Diskussion: Asus Zenfone 8

Diskussion i 'Zenfone 8 / Zenfone 8 Flip' startad av DrT, 16 apr 2021.

  1. MFKR

    MFKR Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Funderar starkt på att köpa en Zenfone 8 då min Xperia XZ2 Compact börjar ge upp. Det enda jag velar över är 8- eller 16GB RAM. Men 8GB bör väl räcka, eller?
     
    (SiC) gillar detta.
  2. Per S

    Per S Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag har en Zenfone 8 på 8/128 GB. Det räcker gott med 8 GB.

    Har nästan 300 appar. Trots det går allt snabbt och med bra flyt. Reagerar snabbt, och har fin skärm. Hygglig batteridrifttid, räcker gott och väl en normal dag.
     
    MFKR gillar detta.
  3. bickle

    bickle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Har du märkt någon förbättring av batteritiden/värmeutvecklingen efter senaste uppdateringen som tidigare inlägg i tråden antyder?

    Är också på jakt efter en efterträdare till XZ2 Compact och ZenFone 8 var huvudspåret tills "alla" recensioner klagade på batteritiden. Just nu hoppas jag på bra recensioner av Xperia 5 iii men ZenFone är tillbaka i bilden igen om batteriproblemen fixats.
     
  4. Ascended

    Ascended Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2012
    Inlägg:
    2 182
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 5
    Standby-drain verkar inte längre vara något mer märkvärdigt än andra mobiler, märker heller inte att enheten blir speciellt varm vid vanlig användning.

    Asus verkar ha löst dom allra flesta problemen med batteriet/värmeutvecklingen.

    Vågar nu påstå att Zenfone 8 är ett riktigt bra val, så länge du inte vill ha den allra bästa kameran, mjukvaran hänger givetvis inte med dom stora drakarna i form av Google/Samsung/Apple.

    Avsaknaden av trådlöst laddning är lite tråkigare än kameramjukvaran i mitt tycke :/
     
    bickle gillar detta.
  5. MFKR

    MFKR Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Låter bra. Funderade även på 256GB lagring med men tar nog 128. Just nu har jag ca 40% ledigt av min lagring på 64+64GB och då är ca hälften av det använda utrymmet nerladdade spotifylistor. Fast mobilen blir väl slöare ju mindre ledigt utrymme den har?
     
  6. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Har funderat på Z8 men skulle absolut inte klara mig med 128GB :D
    IMG_20210814_120016.jpg
     
  7. Per S

    Per S Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    6
     
  8. Per S

    Per S Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    6
    Har inte mätt batteriprestanda före och efter nya firmwareuppdateringen.

    Men... i början tyckte jag att batteridrifttiden var så medioker - inte usel, men knappt acceptabel - att jag funderade på att byta till en Xperia 5 II eller en Mororola Edge.

    Men då kom nya firmwaren till Zenfone 8 just när jag skulle åka på cykelsemester. Ny har jag cyklat runt i en vecka och använt kartfunktionerna, men batteriet har räckt ganska bra. Hade laddat till 90 % i morse, och nu är det 13 % kvar. Då har jag också räknat in en timmes kvällsurfande.

    Så jag behåller min Zenfone 8.
     
    drzap, Effect och bickle gillar detta.
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Jag har beställt en Zenfone 8 nu. Är den inte sämre på batteri än min 4 år gamla P10 så är jag nöjd. :)
     
    bernard gillar detta.
  10. Per S

    Per S Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2021
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    6
    Batteridrifttiden är medioker, trots att det finns gott om inställningar för att utnyttja batteriet effektivt. En något långsammare men effektsnål processor skulle kanske ha gett bättre batteridrifttid. Mobilen lägger inte heller av eller börjar småkrångla när batteriet börjar ta slut, utan har ett slags automatiserade batterisparlägen som fungerar jättebra ned till 1-3 procent. Det märks inte funktionellt att mobilen går över i sparläge, men det gäller förstås min egen användning.

    Men för min del är det OK. Fördelarna överväger - rapp respons, riktigt bra skärm, vattenskyddad, samt ett mycket behändigt format. Jag slipper att sy om byxfickorna, vilket faktiskt har hänt... ;-)
     
    edvinnn gillar detta.
  11. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Använt min Zenfone 8 ett tag nu och kommer inte riktigt överens med den. Förvånande vad den förbrukar batteri trots diverse inställningar på just den fronten. Den blir rätt varm snabbt vid lättare användning. Fingeravtrycksläsaren är riktigt dålig måste jag säga. Tyckte den på min förra telefon (OnePlus 7T) var kass, men tycker att den är fantastisk i jämförelse.

    Ogillade den så pass mycket att jag drog in Developer Preview av Android 12 för att se om det eventuellt funkade bättre. Efter att ha kört den i 2 dagar konstaterar jag att telefonen är grym rent hårdvarumässigt. Kommer överens med den mycket bättre, och den går riktigt svalt i princip oavsett vad jag gör och det märks på batteritiden som är helt klart bättre nu. Även UI:t känns lite mer självklart med större navigationsknappar nedtill.

