Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Ja jag sett att man kan dra bort gummimattan, min har redan släppt lite. Men för att sätta in en sån där stabilisator för bakhjulet....det är samma procedur? Eller måste man ta bort hjulet då?
     
  2. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Stal denna idé rakt av. Fanns mycket riktigt gott om utrymme och med alla mödrars heliga limpistol till hands var AirTaggen snart på plats :D

    1.jpg 2.jpg 3.jpeg
     
    CarlSmooth och Dixon gillar detta.
  3. Rickhey

    Rickhey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2021
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    60
    Jag följde denna video när jag monterade den på min:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=_r4dLPIryRs

    köpte min från shift.lt (passade på när jag köpte fjädringen), det kanske inte ingår 3D printade spacers beroende på vart man köper den ifrån. Fast det borde vara i stort sett samma.

    Så, ja hjulet behöver tas av för att montera stabilisatorgrejen. Men man behöver inte skruva loss bakskärmen, det var jättelätt att få på plats.
     
    bernard gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, ser ut som en utmärkt installation! Jag tror också att jag förbrukade 2-3 ampuller innan det kändes som att installationen var beständig.... Vände den också på samma vis så att plastkåpan på airtagen pekar mot plastkåpan på sparken, då det rimligtvis bör leda till bäst mottagning. Underlättar ju onekligen också vid batteribyte sedan...

    Testa ställ den på stan någonstans och se hur lång tid det tar innan du ser en platsuppdatering när du befinner dig bortom räckhåll från den :) Jag får rentav platsuppdateringar även här hemma från grannens Iphone noterade jag, vilket var lite oväntat då det ändå är en betongvägg emellan.

    En sak jag fortfarande funderar på är om man ska ha något klistermärke någontans som informerar tjyven om att sparken är "GPS-taggad", eller skippa det. Frågan är om effekten är avskräckande nog, eller om de bara skiter i det och tar den i alla fall, för att sedan försöka leta rätt på taggen. Lutar åt att det är bättre att skippa det, så sannolikheten ökar för att man ska kunna hitta den i efterhand i stället...
     
    Last edited: 7 aug 2021
    Jizzler gillar detta.
  5. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Vore intressant att prova men för det skulle jag behöva ett kralligt lås som går att lita på. Och jag har just inget lås alls. Eller ja, Ninebot-låset ingick ju men har hört att anvädning av detta kan leda till kölhalning :innocent:

    Tror inte att reklam är en god idé. Jag kör utan och avser fortsätta göra det. Dessutom är det med mitt användningsmönster många gånger större risk att jag blir rånad på sparken snarare än att någon stjäl den. Då vill jag att taggen ska verka under radarn.
     
    bernard gillar detta.
  6. proc_

    proc_ Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2018
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    14
    Är det någon som vet/testat att fw uppgradera för snabbare än 30km/h? Vad är max som går?
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    32-33 kommer väl vissa upp i, men väger du mer än ~70 kg hade jag inte brytt mig om det, då den förmodligen kommer ligga kvar på 30 även om du flashar om den.
     
    Last edited: 9 aug 2021
    proc_ gillar detta.
  8. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Hade gärna sett lite högre än 30 kmh, åker mycket på tomma cykelvägar och har full gas hela tiden.
    35 hade varit bättre
     
  9. Adam West

    Adam West Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2015
    Inlägg:
    566
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Vet inte vad det beror på, men jag minns att när jag åkte i somras nerför en backe så kom jag upp i 33-34km/h. Varpå scootern började pipa frenetiskt, typ samma läte som om man försöker rulla den när den är i låst läge, fast betydligt högre. Var bara under ett par sekunder och jag glömde av hastigheten en aning, tänkte inte på hur snabbt det gick. Jag antar att den varnar när det går för fort eller liknande, var aningen för snabbt kan jag tycka. Framförallt i nedförsbacke också.
    Hur den beter sig om man hackar den vet jag inte.
     
  10. danne_00

    danne_00 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2021
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    67
    går att välja bort hastighetsvarningen när man flashar - under advanced "no overspeed alarm" Disables the obnoxious beeping over 35km/h
     
    bernard gillar detta.
  11. Blackie

    Blackie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2013
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Nu är skärmsstöd för stänkskärm monterad och testad och jag är riktigt nöjd, nu är den nästan skrammelfri :P Rekommenderas :teeth:

    Beställld från Curious Joe: Skärmsstöd, stål (Ninebot G30 Max) -
    Värt att veta: Det följer ej med nivåplatta/distans för kåpan men då skärmstödet är ganska tunt blir det ganska bra ändå.

