Fast charging/snabbladdning - köpråd

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av d0rian, 19 jun 2021.

  1. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej. Jag har en Xiaomi Poco X3 Pro som stödjer snabbladdning. Det följde med en 33W laddare samt laddningssladd. Det fungerar jättebra.

    Nu behöver jag köpa lite tillbehör så att jag kan snabbladda i bilen, på min elcykel samt från powerbank. Är det möjligt och vilken typ av laddningssladd/powerbank behöver jag?

    Bilen har ett USB-uttag och det har även min elcykel. I specen står det att elcykeln har 36V 10.4Ah batteri.

    Tack för hjälpen!
     
    Last edited: 19 jun 2021
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Både bilens och cykelns USB-uttag får du kolla i manualen vad de stödjer eller så får du ange vad du har för bil respektive cykel så någon här kan kolla upp det.

    Ett USB-uttag kan vara designat på så många olika sätt och du kan knappast snabbladda från de uttagen om de inte stödjer det oavsett vad du skaffar för tillbehör.

    Det finns olika powerbanks som har snabbladdning, mitt tips är att leta på prisjakt.

    F.ö. kan jag rekommendera att skippa snabbladdning helt, det sliter på batteriet och förkortar dess livslängd rätt rejält, jag har stängt av snabbladdning i min mobil för att skona batteriet, jag vill kunna ha kvar mobilen i många år.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  3. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Om den myten kunde dö hade det vart toppen
     
    eastbound, katho och Droid_269 gillar detta.
  4. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13
    Tack för tipset om powerbanks! Vilken typ av laddningssladd behövs för att kunna snabbladda? Och om befintliga USB-portar på cykel/bil ej stödjer snabbladdning, kan jag då använda annat tillbehör för att få snabbladdning? Jag tänker exempelvis sådan där laddare som man sätter i cigarettuttaget. Jag är osäker på vad jag skall söka på för att hitta produkter som passar Xiaomi Poco X3 Pro.
     
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Snabbladdning orsakar en ökad värmeutveckling i batteriet (jämfört med långsamladdning) och värme gör att kemiska processer går snabbare (inklusive laddningen) men även det kemiska slitaget på katod och anod ökar så jag betraktar inte det som en myt.

    Så här står det på sidan teknikdelar.se om snabbladdare (notera att de säljer snabbladdare så de är partiska), understrykningen är min:
    Alla uppladdningsbara mobilbatterier har så kallade laddningscykler. Det innebär att batteriet bara kan laddas fullt ett X antal gånger innan det börjar förlora kraft. Ett mobilbatteri har vanligtvis 500 cykler, fullständiga upp och urladdningar, innan de förlorar kapacitet. Något som kan minska antalet laddningscykler på ett batteri är yttre påverkan så som hög värme, luftfuktighet och fullständig urladdning. När du snabbladdar din telefon så blir batteriet något varmare än vid normal laddning. Det kan på sikt göra att batteriet förlorar kraft.

    Om du överanvänder snabbladdningsfunktionen så kan det alltså på sikt leda till en batterikapacitetsförlust. Om du däremot använder snabbladdningsfunktionen som den är tänkt, då och då när du snabbt vill ha batteri på din telefon, är den inte skadlig för din telefon.


    Än så länge har jag inte hört om några material som klarar snabbladdning lika bra som långsam laddning men om det finns sådana batterier vore det tacksamt, jag skulle dock tro att de batterierna än så länge är för dyra för att stoppa in i de flesta mobiler utom möjligen toppmodellerna.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  6. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 448
    Mottagna gillanden:
    1 117
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Man har mer kylning i för att motverka det, googla myth fastcharging och läs
     
    katho och Klurre gillar detta.
  7. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Så här mycket inverkar Xiaomis 200W-laddning på batteriets livslängd - Swedroid

    Inte så illa kan jag tycka . Och då snackar vi verkligen snabbladdning
     
    katho gillar detta.
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det som tydligt framgår är att man måste vara på sin vakt och framför allt inte låta mobilen bli för urladdad dvs under ideala förhållanden så är snabbladdning ok men hur många användare lyckas med det (jag tillhör inte den kategorin)? Här är det dessutom viktigt att kretsarna som sköter laddningen i mobilen verkligen är rätt programmerade och känner av viktiga parametrar, inte minst batteriets temperatur så att snabbladdningen utförs endast då batteriet inte tar skada av det. I någon mobil jag hade så blev den väldigt varm när jag snabbladdade vilket definitivt inte är bra för varken mobilen eller batteriet.

    Slutsatsen verkar vara att snabbladdning är ok om man i stort sett bara laddar mobilen mellan 30% och upp till 80% (snabbladdning brukar slås av däröver) men min mobil går ofta under 30% (snabbladdning borde väl inte aktiveras under 30%) men håller man sig inom de gränserna så har man bara halva batterikapaciteten...

    Men de jämför inte långsam laddning med snabbladdning i den artikeln som känns som ren reklam för Xiaomi...
     
  9. Bobby83

    Bobby83 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    302

    MINA ENHETER

    Kristy och eastbound gillar detta.
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det där känns mer korrekt, snabbladdning försämrar batterier, på två år är 40% av batteriets kapacitet borta med 200W laddning, med 125W laddning försvinner 20% på två år jämfört med vanlig långsam laddning så försvinner bara 9% av kapaciteten enligt artikeln.

    Jag tänker fortsätta att ladda långsamt, jag vill kunna ha kvar min mobil ett antal år och slippa drabbas av så mycket försämrad batterikapacitet.
     
    Kristy och jnsson gillar detta.
  11. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej igen, TS här.

    Jag har en sådan här till bilen, som jag fick av en kompis: "Anker 24W Dual USB Car Charger Adapter".
    https://www.amazon.co.uk/dp/B00VH84L5E/?tag=oid0d-21

    På beskrivningen står det bl.a.:
    "Advanced Charging Technology: PowerIQ and VoltageBoost combine to provide the fastest possible charge up to 4.8 amps or 2.4 amps per port. (Does not support Qualcomm Quick Charge)."

    Jag kopplar därefter in en USB->USB-C kabel i ovanstående billaddare. Denna kabel följde med min smartphone, så jag vet att kabeln stödjer snabbladdning.

    Trots detta verkar ej mobilen snabbladdas när jag ansluter den till billaddaren. Vad kan vara fel?
     
  12. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    De där stödjer inga snabbladdningprotokoll alls, så det är inte så konstigt. Skulle tro att du behöver USB-PD (kanske även kompatibel med QuickCharge, inte helt insatt i vad denna telefon använder för standarder. Något som denna borde göra susen: https://www.amazon.se/AICase-Billad...d=1&keywords=bil+usb-pd&qid=1624888256&sr=8-1
     
  13. d0rian

    d0rian Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2020
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    13