Tips: Rocker (Bynk) - Betalkort, lån etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 30 sept 2019.

Taggar:
  1. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Konstigt, jag är väldigt nöjd med supporten. Särskilt chatten som de svarar på väldigt snabbt dygnet runt. Jag fick svar på min fråga direkt en söndag morgon.

    Ang. Google Pay så står det så här i välkomstmailet (det första man får efter att man registrerat sig):

    "Ditt kort är på väg och du har det i handen inom fem dagar. När det är framme hittar du PIN-koden säkert förvarad i appen. Förbered kortet för ditt första köp genom att fylla på det via appen. Du kan även börja använda kortet redan dagen efter att du beställt det genom att ansluta det till Apple Pay eller Google Pay. Smidigt va!"
     
  2. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Ja jag är med på det nu :) Som jag skrivit några gånger nu: Jag försökte betala (några dagar efter jag beställt kortet) via google pay i butik (tre olika butiker) utan att lyckas. Jag kontaktar supporten (eftersom det som sagt borde fungera) och får till svar att det kommer inte fungera med kontaktlösa betalningar i fysiska butiker innan kort + kod har använts men att det fungerar med google pay i nätbutiker...

    Jag har betalat med samsung pay/google pay/garmin pay i ett antal år nu och det fungerar alltid bra med mina andra kort.
     
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag beställde mitt Rocker-kort i tisdags. Igår la jag in det i Google Pay.
    Idag provade jag att betala med Rocker via Google Pay när jag handlade på Willys. Och det funkade! :)

    Jag kan fortfarande inte se någon PIN-kod i appen, den bara snurrar i oändlighet. Men via Google Pay funkar det alltså efter två dagar. ;)
     
    Sale gillar detta.
  4. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Intressant. Då kan vi stryka teorin om att behöva vänta tills pinkoden syns i appen :)
     
    svenix gillar detta.
  5. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Ja, jag ger mig nu ;):D
     
  6. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    300
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Trevligt med dessa 500kr för de som får det och det är kanske inte så farligt dyrt ekonomiskt för att få nya kunder...

    Det jag kan inte fatta är hur de skall klara att betala cashback upp till 10% till kunder som har värvat många nya kunder när de flesta andra banker inte klarar av det, man kan knappt få mer än 0,5% återbäring hos någon annan i sverige där kortet inte har något årsavgift...

    Jag undrar hur länge de kommer att kunna betala ut uppemot 10% i cashback och hur skall de kunna finansiera detta även om det är bara 500kr i månaden och max 6000kr/år så är det en stor kostnad för Rocker, det vare tråkigt om man typ värvar 4 nya kunder och kommer upp i 2% cashback vilket jag tycker är bra och sen efter några månader att det skall dras in...
     
  7. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    En teori är ju att det håller i ca 1 år. Detta gällde de flesta nya kort som försöker värva så många det går på kort tid. Både Komplettbank och Northmill dra ju ner bonus nivå efter ett tag.
     
    Sale gillar detta.
  8. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    300
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Antagligen men tråkigt att det skall vara så i längden med flera som följer varandra, vem vet de kanske hoppas på att dessa nya kunder fortsätter använda deras kort även efter att cashbacken minskar drastiskt efter år 1...
     
  9. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Om man kommit upp i 10% cashback betyder det att man värvat 19 personer (eller 20 om man inte startade med tipslänk). Någon av dessa personer kanske tar deras lån, skjuter upp betalningar eller tar ut mer än 3000 kr/månad ur en bankomat som ger Rocker en liten slant. Så kan tänka mig att det går jämnt ut ekonomiskt för de få de betalar ut 10% cashback till. Men visst, allt varar inte för evigt. Hoppas på längre än ett år bara
     
    Sale gillar detta.
  10. Sale

    Sale Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2019
    Inlägg:
    647
    Mottagna gillanden:
    300
    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Wifog
    Telefon:
    Samsung S9
    Jag är själv glad om det är så och detta överlever längre tid men ingen annan aktör har lyckats med det långsiktigt av en anledning, att det inte lönar sig för de, hoppas verkligen att Rocker lyckas långsiktigt och ger åtminstone 2% cashback långsiktigt för då kommer många av de som är ute efter cashback på sina köp att bli deras kunder...
     
