Oppo & OnePlus går ihop

Diskussion i 'OnePlus Allmänt' startad av night77, 16 jun 2021.

  1. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 656
    Mottagna gillanden:
    4 296

    MINA ENHETER

    Efter 6T har det inte funnits någon anledning att köpa OP.
     
    iterva gillar detta.
  2. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    Förstår det, hela deras image snabbast på uppdateringar är dom inte längre, dyra har dom också blivit.

    Men jag tycker det är konstigt detta, har alltid trott att oppo och oneplus varit ihop iom dom tillhör samma ägare ? förvirrande...
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 697
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är ju lite som med tex biltillverkarna. VW Group äger många olika märken, där varje märke är rätt fristående även om de ofta delar tex bottenplatta.

    De har olika markandsföring/olika målgrupper och helt olika prioriteringar osv.

    Nu blir det ju lite som att låt säga Volkswagen tar över Porsche för att göra varumärket mer familjevänligt/nå en bredare målgrupp, så motorprestanda och flashig design blir kanske inte lika viktigt som låt säga lastkapacitet och prisvärdhet.

    Nu när OnePlus inte bara ska dela bottenplatta med Oppo längre, utan också bli en del av Oppo i marknadsföringen, riskerar ju Oxygen OS och poängen med det försvinna till fördel för tex Color OS (man kan argumentera för att det så gott som redan skett), bara för att nämna en punkt.

    Från att ha lanserat ett fåtal modeller med prestandainriktning, så utökar de plötsligt med en golf (n100) och en passat (N10 5G) osv. Det hade väl sett konstigt ut om Porsche rätt upp och ner lanserat en Golf, och på samma vis blir det konstigt när OnePlus gör det/lanserar modeller som egentligen hör till Oppos produktportfölj.
     
    Last edited: 21 jun 2021
    Kristy gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 697
    Mottagna gillanden:
    44 677
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Verkar som OnePlus/OPPO tagit åt sig lite av kritiken vad berör uppdateringarna: OnePlus will provide three major Android updates to its flagships

    Nu lovar de
    • 3 OS-uppdateringar / 4 års säkerhetsuppdateringar för OP8->OP9 och kommande flaggskepp
    • 2 OS-uppdateringar / 3 års säkerhetsuppdateringar för Nord, Nord CE, OP7->OP7T
    • 1 OS-uppdatering / 3 års säkerhetsuppdateringar för N100, N10, N200 5G
     
  5. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 230
    Mottagna gillanden:
    1 201

    MINA ENHETER

    Då är nästa fråga hur ofta kommer säkerhetsuppdateringar och hur snabbt kommer OS uppdateringar.
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 142
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    bernard gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det står i artikeln att de kan ha att göra att det råder brist på systemchipp och allt är bara rykten.
    Om det stämmer tror jag inte att det är en medveten strategi att köra en gång per år. Det kommer leda till att OP bli helt akterseglade av Xiaomi och Poco. Utvecklingen går alldeles för snabbt för att bara uppdatera en gång om året. Sony är ju bara en parantes i smartphonesvärlden numera så de misslyckas oavsett vad de gör.
     
  8. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 142
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Apple uppdaterar sina flaggskepp en gång om året. Samsung likaså, även Google med Pixel. Det tror jag är mer hållbart i längden i vart fall i EU marknaden.
    Då vet kunder när de ska uppgradera. Däremot kan man ju sprida ut lanseringarna så Nord modellerna inte släpps samtidigt. Apple släpper sin SE modell också så den inte kolliderar med deras bästa med nåt halvårs mellanrum.

    En strategi som jag tror är bättre. En Indien strategi att släppa så många modeller som möjligt tror jag inte funkar i väst och USA. Visst kan chips bristen påverka, men det blev i så fall en knuff i rätt riktning.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 360
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Xiaomi släpper nya modeller hela tiden och växer otroligt mycket snabbare än alla andra. Huawei och Samsung har gjort precis så också. Samsung har ju Note-serien utöver S-serien. Huawei P-serien respektive Mate-serien. Det är bara märken som säljer i väldigt små volymer som släpper flaggskepp sällan, t.ex. Pixel och Sony. Tror inte OnePlus siktar på att tillhöra den gruppen i framtiden.

    Apple följer en helt annan logik så den jämförelsen haltar.
     
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 142
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Xiaomi har en rätt liknande strategi som Honda hade med sina motorcyklar på -80 talet då de ville bli marknadsledande inom varje tänkbart segment. Ett år tror jag det var över 40 olika modeller som kom ut. Kortsiktigt växte de kraftigt. Men sen ska återförsäljarna hålla dem med reservdelar som bara det blev en gigantisk uppgift, olika tillbehör, service/reparationer som tog lång tid eftersom nästan alla reservdelar fick beställas från ett huvudlager, fabrikslinjen måste ställas om där de bygger, kunder vet inte vad de ska köpa om det är nästan 5 likadana modeller. Det höll kort sagt inte i längden.

    Jag tycker specifikt att märket OnePlus (jag pratar inte om BBK.s andra märken) ska hålla fast vid nuvarande strategi med kanske 5 årliga modeller utspritt över året. Låt Xiaomi släppa 100 modeller om året och luras inte att dra med sig i det racet. Till slut krashar Xiaomi på eget bevåg och får göra som Honda.
    "Förbättringarna" är rätt måttliga om man släpper för ofta. Kanske en ny 2 megapixlars kamera som läggs till.

    Det kommer grovt räknat en ny flaggskeppsprocessor om året, en ny stor android uppdatering. Nån ny kamera sensor årligen också. Så lika bra OnePlus anpassar sig efter det.

    Jag tror inte en T modell i sig hade tillfört nåt speciellt. De som har köpt föregående flaggskepp känner sig bara lurade om en ny kommer strax efter.
     
    Last edited: 27 jul 2021
  11. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    fast jag tvivlar xiaomi lär krascha, deras image är att sälja budgetlurar helt enkelt. alla har inte råd att köpa senaste samsung eller behöver för 10k... än sålänge finns det efterfrågan och inget slut än, läste igår dom öppnade en butik i bulgarien.. så dom lär växa rätt så mycket ett bra tag till.
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 142
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Jo fast ju mer mobiler de släpper ut, blir lite krångligt att välja:
    There are too many Xiaomi phones, and it's making them hard to recommend


    OnePlus växer också:
    OnePlus details astounding H1 2021 global smartphone market growth

    Jag tycker OnePlus har en rätt bra strategi nu. Håll fast vid den, satsa på långa uppdateringar och bra service etc..
     
  13. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 656
    Mottagna gillanden:
    4 296

    MINA ENHETER

    Du menar att Oppo har en rätt bra strategi nu ;). För det är vad som sker. Bloatware och hemringande kines-appar.
     
  14. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 142
    Mottagna gillanden:
    4 836
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Tja OnePlus är ett Kinesiskt varumärke och verkar under de förutsättningar de har. Om det är så stor skillnad gentemot Xiaomi i den aspekten vet jag inte. Jag tycker strategin de har nu med ”lagom” många telefon modeller i sin portfölj funkar.