faktiskt kan vara bättre än på Mi 11. Om det stämmer framstår den plötsligt som väldigt intressant. Jag hade räknat ut den då den har samma kamerasensor som Redmi Note 10 Pro som sköt sämre foton än Mi 10T Pro när jag hade båda. Dock har ju Mi 11i SD888 med olika finesser för att förbättra kameraprestandan.

    Snubben i videon nedan hävdar att Mi 11i tar bättre foton än Mi 11 och att den ligger mitt emellan Mi 11 och Mi 11 Pro kameramässigt. Vore onekligen trevligt om det stämmer. Dock oklart när Mi 11i släpps i Europa. Har inte hört så mycket ännu. Det ju dock en rebrandad kinesisk Redmi K40 Pro+ som finns på tradingshenzhen för 5750 kr (12/256). Till min förvåning verkar den kinesiska modellen ha komplett bandstöd så mest troligt är den identisk med Mi 11i minus mjukvaran.

    När det gäller Mi 11 vs Mi 11i har båda SD888 och båda har huvudkamerasensorer med 108MP. Dock är sensorstorleken större på Mi 11 vilket borde tala för den. Å andra sidan är det 4:1 binning på Mi 11 medan det är 9:1 binning på Mi 11i så efter pixelbinning har alltså foton från MI 11i större pixlar vilket borde förbättra mörkerprestandan. Kan man tänka sig att Mi 11 knäpper mer detaljerade bilder i dagsljus medan Mi 11i har bättre mörkerprestanda? Någon kamerakunnig som kan göra en kvalificerad bedömning kring vad allt detta innebär? Spånar mest lite... @bernard@bernard

     
    Last edited: 25 apr 2021
    Millwad gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
     
  3. tobbe4fun

    tobbe4fun Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Mi 11i ser väldigt lovande ut, nyfiken på vad den kommer att kosta.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tyvärr tror jag den blir förhållandevis dyr. €649 om jag minns rätt. Skulle gärna vilja se fotojämförelse mot Mi 11 i orignalupplösning. Tycker bilderna från Redmi Note 10 Pro såg ut att hålla jämna steg med Mi 10T Pro men tittade man på stor skärm såg man att detaljnivån var högre på bilderna från 10T Pro. Kan vara samma sak här. Sensorn på Mi 10/10T Pro/Mi 11 är ju trots allt större. Väldigt synd att dessa youtubers sällan laddar upp bilderna men de vill väl förstås maximera antalet videovisningar.
     
    bernard gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Som jag misstänkte tar den gamla sensorn som sitter i Mi 11 mer detaljerade foton än den nyare mindre sensorn i Mi 11i:

     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    GSM-arena jämför kameran på Mi 11i och Mi 10T Pro. Mer detaljerade foton på 10T Pro och bättre mörkerprestanda. Det fina med denna jämförelse är att man kan kolla på bilderna i full storlek. Om man inte pixelpeepar på stor skärm tycker jag dock inte skillnaden är speciellt stor i dagsljus. Precis samma intryck jag fick när jag hade Redmi Note 10 Pro. Det som gör mig lite besviken är att SD888 nog inte gör så stor skillnad som jag hoppats. Förmodligen knäpper nog Mi 11i och Note 10 Pro i princip likvärdiga foton.

    Xiaomi Mi 11X Pro hands-on review: Performance, camera performance and comparisons (gsmarena.com)

    Take home message? Huvudsensorn på Mi 10/10TPro/11 är fortfarande väldigt bra om man gillar detaljerade foton. Förmodligen en av smartphonevärldens bästa. Mi 11i känns ändå som en attraktiv telefon då kameraprestandan från huvudkameran är bra nog för de flesta och man får en rak skärm vilket är en rejäl USP. Dock måste priset ner till runt €500-€550. De flesta vill nog inte betala samma pris som för Mi 11 i och med att kameran är sämre och avsaknad av trådlös laddning.
     
    bernard gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    OP9Pro krossar kameran på Mi 11i. :ehm:

     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
  10. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    7000 kr är ett skämt för mobilen med medioker kamera och utan trådlös laddning. Tycker 5500 kr nästan är i överkant också. Dock beror det nog mest på att jag då jämför med Poco F3.
     
