Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. Chub

    Chub Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2016
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    308
    Telefon:
    Samsung galaxy s6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy s6
    Det är väl en diskussionstråd om fynd som publiceras på Swedroid.se? Och att man inte för personliga och interna diskussioner på trådarna. Hur intressant är det egentligen för oss andra att folk visar upp sina fynd (tex att folk bara fotograferar sina paket), och eviga skrivelser/bilder om hur medlemmarna leverar/returnerar sina varor. Om det inte har med faktiskta lösningar/tips (eller visar upp hur en faktiskt produkt ser ut) etc så hör det inte hemma här tycker jag (då det inte är en diskussion). Tycker att det är bra att trådarna modereras hårdare. Varit alldeles för mkt spam. Skriv dessa saker på era interna fb-trådar istället om ni så gärna vill dela med er.
     
    Last edited: 21 jul 2021
    Rickepip, andybandy, Saltbollen och 5 andra gillar detta.
  2. phattrance

    phattrance Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 mar 2019
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 388
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone 13 PRO MAX
    Jag tycker fortfarande att det ska vara en regel att man måste ha varit medlem här xx månader innan man kan se tråden om fynden.
     
    stelex, DroidJunkie, Pfefe och 12 andra gillar detta.
  3. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Hela den här tråden kan plockas bort egentligen då den inte fyller något syfte och skapar bråk.
    Person A snear för att person B fick ett rejält fynd och inte delade med sig av det.
    Person A snear för att han sov när det postades ett fynd och får inte va med på festen när fynden trillar in hos ombuden.
    Person A snear för att person B köpte 10 ledslingor när han själv bara köpte 5, alla vet ju att 5 är acceptabelt.
    Person A snear för 50%rabatt är minsann inte alls de ett fynd.
    Osv osv osv
     
    stelex, Droid_269, Vikket02 och 2 andra gillar detta.
  4. Chub

    Chub Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2016
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    308
    Telefon:
    Samsung galaxy s6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy s6
    Varför skriva dessa saker överhuvudtaget? Tror att tråden blir bättre och självregleras när reglerna blir hårdare.

    Exempelvis är fyndtråden (inga diskussioner) mkt mer trivsam nu när alla interna "skämt"/nonsens produkter försvunnit och att folk blivit tydligare med vad länken gäller samt att de skriver pris och om det är FBA
     
    IRONMIKE, Hejeh och frpl gillar detta.
  5. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Det stora problemet är när personer tar upp helt ovidkommande saker. Vem bryr sig om vad någon har beställt för grejer när det inte har tipsats om dem här? Det har ju bara ett syfte, nämligen att göra folk irriterade och kanske lite avundsjuka.
     
    Pernilla, Saltbollen, Asawi och 2 andra gillar detta.
  6. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    För att så länge inte fynden räcker till alla så kommer de alltid finnas någon som blir kränkt och tjaffsar.
    Tror inte swed kommer göra så bara vissa kan se fynd tråden då de lever på reklam och fyndtråden måste vara en kassako med tanke på alla som konstant övervakar den.

    Står inte vilka fynd som ska dusskuteras, hittar jag en elscooter icke fba så delar jag fan inte den för att minska mina atronomiskt små chanser att få den. Ska jag då inte få vara glad här sen och stolt kunna visa upp mitt fynd?
     
    leon123123 gillar detta.
  7. frpl

    frpl Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2015
    Inlägg:
    1 018
    Mottagna gillanden:
    669

    MINA ENHETER

    Det bör väl vara underförstått att det är fynd som nämnts i fyndtipstråden som diskuteras. Vill man inte dela med sig av tips så kan man lika gärna hålla resten för sig själv med. Men nu är ju reglerna tack och lov väldigt tydliga.
     
    Saltbollen och Chub gillar detta.
  8. Chub

    Chub Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2016
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    308
    Telefon:
    Samsung galaxy s6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy s6
    1. De har redan blivit hårdare
    2. Nej, varför ska du visa ditt fynd om endast du har köpt det. Fyller inget syfte än att du själv skapar en irritation. Förstår inte vad du vill säga med din kommentar.
     
    Saltbollen, Rickepip, MultiMan och 1 annan gillar detta.
  9. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Ja varför kunna glädjas med någon annan så dumt tänkt av mig.

    Vart går gränsen då? Och hur ska de kunna modereras?

    Om någon lägger upp ett fynd med vara 2 kvar i lager, får man disskutera det då?
     
    Rint och leon123123 gillar detta.
  10. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    För att underlätta så har jag bytt trådnamn till:
    Fyndtipstråden Amazon.se - Diskussionstråden

    Det borde underlätta för folk att förstå vad vi diskuterar här.
     
    stelex, bernard, benknackan och 6 andra gillar detta.
  11. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Kan säga att hälften av alla inlägg från vissa individer här har varit mer för att uppvigla än något annat och det vet du mycket väl. Vi har varit väldigt nära att stänga ner denna tråd flera gånger om på grund av det och hoppas att det nu efter fler klargöranden inte behövs.

    Och för er som klagar på hård moderering, detta är den i särklass mest aktiva tråden där man missbrukar olika regler så det blir inga varningar eller PM utan det är ert jobb att veta vilka regler som gäller. Så enkelt är det.
    Självklart kan det ibland bli fel då är det bara o höra av sig på PM.

    Den regeln som oftast bryts är "ingen köp & sälj utanför dedikerad tråd". Det betyder att om någon frågar ÖPPET "Kan jag få köpa en?" så blir det trådban någon vecka... inte mer än så. Man KAN fråga privat via PM självklart för det styr vi inte över.
     
