Allmänna tråden om digitala brevlådor

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 23 apr 2021.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    "I finally took the Plunge"! Skapade ett Kivra konto. Testat med att ladda ner Covidbeviset, det fungerade "elegant".

    Kivra verkar vara båda enkelt och logiskt när man bara "upptäcker" ett par detaljer som jag trodde var motsatt, typ att välja bort de avsändare man inte vill ha digitalpost från. Självklart så det ska vara med över 30 000 anslutna företag...! Jag trodde motsatt, att man skulle lägga till dem man vill ha från.

    En sak dock, bör man logga ut från Kivra i appen på mobilen varje gång, eller bara låta den vara inloggat hela tiden?
    På datorn ser det ut för att den loggar ut automatiskt efter en tid som inaktiv.
     
    Last edited: 16 jul 2021
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Du måste logga in varje gång. Inget du kan välja. När du stänger appen så loggas du ut
     
    geobjork och bernard gillar detta.
  3. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Ok, ser det nu. Om jag bara trycker tillbakapilen så jag kommer till hemskärmen utan att stänga Kivra appen, så håller den sig inloggat en stund, men så loggar den ut/stänger appen själva.
     
  4. ecoAnders

    ecoAnders Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2021
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Nja, jag vill ha opt in på allt. Jag vill liksom inte ha post/reklam från företag jag inte godkänt. Det hade (kanske) varit OK om man fick en förfrågan "Godkänner du att X skickar digital post till dig?" - och gärna mot en kostnad för denne (som går till dig). Utan ett sådant AKTIVT medgivande förblir en tjänst som Kivra ett tvärsäkert "nej tack" från mig. Det tillsammans med det faktum att det inte är en öppen standard så att andra aktörer kan ansluta sig - så ser jag det smartare att få det som email (eller snailmail vid behov). Dessutom är det senare mer enkelt och smidigt generellt sett. Speciellt om man har övervägande utländska avtal - då hamnar alla på ett ställe, emailen.
     
    bernard gillar detta.
  5. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Jag har funderat på Kivra, har idag "Min myndighetspost" med men så länge man inte aktivt kan välja vilka som får skicka digitalt och inte måste aktivt klicka bort alla som inte får så är det ett big "NO".
    Risken att det blir pannkaka är relativ stor
     
    ecoAnders och bernard gillar detta.
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    På vilket sätt? Jag får mail så fort någon skickat något till mig i Kivra
     
  7. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Dvs om man missar nån man inte vill ha digitalt o sen fortsätter det utan att man vill ha det.
    Vissa saker vill man fortfarande ha på papper
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 206
    Mottagna gillanden:
    17 689
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Då kan man bara stänga av det, efter att man upptäckt att man fått mail om att det kommit till Kivra, inte svårare än så ser jag det
     
    geobjork gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    För min del ser jag Kivra som just en elektronisk brevlåda. Allt som kommer i min vanliga brevlåda får gärna komma elektroniskt i Kivra-lådan istället - minus reklamen då!

    Jag förstår inte riktigt inställningen att man ska tillåta företag att skicka till Kivra. Du kan ju inte styra vem som får skicka till din vanliga brevlåda, varför ska det vara så noga att kontrollera vem som får skicka till Kivra-lådan? Själv tycker jag att det bara är bra ju fler företag som skickar till min Kivra-låda istället för att skicka miljöovänlig och osäker papperspost.

    Och nu finns ju trots allt möjligheten att välja bort företag i Kivra om man vill det. Den möjligheten finns inte med den vanliga brevlådan.
     
    katho, iterva, Leo83 och 1 annan gillar detta.
  10. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    802
    Mottagna gillanden:
    567
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy A71
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Men jag vill välja vilka som får, inte vilka som inte får ;)
     
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Med över 30 000 anslutna avsändare att "bläddra igenom", blir processen att välja vilka som får sända digitalt ungefär omöjlig, speciellt när man inte riktigt vet vem som är ansluten av de man vill ha digital post från. Det är ju då mycket enklare att stänga av en avsändare man inte vill ha digital post från när man får första brevet.
     
    Heleg och svenix gillar detta.
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har nog också ändrat mitt tänk 180° i det här sammanhänget.
    Med en hög av gammal papperspost som jag är osäker på om jag kan slänga eller ej, skulle det varit ett ljusår bättre om alt var digitaliserad. Högen bara växer, och är omöjlig att bladdra igenom om jag en sällan gång skall hitta något gammalt brev.
    Kan helt klart se fördelen med typ Kivra när man bara kommer över fruktan att missa någon viktig mail.
     
    Heleg gillar detta.
  13. ecoAnders

    ecoAnders Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2021
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Eller att de som vill skicka först får be om lov. Inte skicka först, fråga sen, så som det är nu. Jag ger ju ex inte ut min email utan att jag medvetet vill ha något av dem. Spam finns men filtreras överlag effektivt. Kivra har väl ingen spamfunktion utan här måste man vara spambot själv och klicka ur, efteråt. Nä, vitsen med digital tjänst är att kunna filtrera vilka som får föra en dialog med en. Och då gärna att de som vill kommunicera med dig får betala dig - likt det fysiska portot - om de vill nå dig (för reklam).

    Frågan för mig är; vad är felet med gammal klassisk email? Alt att jag kunde ha en tjänst där jag registrerar min email och företag kan lägga bud på att köpa min access där jag godkänner efter eget tycke. Med email är man inte heller lika låst som med Kivra. Känns dumt att acceptera något som inte är en öppen standard och som verkligen kan utveckla och digitalisera posten.
     
