Dyslexi IOS vs Android

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Cblucher, 19 aug 2021.

  1. Cblucher

    Cblucher Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2016
    Inlägg:
    149
    Mottagna gillanden:
    232

    MINA ENHETER

    Hej,

    Min dotter har länge varit i behöv av en ny telefon och planen var att försätta med med Android.
    Nu har det dock hänt det att hon har fått diagnosen Dyslexi och därför vill jag gärna köpa bästa värktyget åt henne.

    Hon har precis börjat i fjerda klass och skall börja använda chromebooks med Google classroom etc.

    Hvem är best på text til tall, tall till text och import, export af text etc.
    Vilken telefon rekommendera ni som har erfarenhet med dyslexi. (eller andra roliga verktyg)

    Kommer såklart att prata med med föreningar, logopeder etc. men intressant att höra vad ni mera techsavvy tänkar :)
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 348
    Mottagna gillanden:
    17 819
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Om hon ska använda Chromebook och Google classroom så tror jag det blir enklare för henne att också ha en Android telefon. Men det är min spontana tanke
     
    namor, Kristy och Cblucher gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 739
    Mottagna gillanden:
    44 736
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag vet inte om byta font kan ha betydelse, men hittande följande: Dyslexie Font - Better reading for everybody

    Tror dock bara det fungerar med Android-telefoner att byta typsnitt överallt sedan. Dock fungerar det inte med alla telefoner, men Samsung vill jag minnas är enkla att byta font på.
     
    Cblucher och Kristy gillar detta.
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Fonter fungerar även på Apple/IOS med appar som har stöd för fonter. (Inställningar >Allmänt >Typsnitt). Även här finns specifika dyslexi fonter.

    Sen finns det en app som heter Leksa påstår sig underlätta genom att man kan scanna och få texten konverterad till mer läsbar text. Leksa iOS app - Easier Reading och en liknande som har app för både Mac, iPad och IOS som heter Scandys. Aide lecture dyslexie.
    Jag tog och kikade runt lite inne bland alternativen under Hjälpmedel på min iPhone bara för att se vad exakt för alternativ som finns för text-till-tal.
    IMG_6272.PNG IMG_6273.PNG

    @Cblucher@Cblucher Jag tror nog att båda systemen är lika bra i nuläget. Enda skillnaden är väl att på Android så kan man säker komma åt att forcera fonter på fler ställen (Hela systemet kanske tom beroende på lur?) medans på Apple så är det som sagt bara i appar som har stöd för det.
    Om din dotter är van vid Android redan så kanske ett plattformsbyte nu bara leder till frustration? :)
     
    Kristy, bernard och Cblucher gillar detta.