Man blir ju dessutom lite irriterad när det verkar finnas närmast outtömliga resurser för låt säga elbilarna, med enorma subventioner. För 2021 gäller ju som bekant
70 000 kr.
För elsparkcyklar skall begränsningen om 250W finnas kvar även 2023 och för elsparkcyklarna är det inte tal om högre hastighet, trots att det varit oändligt mer gynnsamt för miljön om fler tog sparken till jobbet framför bilen (oaktat om det är en elbil eller en bil med förbränningsmotor, då ett inte obetydande problem med biltrafiken ex. är partiklarna som uppstår till följd av väg- och däckslitage).
Här kan man se svart på vitt att 30% lämnar bilen hemma när de har möjlighet att istället åka spark:
Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden. Siffrorna är ännu bättre för elcyklar, men dessa subventioneras inte av någon outgrundlig anledning.
För särskilt lådcyklar eller transportcyklar av olika slag är det ju i det närmaste befängt med en begränsning på 250W. Det är varken rimligt eller logiskt. Läser man också Transportstyrelsens motivering till varför elcyklarna forsatt skall begränsas till 250W kan man inte göra annat än att höja på ögonbrynen. Här kan man ta del av utredningen:
Utredning behov av förenklade regler för eldrivna enpersonsfordon - slutrapport - Transportstyrelsen.
Kunde man tillåta högre hastighet och högre effekt för sparkcyklar såväl som elcyklar hade biltrafiken reducerats avsesvärt. Det finns gott om underlag från ett flertal länder inom Europa, inte minst Danmark, för att dra en sådan slutsats. I Danmark är det exempelvis fritt blås för skl Speed Pedelecs (45km/h) på cykelbana.
Click to expand...