    DSC_1803.JPG

    DSC_1805.JPG
     
    Chrilles, Hubbaa82, Rickhey och 1 annan gillar detta.
  12. Blackie

    Blackie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2013
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

  13. Chrilles

    Chrilles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    32
    Fick du med en bruksanvisning hur man installerar den? Eller gick det att lista ut själv? Har funderat på att skaffa samma nämligen men känns rent spontant som det kan vara bökigt.. :)
     
  14. Chrilles

    Chrilles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    32
    Tips på bra handtag att ersätta original med? På min ES2L hade jag Ergon GA3 och var supernöjd så något liknande eller om samma passar? Hur blir det med ringklockan?
     
  15. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Idag anlände den, beställd 2Juli, tog Polen-Sverige 2 dagar. Inom Sverige 5 arbetsdagar.
     

    Bifogade filer:

    danne_00, Blackie, nalle och 2 andra gillar detta.
  16. Blackie

    Blackie Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 apr 2013
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Det följer ej med någon bruksanvisning, men det finns videos på Youtube, as usual :)
    Väldigt enkelt att byta, det hela tar ca. 15-30 min. beroende på hur van man är att mecka.

    Verktyg som behövs..
    Värmepistol/hårfön samt en mattkniv eller liknande för att lossa reflexerna.
    Sexkants bits (2.5 mm) för att få av kåpan.
    Skiftnyckel/hylsnyckel (18 mm) för att skruva av bakhjulet.
    Kryssmejsel för att skruva av skruven som håller baklampan på plats.

    Ställ gärna Scootern på något stadigt underlag, t.ex två klossar i var sin ända av batteriet funkar så hjulen får hänga fritt, tänk på att ha något att vila bakhjulet på när det kommer av (se videon) så att det inte ramlar av och skadar el kabeln som sitter ansluten till bakhjulet. Personligen jag tyckte det var enklare när scootern stod på plats hela tiden än att mecka dit en klump under scootern efter halva processen :)

    Finns en video länkad sedan några inlägg tidigare..

     
    Chrilles gillar detta.
  17. Chrilles

    Chrilles Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2020
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    32
    Snyggt! Stort tack för att du tog dig tiden :)
     
    Blackie gillar detta.
  18. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Någon som flashat med ScooterHacking.org :: Max CFW Builder
    Enda jag själv skulle vara intresserad av är dual boot så man kan starta den i "lagligt" läge så den bara går 20km/h och snabbt kan ändra till full hastighet.
     
    Kingson gillar detta.
  19. Rickhey

    Rickhey Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2021
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    60
    Det du vill ändra är Direct power control (DPC).
    Sätt det till switchable, brake så låser du upp full hastighet läget när du håller inne bromspedalen samtidigt som du startar scootern.
    upload_2021-8-10_21-40-36.png

    upload_2021-8-10_21-40-47.png

    Om du inte håller inne bromsen vid uppstart kommer hastigheten istället begränsas enligt serienumret scootern har. Och enligt hastigheterna du sätter i cfw.
    T.ex, har du ett serienummer för EU region så begränsas hastigheten till 27km/h (faktisk hastighet runt 25km/h)
    upload_2021-8-10_21-43-31.png

    Det kan vara bra att läsa igenom wikin så du vet vad som gör vad. Bland annat behöver man också stänga av cruise control när man använder DPC. Jag rekommenderar också att stänga av KERS för att skydda batteriet (och är nice att rulla längre), samt att välja quadratic curve type för att kunna kontrollera accelerationen lättare. Och kanske välja No Overspeed Alarm för att slippa pipandet när du kommer upp i höga hastigheter. Lättast är nog att välja SHMAX preset och ändra det du vill.
    Men nu kanske jag gör det mer förvirrande än vad det egentligen är... :D

    tl;dr
    1. Direct power control = switchable, brake
    2. Cruise control = off
    3. Se till att serienumret matchar hastigheten du vill ha i cfw
     
    Kingson, proc_, Chrilles och 2 andra gillar detta.
  20. zalsson

    zalsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    107

    MINA ENHETER

    Bra genomgång, men nu spårar det :P;)