  11. Masterchief1337

    Masterchief1337 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2021
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    6
    Någon som vet hur lång tid det tar från att någon använt din länk till att det kommer upp i appen? :)
     
  12. victorl

    victorl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    134
    Direkt
     
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Ja, det kommer direkt. Jag värvade min fru igår så jag såg att det uppdaterades i min app direkt.
     
    Sale gillar detta.
  14. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Dumt att man inte kan få välja pinkod själv
     
    Sale och kalle85 gillar detta.
  15. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 196

    MINA ENHETER

    Kan någon förklara varför man bör skaffa Rocker? Är sugen men ser inte nyttan. Något man missat? Känns som ytterligare ett plastkort till samlingen.
     
  16. Max104

    Max104 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2018
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    11
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    Framförallt för möjligheten till den höga cashbacken, det är deras usp.
     
    bernard gillar detta.
  17. victorl

    victorl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    134
    Rocker är ett fintech bolag och har ett helt digitaliserat system med alla transaktioner direkt i appen, smidig översikt och i framtiden även fingeravtryckssensor direkt på kortet istället för pinkod. Ambitionen liknar många andra fintech kort så som Curve, Revolut, Wise, PFC m.fl. så om du redan har dessa blir det lite dubbelt.

    En annan anledning är den otroliga kampanjen de har just nu med 500kr vid registrering och upp till 10% cashback (0,5% per varvad person) som har potential att bli den bästa cashbacken på marknaden. Nu är ju faktiskt inte 10% hållbart som cashback i längden och det kanske kommer minska i framtiden. Har du kort som ger otroligt bra förmåner som t.ex. med ett flygbolag rekommenderar jag att du fortsätter med det men om du idag inte får cashback från dina kort eller får det med kort som Komplett, Everyday eller bensinbolagen är Rocker i nuläget bättre.

    Marknadsmässigt sedan EU införde begränsning på hur mycket kortutgivarna kan tjäna verkar det som att 1% är gränsen för vad de flesta bolag klarar av. I Rockers fall kan man se det som att de har valt att ge 0,5% till kunden och 0,5% till den som varvat dig. Rent teoretiskt är det därför möjligt att de kan hantera detta men det kräver också att de som har kortet aktivt använder det och ibland drar nytta av deras tjänster som lånet. Att det är Swish baserat och inte kreditbaserat kan också innebära att det finns inlånade pengar till Rocker som de inte behöver betala ränta på och därför kan finansiera delar av cashbacken på det viset. De skiljer nämligen på sparkontot och kortkontot.

    Hoppas detta var till nytta och undrar du något mer är det bara att fråga!
     
    Sale och svenix gillar detta.
  18. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 276
    Mottagna gillanden:
    7 004
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Rocker verkar vara det svenska fintech kort som har flest funktioner. Jag tycker det påminner om Revolut.

    I mitt fall ska jag byta ut mitt P.F.C. kort till Rocker. Rocker är överlägset P.F.C. i allt och där P.F.C. verkar snigeltröga med att komma med nyheter så verkar det vara desto mer fart på Rocker som har många olika funktioner. Jag gillar speciellt den enkla kopplingen till ett sparkonto med bra ränta och så cashbacken naturligtvis. Tycker också att appen är smidig och betalningarna har funkat klanderfritt hittills.
     
    Sale gillar detta.
  19. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    ser gärna att man skulle kunna toppa upp från kreditkort samt som revolut kunna skicka pengar till andra rocker användare.
     
  20. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Jag skaffade det som komplement till mitt kreditkort för att slippa betala för ett betalkort från banken.