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    För egen del tycker jag det känns säkrare att få posten i Kivra än i den vanliga brevlådan.

    Nu när Postnord börjat med varannandags utdelning så kommer posten endast två dagar varannan vecka och tre dagar de övriga veckorna. Det gör att fysiska brev kan ta lång tid och Postnord-personalens pliktkänsla verkar vara på upphällningen efter alla nedskärningar och besparingar inom Postnord.

    Personligen litar jag mer på ett brev i Kivra än ett pappersbrev i vanliga brevlådan. :)

    Att missa brev i Kivra är ett icke-problem tycker jag. Jag får både notiser i appen plus epost om det kommer något i Kivra-lådan.
     
    katho och geobjork gillar detta.
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 273
    Mottagna gillanden:
    6 997
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Klassisk email har praktiskt taget ingen säkerhet och är totalt nerspammad.
    Det är nog en önskedröm att du skulle få betalt för att företag skickar post till dig. Du får inget betalt när ett företag skickar papperspost till dig så varför skulle du få betalt när posten blir elektronisk?
    Företagen får betala en avgift för att skicka med Kivra, precis som att det kostar porto att skicka ett pappersbrev.

    Det är lite svårt att ta dina åsikter på allvar, trollar du bara i tråden? ;)
     
    geobjork gillar detta.
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Med Kivra lämnar du inte ut några uppgifter, för att ett företag ska kunna skicka till Kivra så skickar de med ditt personnummer (och personnummer är ingen hemlighet i Sverige, hur enkelt som helst att ta reda på förutom om du har skyddad identitet).

    Kivra är en säker och krypterad kommunikation till skillnad från email och jag har inte upplevt att jag blivit spammad i Kivra, snarare har jag bara känt att det är fördelar med Kivra (nästan för bra för att vara sant), jag får brev från Försäkringskassan, Skatteverket, Transportstyrelsen, Pensionsmyndigheten, Arbetsförmedlingen, försäkringsbolag och min arbetsgivare (lönespecifikationen) samt några till. Definitivt inget spam!

    Det är så skönt att veta att posten kommer fram (vilket inte alltid är fallet med Postmord) och att jag alltid har den lätt tillgänglig utan att behöva vara hemma och leta bland en massa papper.
     
    katho, svenix och geobjork gillar detta.
  17. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har lite svårt att se för mig Skatteverket, Hälsomyndigheten, Pensionsmyndigheten och företag med stora kundlistor ska skicka ut en förfrågan om lov först. Opraktiskt i förhållanden till att mottagaren bara själv stänger av någon dom inte vill ha digital post från.
    Hursom, skulle misstänka att den avstängda digitalposten blir ersatt med papperspost, och det är ju inte en bättre lösning om man inte vill ha den posten alls.

    Btw, jag har stängt av Pensionsmyndigheten, inte för jag inte vill ha digitalt från dom, men jag vill ha tag på "Det orange kuveretet". Jag har i åravis använd det att spara pappersunderlag för deklaration i Sverige, Norge och USA.
    Ja, jag vet... o_O, men jag hoppas att man också i framtiden kan få båda Norge och USA post digitalt.
     
  18. ecoAnders

    ecoAnders Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2021
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Alltså vi pratar inte om lov att skicka överhuvudtaget utan om du vill ha det digitalt av dem eller fysiskt. Det tycker jag att du som privatperson ska få avgöra INNAN de tar det avgörande och du liksom ska jaga ifatt det i efterhand....
     
  19. ecoAnders

    ecoAnders Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2021
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Verkligen inte trolla. Ta ICA som erbjuder kvitton via Kivra. Men inte erbjuder dito för email. Den funktionen/utvecklingen vill jag inte ska vara properitär. Och de betalar säkert Kivra för tjänsten. Fastän de indirekt marknadsför ett monopolistikt företag. Steget därifrån till reklam/erbjudanden a la DR via enbart Kivra är inte långt. Hade däremot ICA även behövt betala slutanvändaren stävjar man, enligt mig, denna farliga utveckling och hellre då löst det på ett enklare vis; email.

    Vidare bör ju inte en sådan tjänst kosta för själva leveransen (Kivra). Likt ett email som är gratis. Intäkten bör hellre tillföra slutmottagaren än mellanhanden. Gör en öppen standard där folk kan utveckla mot detta protokoll och så kan Kivra komma där med sin betalmodell om de har något äkta av värde.
     
  20. ecoAnders

    ecoAnders Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2021
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Nja, företag har ju historiskt betalt för DR-utskick, reklam i media etc. Och kommer fortsätta med det. Dvs de betalar gärna för att nå dig. Digitalt behövs ingen kostnad vilket email visat. Tyvärr har det utnyttjats för bla spam. I princip är det hela idén med Kivra så som jag ser det. Att då upplägget är spammigt (opt-out) har jag svårt för. Samt att de också tar all vinst och dessutom äger protokollet... Bara en ny problematik framöver. Jag tror att ett företag gärna - nästan hellre - betalar slutanvändaren än en mellanhand om så skulle gå om den modellen fanns. Så nej, absolut inte önsketänkande. Kivras idé var det nog många som däremot såg som önsketänkande tills de ändå verkar ha lyckats med att sno över den affären i Sverige.