Köptråden Xiaomi Mi 11 Ultra

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av flipp, 29 mar 2021.

  1. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Xiaomi.eu är inte en officiell rom. Den baseras på den officiella kina stabila/weekly rom:en.
    EU versionen innehåller en hel del tweaks/förbättringar/anpassningar för EU. Den ska även få uppdateringar OTA.

    MIUI 12.0 - MIUI 12.0/12.1/12.2/12.5 STABLE RELEASE

    Global vs Kina:
    -Global har fler språk medans Kina har bara kinesiska och engelska.
    -Kina versionen har mycket appar som är för egna landet. Dvs nåt vi kallar bloat.
    -Global har samtliga Google appar från fabrik. Medans Kina rom får dom flashat i efterhand eftersom Google inte används/får användas där.

    Global vs. Chinese MIUI ROM: What's the difference?

    Personligen så har jag brukat föredra EU versionen på dom Xiaomi lurar jag använt en längre stund som daily driver. Dock har jag inte en 11a så vet inte om den har några större buggar just nu.

    Edit: Såg ett inlägg från @flipp@flipp som jag tyckte var lämplig så klistrar in den nedan:
    Såg att det diskuterats rätt mycket om skillnaderna i Mjukvarutråden. Så kan ju vara värt att läsa igenom den också.
     
    Last edited: 26 jun 2021
    gefy och Ramboline gillar detta.
  2. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    När jag beställde så fick man inga uppdateringar till EU romen utan man fick flascha in varje uppdatering, orkar inte hålla på med det, jag valde då Global för att få uppdateringen rätt ned i telen. Hade jag beställt i dag, så hade jag nog tagit EU romen, för nu kommer uppdateringarna i telen. Där har du mitt svar varför jag köpte Global. Är inte säker men någon på forumet skrev att det är inte samma globala som dom säljer här i Sverige. Är inte så insatt i xoami telefoner, då detta är min första
     
  3. Gurra202

    Gurra202 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2015
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    129
    Kan man med dessa global eller EU ändå lägga in beta på android 12?
     
  4. Jappse

    Jappse Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    Nu finns TWRP för Xiaomi.eu så nu är det bara att klicka "uppdatera" så sköter sig resten nästan automagiskt, behöver inte koppla upp dig mot en dator dvs.

    Pratat vi global från TradingShenzhen så antagligen handlar det endast om Mjukvaran och ej själva hårdvaran(eller hur man nu ska förklara det). Nog många som är förvirrade gällande varianterna men så vitt jag vet säljer TradingShenzhen Kina telefoner med olika mjukvara flashad. Vill du ha en Europeiskt(Global) låst telefon så får du nu köpa via Svenska butiker, NetOnNet osv
     
    Ramboline gillar detta.
  5. Gurra202

    Gurra202 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2015
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    129
    Vad menar du med "vill du ha en Europeisk (global) låst telefon så får du handla från. Sverige??

    Man kan ju köpa med global från Kina ju?
     
  6. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Okej, skall kika lite på det. Annars är jag rätt nöjd med den Globala som jag köpte på TradingShenzhen, alla bank appar funkar förutom G pay.. Skall köra denna ett tag, för att ha något att jämföra med.
     
    Last edited: 26 jun 2021
  7. Jappse

    Jappse Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    Men nu diskuterade folket köp ifrån TradingShenzhen, Skicka länken där TradingShenzhen säljer en Global Europe då.. tack
     
  8. Gurra202

    Gurra202 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2015
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    129
    Va? Ja det diskuterar jag också men fattar ändå inte ditt inlägg. Tradingshenzhen säljer inga Kina telefoner till Europa, då får man be om en sådan(står så på deras hemsida). Jag pratar endast om mjukvaran. ...tack
     
  9. Jappse

    Jappse Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    Alltså, Vill du ha en Global telefon med låst bootloader så är det inte samma sak som att TradingShenzhen flashar Global på en CN telefon! De "original" globala kostar lite mer än de som är för Kina och vad jag vet så säljer inte TradingShenzhen dessa. Finns på t.ex AliExpress m.m
     
  10. Jappse

    Jappse Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    Då är telefonen redan upplåst ? Hade inte kunnat leva utan Google pay Men är den upplåst är de bara o flasha Xiaomi.eu dom stödjer OTA via TWRP nu så att!!
     
  11. Gurra202

    Gurra202 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2015
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    129
    Ok
    Missförstod detta antagligen
    https://tradingshenzhen.zendesk.com...-smartphones-in-Europe-work-without-problems-

    Men vad är då skillnaden på det du skrev är en Kina och EU inte exakt samma? Hårdvarumässigt?
     
  12. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER

    Yes,vet att bootloadern är upplåst och jag kan flasha in eu romen när som helst.
     
  13. Jappse

    Jappse Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    Ok inte lätt. Blev själv förvirrad

    Ingen skillnad i hårdvara. Enda skillnaden är att du endast kan låsa om bootloader med den mjukvaru-varianten telefonen kom med från Fabrik. Tydligen kunde man göra det på föregående modeller men inget dom rekommenderar för nya telefoner då dom kan brickas.
     
  14. Gurra202

    Gurra202 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2015
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    129
    Så är global eller EU att föredra från början? Och är det värt 250extra för att få in EU från start eller enkelt att göra själv.
     
  15. Jappse

    Jappse Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    114
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    ROM:
    Xiaomi.eu 12.5.4
    Hej, ej värt pengarna att få xiaomi.eu flashad. Den kommer ändå vara upplåst om du väljer den Globala mjukvaran så då kan du göra det själv. Är väldigt enkelt. Har själv inte kört globala. Körde endast CN mjukvara (7 dagar för att få min bootloader upplåst) så kan tyvärr ej uttala mig. Nu kör jag xiaomi.eu och kommer aldrig flasha något annat
     
    flipp och Jowee gillar detta.
  16. Gurra202

    Gurra202 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2015
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    129
    Ok kör på det
    Nu lite för dummies
    Jag beställer den med globala, är det bara flasha in EU då? Behöver inte låsa upp bootloader? För den är det ändå redan? Bara då jag hänger med här nu.

    Men vänta nu! Skulle det vara globala så kostade den också.

    Alltså man ska beställa den med firmware original, sen får man låsa upp bootloader själv och sen dra in EU versionen. Sådär fick jag det rätt antar jag
     
    Last edited: 28 jun 2021
    LiamAhlborg gillar detta.
  17. DigitalMad

    DigitalMad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    204
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
  18. TrumJalle

    TrumJalle Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Ultra
    ROM:
    EU
    Har du fått telefonen än? Fick du betala någon tull/moms eller hade det betalats av butiken (TradingShenzen) i och med Global Priority-frakten? Jag tycker inte det är supertydligt att hitta info om tull/moms är klart från butiken eller om man åker på det vid ankomst till Sverige (om man har otur)?
     
    Lord Vader gillar detta.
  19. Gurra202

    Gurra202 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2015
    Inlägg:
    329
    Mottagna gillanden:
    129
    Jag skicka efter en i veckan, hade chattat med dem ett par gånger och lagt till länkar om info om de nya reglerna men de säger att inga extra kostnader kommer. Så det ska bli intressant. På själva frakten står det 1100kg och att det verkar gå med båt. Så undra om de skickar det till sitt lager i Europa och sen packar om den och skickar från eu så att säga. I och med det står 1100kg så verkar det skickas med en massa andra grejor, typ kanske som ska till deras lager i Europa.
     
    TrumJalle gillar detta.
  20. Ramboline

    Ramboline Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    2 686
    Mottagna gillanden:
    925

    MINA ENHETER