Allmänna tråden om digitala brevlådor

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 23 apr 2021.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det finns inget som är "gratis". Inte ens traditionell email är gratis. Ja, för dig som användare kanske. Fast du får betala för din internet-anslutning. Och någon betalar för att bygga nätet och att drifta epost-servrar och annan infrastruktur som behövs.

    I Kivras fall lagras all information krypterat på deras servrar. Tror du att Kivra har fått dem gratis? Tror du att Kivra har gratis internet-anslutning? Allting kostar och någonstans ska pengarna komma ifrån. Det är klart att Kivra måste ta betalt för sin tjänst. Sedan kan man diskutera vad priset ska vara, men det kan aldrig vara gratis.

    Du verkar ha lite naiv inställning till vad saker kostar och att någon måste betala för de tjänster vi vill använda.

    Du har din fulla rätt att anse att Kivra borde ha opt-out. Det är en sak man kan tycka olika om och ha olika åsikter om. Men att tro att Kivra eller någon annan tjänst skulle vara gratis är inte särskilt realistiskt.
     
    iterva och stelin gillar detta.
  2. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jovisst pratar vi om om lov att skicka posten digitalt eller fysiskt.
    Vad jag förstår har Kivra ca fyra miljoner användare i dag. Jag gissar att storparten har någon sorts korrespondens med t ex Skatteverket.
    Vad jag menar är, jag har svårt att se att Skatteverket skulle fråga alla fyra mill användare om lov att skicka digitalt, när allt som skall till är att de (få?) som inte vill ha det digitalt bara behöver göra ett par knapptryckningar för att stänga av det.

    Att man inte vill ha Kivra är en ärlig sak, bara att avstå. Jag är själv ett exempel på tvivel i den frågan, dock nu, ganska entusiastisk till konceptet.
     
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 101
    Om protokollet skulle vara öppet skulle det innebära att vem som helst skulle kunna utnyttja det för att spamma alla användare vilket är precis det du inte vill ska hända så för mig personligen känns det som om att du argumenterar emot dig själv.

    Det finns konkurrenter till Kivra, ex Min myndighetspost och en eller två till men det är Kivra som uppenbarligen tilltalat de flesta som önskar digital post. Jag tittade på alternativen innan jag gjorde mitt val men det var Kivras upplägg som tilltalade mig.
     
  4. ecoAnders

    ecoAnders Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2021
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Hehe. Nu börjar du ju trolla. Som att du verkligen tror att jag tror att något är gratis. Självklart menar jag att den kostnaden bör vara minimal, närmare gratis än de 100% de tar nu. Ex kan de kanske vara gratis och täcka sin kostnad genom att likt andra onlineföretag injicera reklam, sälja know-how etc. Om jag som slutkund valt den leveransmetodiken. Om den fanns...

    Alternativlösning: Säg myndighetspost blev en öppen standard för företag att ansök om licens hos. Och att dessa kunde verka så som Kivra med mer än bara just myndighetspost. Skattefinansierad digitalisering av posten. Och skapar ett mer generöst företagsklimat för etablering av alternativa lösningar. Sen om man med skatt kanske säga gratis eller inte är en annan sak.
     
    Last edited: 21 jul 2021
  5. ecoAnders

    ecoAnders Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2021
    Inlägg:
    0
    Mottagna gillanden:
    1
    Nej, bara för att något är ett öppet protokoll behöver det inte alls innebära det. Säg att postnord kopplade upp sig mot samma protokoll/tjänst. Och verifierade sig via en säker instans. Alla kunder som idag har koppling till Kivra hade haft det för PostNord per automatik via Kivras protokoll. Och så skulle jag som slutkund kunna välja leverantör.

    Och nej, det finns egentligen inte någon konkurrent till Kivra då de flesta företag bara har en Kivra-koppling. Med ett öppet protokoll hade det däremot varit en sanning. Så jag tror inte det handlar om vad som tilltalar (jag har ex myndighetspost) utan mer en fråga att övriga inte har en chans att komma in på marknaden då Kivra i princip skapat sig ett monopol.
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 101
    När digital post dök upp så fanns det några alternativ men uppenbarligen var det Kivra som hade den bästa lösningen då det var få företag som anslöt sig till de andra alternativen (jag minns inte vad de hette, de var en till tre andra som försökte sig på digital post).