  12. Skinksallad

    Skinksallad Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2009
    Inlägg:
    567
    Mottagna gillanden:
    159
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Platta:
    Surface Go 2
    Fick reklam från Tre för att göra förköp av Mi 11i. Telefonen kostar 4800, och då ingår Mi Band 6 och Mi TWS S2 hörlurar om man samtidigt skaffar abonnemang (som inte har bindningstid).
    Xiaomi Mi 11i - Förköp med abonnemang | Tre.se
    Under 5000 hos en av de stora operatörerna känns absolut som ett bra pris.
     
    Slinky och flipp gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fan vad gött. Gjorde just en beställning. Det var ju dessutom varianten med 8/256.
     
    Skinksallad gillar detta.
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycker är svårt att komma runt fördelen med rak skärm. Vanliga Mi 11 har ju väldigt beskedliga kurvor men det blir ändå inte lika bra som om skärmen varit helt rak. Egentligen mest för att skärmen känns större när den är rak. 6.67" med rak skärm känns betydligt bredare än 6.67" med kurvor. Har suktat lite efter en F3 igen som jag gillade skarpt och runt 5000 kr för Mi 11i är helt rätt pris. Mer än så är nog ett överpris med tanke på att den saknar trådlös laddning, har sämre skärmkvalitet, högtalare, kameror och vibrationsmotor jämfört med Mi 11. Att skärmen inte är högupplöst borde dock ge lite bättre batteritid.
     
    Last edited: 6 maj 2021
    bernard gillar detta.
  15. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Ah med vad fan... Är typ ett knapptryck att förlänga mitt 3-abonnemang, haha.
    Jag sålde precis min Mi 10T Pro för att jag skulle köra en simpel lur i sommar i och med mycket utomhusaktiviter. Kan man ens rättfärdiga att köpa en Mi 11i när man har haft en så bra lur som Mi 10T Pro?
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Känns kanske mest som en sidgradering från 10T Pro. Dock är den ju bra mycket lättare och tunnare precis som Poco F3. I mitt tycke är formfaktorn på F3 kanon. Ligger mycket bra i handen. Kameran är ju dock lite sämre på Mi 11i jämfört med Mi 10T Pro men fortfarande bra. Jag hade ju F3 och 10T Pro samtidigt några dagar och F3 var den jag gillade mer att använda på grund av skärmen och formen.
     
  17. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Får ta mig en funderare!
    Jag tycker ju verkligen att 10T Pro är en löjligt bra telefon, har ångrat lite att jag sålde den om jag ska vara ärlig. Slår nog till på en Mi 11i, det blir väldigt förmånligt då jag redan har ett billigt studentabonnemang från 3 som jag har fått fortsätta använda då dom inte vill att man byter operatör. Månadsavgiften som läggs på mitt abonnemang motsvarar två falafeltallrikar, haha.

    Verkar dock oklart om jag också får hörlurarna och klockan med köpet.
     
    flipp gillar detta.
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, tror det kan vara ett bra köp för dig. Sedan borde du inte göra någon stor förlust om du väljer att sälja den efter ett tag. Tror denna kommer bli mer populär än 10T Pro p g a AMOLED-skärmen. Det finns många som kategoriskt avfärdar telefoner med IPS-skärmar.

    Jag var förresten förbi elgiganten idag och klämde på lite olika telefoner. Jag fastnade mest för Galaxy Note 20 (ej ultra) och S21+, sedan slog de mig att de ser ju nästan ut som Poco F3 / Mi 11i. Samma form och vikt ungefär och raka amoledskärmar med liten mittcentrerad kameraö. :)
     
    Slinky gillar detta.
  19. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 193

    MINA ENHETER

     
  20. zykoz

    zykoz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag nappade på 3:s erbjudande då mitt abonnemang går ut strax.
    Tror att det blir en hyffsad uppgradering från min trotjänare S8 som nu har fått sin sista uppdatering.
     
    bernard gillar detta.