    Det finns i princip inga inställningsmöjligheter i Developer Preview systemet, ingen fingeravtrycksläsning, face unlock eller uppdateringsfrekvens för skärmen att ställa in. Jag vet inte vilken uppdateringsfrekvens skärmen kör på, men det är högre än 60 Hz för det är mjukt och fint och inte lika mycket lagg som det var på stabila mjukvaran med Auto inställningen på för uppdateringsfrekvens.

    Så det finns mycket att hitta i telefonen anser jag, om de bara kan få till en bra mjukvara på Android 12 så småningom. Best hade så klart varit om de kunde köra så mycket vanilla som möjligt...
     
    Effect, (SiC) och bernard gillar detta.
  12. BobbyM

    BobbyM Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2015
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    16
    Kan bara instämma med föregående talare att fingeravtrycksläsaren är brutalt dålig. Kan inte riktigt fatta hur man kan missa så grovt på en sådan uppenbar feature. Finns det några tankar om detta är mjukvara eller om detta ligger i skärmen för det blir svårt att leva många år med det här.
     
  13. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Precis... svårt att leva med den. Jag har fått byta tillbaka till min gamla telefon då jag tycker den är alldeles för dålig på vissa punkter, bl.a. fingeravtrycksläsaren. Svårt att förstå hur man inte har lyckats bättre på den fronten. Så dålig som den är är det svårt att motivera den överhuvudtaget, en traditionell på baksidan hade varit bra mycket bättre. Det är trots allt inte en budgettelefon heller, så man har rätt att vara besviken tycker jag. Spara dig frustrationen och stäng av den helt är mitt tips och sätt på face unlock istället.

    Är inte helt insatt, men jag tror det är en hårdvarubegränsning då den är optisk. Vad jag har förstått det som är de optiska rätt dåliga i sammanhanget.
     
  14. BigF

    BigF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2009
    Inlägg:
    827
    Mottagna gillanden:
    485
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Vad är det ni upplever som dåligt med fingeravtrycksläsaren? Min låser nästan alltid upp utan problem. Responstiden skulle väl kunna varar lite snabbare men ingen katastrof i mina ögon.
     
  15. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Den är både för långsam då den den funkar, men alldeles för ofta funkar den inte heller trots att jag lägger tummen av och på i flera olika vinklar. Har testat att lägga till samma finger två gånger, men har inte hjälpt.
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    När jag använde en ZenFone 8 så gick det inte att låsa upp telefonen när jag var utomhus och rätt soligt. Sa att den inte identifierade fingret. Fungerade inomhus
     
    edvinnn gillar detta.
  17. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Efter några dagar nu så är jag helnöjd. Visst, min p10 med capacitiv läsare är snabbare att låsa upp men jag kan inte säga att läsaren är så extremt dålig som alla säger. Batteri är helt ok, känner sällan att det är nån brist på ström. Ljudet är väldigt bra, speciellt på hörlursuttaget. Formatet är perfekt i storlek, kunde inte vara bättre enligt mig.
    FM Radio är suveränt att ha! Om man kunnat önska något vore det en sd-kort plats och capacitiv fingerläsare på baksidan men vi vet alla att modet nu pratar om under screen optisk läsare så om man vill köpa en telefon idag har de oftast optisk läsare.

    Summa sumarum, en mycket bra telefon.
     
    BigF och (SiC) gillar detta.
  18. edvinnn

    edvinnn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2012
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    412
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 8
    Telefon 2:
    Xiaomi 11T
    Övrigt:
    Galaxy Watch 4
    Efter factory reset där jag inte kopierade över inställningarna via Google-kontot från min gamla OnePlus tar jag tillbaka allt dåligt jag har sagt om denna telefonen. Förutom fingeravtrycksläsaren, den är fortfarande dålig även om jag har vant mig :P

    Jag jämförde inställningarna före/efter factory reset och ser att batterihanteringsinställningarna skiljde sig åt mycket. Det lär förklara mycket varför min batteritid och överhettning var ett problem först. Jag hade i princip stängt av all batterihantering på min OP.
     
    BigF och bernard gillar detta.
  19. Kavakava

    Kavakava Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    5
    Min zenphone 8 var stendöd på morgonen. Väldigt förvånad. Verkar tydligen finnas fler som haft detta problem. Döm av min förvåning när Inet påpekar att Asus kan neka garanti ifall det finns repor på telefonen ☺️ Är det damage control av Asus?
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag undrar var i ASUS villkor det står. Aldrig sett en tillverkare ha sådana villkor, låter helt uppåt väggarna.

    Om de nekar och det uttryckligen inte står i villkoren "Om telefonen har minsta repa gäller inte garantin" är det ju bara att köra det via ARN.

    Sedan kan man skapa en enskild tråd i forumet, för så får det givetvis inte gå till. Skapa i sådana fall en tråd för "ASUS" under "Återförsäljare och tillverkare".

    Blir spännande att följa hur de hanterar ditt ärende. Förhoppningsvis går det igenom utan några problem.