    Last edited: 21 jul 2021
    stelex, jnsson, Buzz och 7 andra gillar detta.
  12. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Är detta ok för TS då? Han skapa ju trotts allt denna tråd för ingen mod ville göra det när det blev för rörigt med allt prat i fynd tråden.


    Men som jag skrev där upp hur många måste ett fynd nå ut till för att de sen ska kunna pratas om här ?
     
  13. Chub

    Chub Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2016
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    308
    Telefon:
    Samsung galaxy s6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy s6

    Vissa inlägg är rätt tydliga i sin distinktion mellan en diskussion och ett inlägg som inte bidrar med något. Det är dessa som det klagas på. Som exempelvis att du köper en el-scooter som bara du köpt. Att just du gläds bryr sig de flesta inte om överhuvudtaget. Detsamma gäller de som fotograferar ett lastflak med produkter som precis de hämtat från posten, eller en bild på sitt förråd eller sin hall med alla sina inköp. Tycker att det självklart inte hör hemma i en tråd med flera hundra medlemmar.
     
    Last edited: 21 jul 2021
    stelex, Pernilla, Saltbollen och 7 andra gillar detta.
  14. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Så det är lättare att glädjas om de är fler än 1 som fått fyndet du missade? Bara länken lagts upp här då är allt frid och fröjd.
     
    leon123123 gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är väl väldigt enkelt.

    Har du gjort ett fynd som figurerat i forumet och lägger upp en bild med ett omdöme om produkten (tex om den är värd att hämta ut...) så kommer det andra till gagn.

    Om du vill lägga upp en bild på något du själv fyndat enbart för att visa att du fyndat något, så finns ju tex Instagram eller Twitter.

    Tanken med den här tråden är att den ska vara konstruktiv på något vis, så informationen som presenteras är till nytta för andra.

    Sedan är det klart att det alltid finns gråzoner och då är det upp till moderatorn att avgöra från fall till fall.
     
    boboiusa, Lollet, stelex och 16 andra gillar detta.
  16. Chub

    Chub Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2016
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    308
    Telefon:
    Samsung galaxy s6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung galaxy s6
    Du är inte moderator så du bestämmer tyvärr inte vad som är frid och fröjd. Dessutom vet du ej vad jag vill ha eller har missat. Det du gör nu är precis vad moderatorn kommenterat att man ej bör göra, dvs skapa onödiga konflikter. Kan ej förstå att du fortsätter, och inte tar till dig den övergripande kritiken. Jag har sagt mitt, och fortsätter inte diskutera, då jag efter detta medför till något jag själv har klagat på.
     
    pobin, Saltbollen, andybandy och 2 andra gillar detta.
  17. CaptainC

    CaptainC Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2009
    Inlägg:
    2 149
    Mottagna gillanden:
    2 319

    MINA ENHETER

    Eller varför inte i "visa bilder på ditt senaste teknik köp"i en annan avd här på forumet?

    Så man måste vara moderator för att kunna bestämma vad frid och fröjd är?
    Dessa striktare regler har efterfrågats förr tex.
    Inget skryt om hur mycket man köpt och vad man tänker göra med sitt fynd. Inte heller leka allan i brallan : du köpte 4 för att sälja jag köpte bara 3 för att ge bort därför är jag bättre människa än du osv.
    Det är bra att moderatorer här sätter regler så man vet vad man har att förhålla sig till.
     
    Vikket02 och leon123123 gillar detta.
  18. Ichabod

    Ichabod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2014
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Vill bara säga dem bevingade orden "jag är inte bitter" o_O. Jag är den första att erkänna min tacksamhet till alla som lägger ned sin tid till att hitta alla fynden och delar med sig på Swedroid. Respekterar även de som brutit sig ut och skapat egna communitys för att dela med sig av stjärnfynden, återigen jag är inte bitter o_O. Det jag inte kan förstå är nyttan av att diskutera fynden som delats i dessa communitys i ett öppet forum som Swedroid. Det heter ju lika barn leka bäst. Ska det diskuteras fynd som delats i dessa communitys borde svaren vara mer kvalitativ om man håller sig till dessa communitys eftersom alla har samma förutsättningar.

    Bara för att var övertydlig mina tankar rör all diskussion gällande fynd som har delats i dessa communitys INTE när enskilda personer har gjort personliga fynd och lyckats. Vi lever ju ändå i Sverige där Jantelagen är mer regel än undantag :D.
     
    Rint, SirWankalot, _FJ_ och 10 andra gillar detta.
  19. Mattedatten

    Mattedatten Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2021
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    199
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Moto Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Moto Edge
    Fanns ett spår i diskussionen angående nya medlemmar. Jag blev medlem efter att ha sett denna tråden nämnas på Sweclockers någongång. Inte hängt här så mycket annars, då mitt mobilintresse kanske inte är det största.
    Nu har jag väl inte delat superfynd alla gånger, men alla mina Swedroid-inlägg är i antingen Fynd- eller denna diskussionstråden. Så alla nya är inte leechers. ;)

    I övrigt, visst, det kan kännas lite taskigt att ha ett eget stängt community för de bästa tipsen, sedan glänsa i denna tråden med vad man har kommit över. Men jag tycker nog ändå det är ok, om inte annat är det ju motivation till oss andra dödliga att se vad man kan hitta om man letar lite.
     
  20. Nacud

    Nacud Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2020
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    205
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s21 Ultra
    Nu bryter jag och går tillbaka till huvudämnet :)! Några fler som beställde bilstereon som tipsades på fyndtråden? Fick ni med nån instruktionsbok? Fick med 4g antenn....men radion har ju ingenstans för sim-kort...Används 4g till annat som jag har missat?
     
    bernard och pebe292 gillar detta.