    Kivra har självklart ett vinstintresse (konstigt vore det annars) och jag gissar att det kostar en slant för de företag som ansluter sig. Så länge som Kivra håller sig till den nuvarande affärsmodellen så fungerar det alldeles utmärkt, om de däremot skulle börja spamma kunderna eller ta betalt av dem då skulle jag tro att de öppnar marknaden för alternativ vilket de nog gärna aktar sig för i och med att de nu har en betydande marknadsandel. Ägarna bakom Kivra känns som om de är ekonomiskt uthålliga (enligt allabolag.se så går inte Kivra med vinst än så länge men de har inte så värst många anställda men en hyfsad omsättning).

    Med den kunskapen så känns ändå Kivra som den självklara digitala brevlådan för mina behov och jag är väldigt nöjd med tjänsten så här långt. Om det blir förändringar i framtiden och jag känner att jag måste lämna Kivra så får jag väl plocka ut alla relevanta dokument därifrån i form av pdf och lagra på något annat ställe men den dagen, den sorgen.
     
    geobjork gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Min första digitala brevlåda var hos Brevo. Jag blev mer eller mindre påtvingad den eftersom jag blev kund i Forex bank och de skickade ut alla kontoutdrag via Brevo. Jag trivdes med Brevo, en del andra företag skickade också via Brevo.

    Men sedan tog Kivra över Brevo och jag flyttades till Kivra som har fortsatt att växa och ansluta allt fler företag. Kivra har ett defacto-monopol idag men så var det inte i början.

    Jag tycker Kivra sköter sig bra och jag har inga klagomål på dem. Man kan naturligtvis ha synpunkter på att ett företag som Kivra mer eller mindre skaffat sig monopol på elektroniska brevlådor. Men det stör inte mig nämnvärt så länge det fungerar bra och det tycker jag att Kivra gör. Det finns ju andra privata företag som har defacto-monopol som Google, Apple, Amazon, Facebook m.fl.

    Det är inte säkert att det hade fungerat bättre om vi haft en elektronisk brevlåde-tjänst som sköttes av någon myndighet. I den moderna IT-världen får vi nog acceptera att allt fler tjänster sköts av privata företag.
     
    katho, geobjork och Heleg gillar detta.
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jag har en liten grej med Kivra som jag gissar (hoppas) är en bugg i beta version av Kivra...?

    När jag loggar in på inkorgen så ligger där två brev, ett från Kirva, "Så fungerar Kivra." (som tydligen är standardard för nya användare), och mitt Covidbevis från E-HÄLSOMYNDIGHETEN. Allt fungerar som det skall.

    Överst på sidan ligger en länk, "Vi bygger om Kivra.se och vill ha din feedback. Vill du testa betaversionen av vår webbplats?". Den tar mig då till betaversion. Här öppnas brevet från Kivra normalt, men den klarar inte öppna Covidbeviset, och meddelandet är "Prova att ladda ner dokumentet lokalt och öppna det därifrån".
    I betaversionen ligger en länk, "Gå till gamla webbplatsen", och allt fungerar normalt igen.

    Jag undrar om andra upplever samma?

    Jag väntar ett par nya brev från länsstyrelsen och skatteverket. Kommer dessa fungera normalt?
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Har inget svar på om andra upplever samma sak men om man testar beta versionen av något så får man räkna med sådant här :)

    Varför inte använda gamla webbplatsen som du vet fungerar?

    Om man ska beta testa måste man vara införstådd med att allt kanske inte fungerar som det ska. Sedan verkar det enkelt att hoppa mellan versionerna, det är inte så att något försvinner från databasen om du använder betan, funkar inte något så är det bara att byta till gamla versionen och öppna dina brev där istället.
     
    Last edited: 22 jul 2021
  10. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    För mig fungerar det att öppna mitt covidbevis även från betaversionen. Vid en snabb koll märkte jag inga problem med betaversionen.
    Jag är dock den typen av människa som använder det gamla beprövade så länge det går innan jag tvingas byta till någon ny (oftast sämre) version av ett företags hemsida... ;)

    Jag är rätt säker på att om du låter bli betaversionen så kommer Kivra att fungera alldeles utmärkt och du kommer att få dina brev utan problem. Jag har använt Kivra sedan 2014 och aldrig märkt några problem.
     
    katho och bernard gillar detta.
  11. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Fick mitt första mycket viktiga brev från Länsstyrelsen i Kivra i dag. Funkar elegant, min fruktan om att "missa" det var 100% obefogat, alla möjliga notifikationer det inte går att missa.

