Sony WF-1000XM4 in-ear TWS ANC

Diskussion i 'Hörlurar' startad av Merketh, 11 maj 2021.

  1. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Drygt 200 kr dyrare än Svenska återförsäljare, men jag ser helt ärligt ingen alternativ än att beställa från Amazon.

    Just för in-ear hörlurar är passformen något väldigt viktigt, går det inte att retuerna så kommer man förlora mycket mer på att sälja dom vidare.
     
    Salvion och erik.rahm gillar detta.
  2. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    "LDAC has a detrimental impact on that otherwise exceptional battery life, too. If you’ve got noise cancellation active and are streaming LDAC, it drops to the typical five hours of continuous playback."

    Sony WF-1000XM4 review: a sonic triumph

    Precis vad jag misstänkte. LDAC försämrar batteritiden ganska så drastiskt... :/

    5h är givetvis ingen katastrof, men ändå en stor skillnad jämfört med 8-12 (beroende på ANC) som du får med AAC.
     
  3. Incubus

    Incubus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    401
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Inget alternativ? Varför inte Webhallen?
     
  4. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Fan. Det var dealbreakern för mig.

    Kommer inte at uppgradera från mina XM3 ännu iaf.
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nästan ingen ÅF i Sverige tillåter retur av hörlurar längre, så det återstår bara att sälja dem vidare om de inte passar.

    Amazon har inget sådant undantag däremot, så där kan man fortfarande returern som vanligt inom 14 dagar.
     
    jnsson och Incubus gillar detta.
  6. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jepp, och jag står fast vid min envisa åsikt att det är lite halvkatastrof. Antingen får man erbjuda att man får testa alla tillgängliga hörlurar i butik eller så får man erbjuda öppet köp på produkten även om den är testad, när det ändå handlar om produkter där passform (dom kanske bokstavligt talat faller ur mina öron) och smak (där bra ljud för dig kanske inte är bra ljud för mig) spelar enormt stor roll och det dessutom är det produkter för allt mellan typ 1000-4000 kr. Känns orimligt att man ska behöva sälja till stor förlust (vilket det ofta blir på såna här produkter) vid det scenariot.
     
    iterva, Incubus och bernard gillar detta.
  7. Incubus

    Incubus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    401
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Då förstår jag. Klart bästa alternativet för en produkt som kostar så pass mycket där det är osäkert ifall de passar ens öra.
     
  8. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Ja, det är ju typ som om man skulle köpa kläder på en kedja utan provrum och sen har dom inga returer med motiveringen att det inte fungerar pga hygienskäl, speciellt med tanke på den rådande pandemin. Vilket 100% inte är varför dom inte gör det, för Covid kan inte smitta via öronvax eller hörselgången, däremot kan man lämna tillbaka ett tangentbord man har knappat på där det är större risk att man har lämnat lite baciller med tanke på att man dels sitter och andas mot det, men sen också knappar med fingrarna på det.

    Jag tycker att det ska självklart att ha en gedigen returpolicy, sen om man returnerar dom så kan dom göra rent dom och inspektera hörlurarna hos återförsäljare och sedan sälja dom i någon slags fyndhörna till nedsatt pris.

    Såg att någon här i forumet (och även andra forum) har sagt "men vem vill köpa använda in-ear-lurar, äckligt!" men jag tycker personligen om att spara pengar, så länge jag vet att dom är ordentligt rengjorda och testade för funktionen och inte har några direkta spår av användande så är jag okej med det om jag ser ett riktigt kap, även om jag föredrar att köpa nytt.
     
