Tips: Wifi hotspot på Google ADP1

Diskussion i 'Dream' startad av gunnar-medial, 9 okt 2010.

  1. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag gav mig ut till en stuga på norra Ornö men glömde både Nexus One och ett 3G-modem hemma. Inget internet i laptopen en hel helg ?
    Laptopen kom till slut i kontakt med nätet genom Bluetooth och kvinnovännens Sony Ericsson W980. Hygglig nödlösning där man kommer upp i nära 800 kbit/s via Bluetooth.

    Men för att bli mer självständig hittade till slut ett sätt att kunna använda min gamla Google ADP1 (utvecklarversion av HTC G1) som Wifi-hotspot. Och det löste helgåtkomsten riktigt bra.

    1: Detta omfattar att roota sin telefon och det får läsaren avgöra lämpligheten av. Jag använde en app Universal Androot
    2: Sedan installerad jag appen "Barnacle Wifi Legacy" från Market.
    Den beskrivs här.

    Fantastiskt resultat :-* helt i klass med hotspot på Android 2.2,
    4.77 Mbit/s nerladdning med Bredbandskollen till laptop via hotspoten provat på 4 meters avstånd. Telenor har en Vodafone-mast här på norra sidan av ön och nu när sommarfolket åkt hem är det bra kapacitet. Därmed var nätåtkomsten löst och helgen ute på ön räddad ur internet-hänseende. Precis som i 2.2 så tömmer hotspot batteriet i telefonen snabbt. Men med t ex en USB-kabel mellan laptop och telefon eller separat laddare hålls telefonen vid liv. Som sagt jag använde "legacy"-versionen av Barnacle Wifi, som var det som fungerade på ADP1:an som har senaste HTC-image (Android 1.6) för ADP1 som finns här. Den imagen är bara för ADP1 så flasha inte den på en G1:a.
    Om root-appen + Barnacle Wifi fungerar med en vanlig kommersiell G1 vet jag inte man jag tänkte värt att nämna dessa observationer ändå.
     
    Last edited: 9 okt 2010
  2. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Själv kör jag wired tether med min G1 i stället för att blanda in wifi:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=10160

    Precis som du säger så bör man ju ändå ha en usb-kabel kopplad.

    När jag skulle hjälpa en kompis att installera samma sak upptäckte vi dock att wired tether endast stöder ett fåtal telefonmodeller varav G1/ADP1 råkade vara en.

    m v h Henrik
     
  3. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ok, bra grej med Wifi är att jag kunde använda flera alternativa maskiner mot denna hotspot utan krav på något speciellt i datorn (Macbook och Windows 7).
    Toppnotering var 5.4 Mbit/s, Telenor är otroliga att kunna erbjuda den kapaciteten en halvmil frän fastlandet. Man ser topp-lanternan på masten från stugan. På samma plats kan inte Telia upprätthålla tillförlitlig datauppkoppling ens i 64 Kbit/s.
     
  4. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Wifi-tethering är trevligt. Även om man har den inkopplad via USB för att underhållsladda så föredrar jag wifi-tethering före USB-tethering.

    Som Gunnar nämner ovan så kan man ansluta flera enheter samtidigt via wifi, och för min del så är det trevligt att kunna rycka ur sladden och knalla omkring i bostaden om man får ett telefonsamtal, utan att datorn/datorerna tappar internet.