    Men, jag upplever att inkommande meddelanden i .pdf format förstörs när jag laddar ned det i mobiltelefonen. Jag kan läsa det i Kivra på mobilen, men om jag laddar ned det blir det förstörd och kan inte öppnas i varken mobilen eller på datorn. På mobilen får jag meddelande om att det är förstörd, och i datorn att det inte är .pdf format.
    Om jag laddar ned det direkt från Kivra till datorn funkar det ok. Jag upplevde samma sak med vaccinationsbeviset.

    Undrar vad det är...?
     
  12. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Kan du se filstorleken på den trasiga pdf-en? På datorn kanske?
    Om filen bara är 100 bytes eller något sånt så kanske det bara står något felmeddelande gissar jag.
     
    bernard och geobjork gillar detta.
  13. Lassehbg

    Lassehbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    huawei P8 lite
    Tycker ni inte det är lite ruggigt med kivra som verkar vara ett aktiebolag med privata ägare

    Idag ägs Kivra av 41an Invest (Karl-Johan Persson och Stefan Krook), FAM (Wallenbergstiftelserna), styrelse och personal.
     
  14. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Det funkar inte heller för mig att ladda ner något från Kivra direkt (det blir en tom fil), utan jag får öppna det i en pdf läsare och spara det därifrån.

    Så har det varit ett tag, har inte brytt mig, är väl någon bugg i Kivra..
     
    geobjork gillar detta.
  15. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Jo men det stämmer nog som du säger, det är något där. Filen jag laddar ned direkt till mobilen från Kivra visar 0 B, och när jag laddar ned den till datorn först och flyttar över den till mobilen visar den 77.7 kB.
    Om jag laddar ned .pdf filer direkt till mobilen från andra källor, typ Internet, har jag inte det problemet, så det är tydligen något krusidull i kombination Kivra/.pdf/min mobiltelefon...?
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nej, inte alls
     
    katho gillar detta.
  17. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Nej faktiskt inte. Dom flesta (alla?) bolag/organisationer jag har nån sorts relation med har ju ägare i toppen (I.e vinstdrivande). Inget konstigt med det tycker jag :)
     
    katho gillar detta.
  18. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Digital brevlåda funkar :)!! Åtminstone Kivra. Jag har fått lite post som skall "arkiveras" länge. Jobbigt med papperspost, automatiskt med digitalt format i Kivra.
    Jag var mycket skeptisk i början, nu kan jag inte fatta hur man har klarat sig utan...!?

    I går fick jag något obetydligt som har irriterat mig i åratal, mina hyresavi från Riksbyggen. Dom har kommit i pappersformat, tre stycken var tredje månad, och vad jag skall göra med dom vet jag inte, slänga eller arkivera? Har en hel hög i en pärm. Har försökt få Riksbyggen att skicka det som e-post, men det går inte.

    Dom kom via Kivra i går, arkiverat och klart!! Smidigt :cool:!
     
    Last edited: 10 sept 2021
    Heleg, Leo83 och svenix gillar detta.
  19. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Det börjar så småningom närma sig tiden att förnya Covidpasset för de första som fick det.

    Vad jag förstår så är det bara att logga in på "Hämta ditt vaccinationsbevis", sen får man det senaste med nytt "Giltig till" datum till Kivra (om man har Kivra).
    Någon som vet om man då automatiskt får båda .pdf och det mobilskärmsanpassade html formatet?
    html formatat är vad jag förstår ett tillägg man bara får i Kivra...?
    Vill det gamla beviset bli liggande kvar i Kivra eller byts det ut mot det nya?
     
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 537
    Mottagna gillanden:
    1 104

    MINA ENHETER

    Nyfikenhet "tvingade" mig testa o_O, även om jag fortfarande har tid kvar på giltigheten! Förnya vaccinbeviset funkar 100++ i Kivra!
     
    svenix gillar detta.