  9. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
  10. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Första intryck efter några timmar:

    +

    Touchkontrollerna (bästa upplevelsen hittills på ett par true wireless)
    Byggkvaliten
    Storleken på fodralet
    ANC (inte testat denna funktion fullt ut ännu)
    Ambient mode - låter väldigt naturligt
    Appen - Många olika funktioner, och till skillnad från många andra TWS så behöver inte appen spendera sekunder på att först hitta hörlurarna när du öppnar appen
    Övrig tech (Automatiskt avstängning, automatisk paus när lurarna tas av, "Tala i chatt" etc)

    +/-

    Ljudkvalitén efter EQ (se nedan) - dom når inte riktigt upp till andra hörlurar som jag har provat ( t ex MTW2/Cambridge audio MT

    -
    Ingen funktion för att pausa musiken när ambient mode sätts på
    Går inte att helt modifiera touchkontrollerna
    "stock-ljudet", förstår att den genomsnittliga konsumenten fullkomligen älskar överflödig bas, men för mig personligen så blir det ett minus.

    Kan inte helt uttala mig om ANC eller komforten, komforten känns ganska bra efter några timmar tillsammans med ett par SednaEarFit Crystals. Jag har faktiskt inte provat öronpluggarna som följde med hörlurarna.

    Hörlurarna kostar ganska mycket, gillar du all tech så kan dom definitivt vara värt priset. Är lite osäker på om jag ska behålla dom, framförallt för att ingen vet om dessa kommer att få fullständig funktionalitet med BT 5.2/LC3.
     

    Bifogade filer:

    Juturna och bernard gillar detta.
  11. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Beställt ett par i Silver tyvärr som det ser ut nu hinner dom inte komma före midsommar.
    Helt utan så var tvungen tjansa att dom passar i mina öron som har rätt små örongångar. Utleverans som det står idag den 22 Juni med hemleverans mest troligt den 29 Juni. Mina paket hamnar alltid 12-48 timmar (arbetsdagar) i nästa ort i väntan på utleverans av nordpost.
     
    bernard gillar detta.
  12. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Hmm, besvikelse att höra ändå, men var ändå vad jag förväntade mig baserat på övriga recensioner. Jag sitter just nu varje dag och försöker bestämma mig om jag ska köpa Sennheiser MTW2 eller WF1000XM4, och jag hattar fram och tillbaka mellan dom... där jag känner att i princip allt med Sony-lurarna är bättre, förutom ljudet som dock är det absolut viktigaste, med VÄLDIGT stor marginal för min del.

    Så vad tror du? Jag tycker om att kunna få en rejäl bas VID BEHOV, föredrar en ordentlig punch i mid-bass och lite sub-bass, men främst av allt känner jag att jag vill att det ska vara bas med bra timing som inte läcker in i dom högre frekvenserna. Men det viktigaste är att dom har ett bra/stort soundstage (eller ja, så mycket det går att göra det med "proppar") där musiken får utrymme för att "andas" lite, lagom med sparkle i dom högre frekvenserna och ett rätt naturligt sound som passar till såväl lugn ambient/elektronisk musik och jazz, hela vägen till tung hip-hop och EDM och peppig pop liksom.
    Vad tror du? Jag har väl det problemet att jag har väldigt bred musiksmak, det jag nämner täcker knappt 50% så det krävs någon slags mångsidighet hos hörlurarna, eller en bra EQ-app helt enkelt.

    Jag gillade inte WF-1000XM3 för att ljudet på dom var rätt tråkiga också, ganska mycket bas-bloat, ljudbild som känns bara "i huvudet", och dom högre frekvenserna var ganska dova och stod inte ut något även om det inte gick att säga att det lät DÅLIGT.

    Jag ville köpa Melomania Touch, men dom försvann från Amazon innan jag hann reagera, lite osis!
     
    Last edited: 18 jun 2021
    Ascended och bernard gillar detta.
  13. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Synd verkligen. Tycker att det är lite trist att många butiker gick ut med att dom skulle släppas 15:e juni... och man känner ju spontant att det inte spelar så stor roll om dom släpps 15:e juni när dom ändå inte får in dom förrän 25-29:e juni liksom.
     
    bernard och pernils94231 gillar detta.
  14. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Melomania touch är helt otroliga för priset om man främst bryr sig om ljudet, tyvärr så fungerar dom inte helt optimalt även efter alla uppdateringar. Det saknas också en mängd funktioner så som ANC, trådlös laddning etc.

    Men för just ljudet så är dom helt awesome! Du kan köpa dom direkt från Cambridge Audio, det ska kunna gå att returnera.

    Melomania Touch

    Momentum True Wireless 2 är också ett bra alternativ, når nästan upp till Melomania touch, men det finns mycket fler funktioner i appen och bluetooth-kontakten fungerar helt flawless. Beställ Sennheiser från Amazon och Melomania direkt från tillverkaren och jämför själv :)

    Det är synd att man är ganska kräsen när det gäller ljudbilden, dessa nya XM4 är helt fantastiska på alla punkter utöver just ljudet. Tror dessa blir en hit bland vanliga konsumenter. Jag är fortfarande lite osäker på om det blir en retur eller om jag ska behålla hörlurarna. True-Wireless är tyvärr inte helt moget ännu, mina Shure Aonic 50's (over-ear) har egentligen alla funktioner som jag kräver (multipoint, Hi-res/låg fördröjning via USB, aptx LL). Man får allt vänta ytterligare en stund på next-gen bluetooth för just TWS.

    Tyvärr så befinner vi oss fortfarande i ett läge där LC3/BT 5.2 är "runt hörnet", det gör det lite svårare att motivera priset på dom nya Sony-lurarna. Så det är tyvärr lite surt att betala runt 3k för ett par nya true wireless i mitten på 2021 utan att veta om lurarna kommer att stödja LC3/BT 5.2 fullt ut.
     
    Last edited: 18 jun 2021
    bernard gillar detta.
  15. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Måste också rekommendera SednaEarFit Crystal, helt otrolig komfort/isolation utan att försämra ljudbilden som foam tips gör. Livslängden är också betydligt längre än foams, man kan också rengöra dom som alla andra tips i silikon såklart.

    Tyvärr så kostar dom ganska mycket, men det är värt priset, pga den korta stammen så passar dom också de allra flesta True Wireless.

    3 pack (3 olika storlekar)

    https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08TWFM2K3/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A121PEG7SAECBX&th=1

    2 pack ( 2 av samma storlek)

    https://www.amazon.de/gp/product/B08TWDQPJB/ref=ppx_yo_dt_b_asin_title_o03_s00?ie=UTF8&th=1

    Köpte 2-pack av MS, borde kanske ha satsat på 3 pack istället då mitt högra öra behöver någon storlek större, blir väl att jag beställer ett 3-pack i närtid. :)

    Finns mer info på tillverkarens hemsida, men köp från Amazon så slipper du diverse avgifter.

    https://www.azla.co.kr/product/crystal/
     
    Last edited: 18 jun 2021
    Leo83 och bernard gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    De där kuddarna såg väldigt intressanta ut @Ascended@Ascended. Jag slog till på ett trepack.
     
    Ascended gillar detta.
  17. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Är nyfiken som fan på dessa men misstänker att de kommer trilla ut eftersom de inte har några vingar. Brukar vara så med mina öron och icke vingförsedda hörlurar.
     
    bernard gillar detta.
  18. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Har kört deras till airpods pro - riktigt bra - lite "klibbiga" i känslan så sitter som tusan i öronen dock är nackdelen att de drar till sig smuts men mycket lätta att tvätta av.
     
    Ascended och bernard gillar detta.
  19. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Syftar du på Xelastec? Det är inte exakt samma material, crystals är inte lika klibbiga och drar inte till sig lika mycket smuts. En mer djupgående recension kan läsas på head fi :)

    AZLA SednaEarfit Crystal - Reviews

    Bäst är som alltid att beställa från en försäljare som tillåter returer av IEM (Amazon är en av få), det är helt omöjligt att veta på förhand hur väl IEMs passar.
     
    bernard gillar detta.
  20. erik.rahm

    erik.rahm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    1 509
    Mottagna gillanden:
    1 207

    MINA ENHETER

    Ahaa trodde att det var samma material - du har helt rätt
     
    bernard och Ascended gillar detta.