Sony Xperia 5 Mark II

Diskussion i 'Xperia 5' startad av Johnh3, 17 sept 2020.

  1. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Är ingen som helst skildnad efter att jag uppdaterade i går morse. När och i vilka appar lagar det?
     
  2. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Tycker det är så i alla appar. Speciellt när man går från stående till liggande.
    Provade att slå av autoroteringen. När man då vrider på skärmen kommer en liten flytande knapp upp för att rotera (använder gester), trycker jag på den knappen går det också väldigt segt innan skärmen roterar. Om man roterar från stående till liggande så går det inte att rotera tillbaka till stående igen, då funkar inte knappen :/
    Nåt konstigt har det blivit för mig.
     
  3. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Jo tidigare var den rätt snabb men nu upplever jag den väldigt seg :/
     
    Last edited: 30 jul 2021
    bernard gillar detta.
  4. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Ok, nu har det ordnat till sig. Vet inte vad det var. Startade om telefonen ett antal gånger och nu fungerar det som tidigare, skönt :)
     
    bernard gillar detta.
  5. Lillajärven

    Lillajärven Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2021
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    På tal om senaste uppdateringen: Är det fler än jag som upplever försämringar i bilder tagna med Kameraappen?
    Färgåtergivningen har blivit sisådär: Svarta färger(tyger) går ofta åt mörk
    marin ton, ofärgat trä(bruna toner) blir onaturligt mörk(rödbrun), däremot
    får en del gröna färger en ljusare ton!
    Så nu är frågan: Har kameran kanske bättre färgåtergivning än våra egna
    ögon? vi/ljussensorerna ser ju bara det som återreflekteras tillbaka från
    objekten.
     
  6. Stefan77

    Stefan77 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2021
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Problem med låsskärm.

    Jag lyckas fick-ringa och liknande med telefonen samt att den krånglar med mina wf-1000mx4 lurar. Det verkar vara skärmen som är problemet. Har aktiverat funktionen att motverka detta i inställningarna men det hjälper inte.

    Någon som vet vad jag kan göra för att få ordning på problemet? Always on är aktiv och jag har ett grafiskt lösenskydd.
     
  7. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Har inte haft samma problem som dig med att fickringa men för mig verkar kameran ofta starta när jag har telefonen i fickan. Har också aktiverat funktionen i inställningar som ska motverka det. Jag har haft ett annat liknande problem under samtal med att skärmen tänds när jag håller den mot kinden. Brukar då komma åt en massa knappar och menyer med kinden, men det är ett annat problem. Lösningen brukar vara att slå på skärmlåset när jag startar ett samtal.

    Jag har sista dagarna får ett annat problem med att telefonen börjar lagga och hacka massor i appar, hemskärm och menyer. Det är sjukt irriterande, allt brukar ju flyta på så bra. Är det någon mer som haft problem med lagg?

    Edit. Det laggar i stort sett hela tiden. Blir galen. Vet inte om det är nån app eller nåt men har inte gjort så mycket med telefonen sista tiden.

    Edit2. Startade i felsäkert läge. Sen startade jag telefonen igen och sen dess fungerar allt som vanligt. Känns som att nåt hade låst sig.
     
    Last edited: 17 okt 2021
  8. Flebbmeister

    Flebbmeister Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2020
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    20
    Har samma problem under samtal relativt ofta.. riktigt tröttsamt och när jag tänker på det har de varit ett återkommande problem med Sony mobiler jag haft.

    Lagg har jag också fått några gånger, då har jag bara startat om telefonen, så har det varit laggfritt sen.
     
  9. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Kul när man köper en begagnad mobil, modellen är ett år gammal, uttagen i maj och använd några veckor - aldrig uppdaterad... Tog lite tid. :D
    Screenshot_20210911-141457.png
     
  10. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Gått fortare göra en clean install via dator för att få senaste firemware lol
     
    (SiC) gillar detta.
  11. (SiC)

    (SiC) Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2011
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    191
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    Sony Xperia 5 ii
    Telefon 2:
    Apple iPhone 11
    Telefon 3:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A7 (2021)
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab 10.1 (2019)
    Övrigt:
    Chromecast v.1 & v.2
    Barnens Motorola
    Frugans ZenFone 5Z
    Hade inte koll på det. :teeth:
     
    1newbie och pernils94231 gillar detta.
  12. stjaerndahl

    stjaerndahl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu när mark 3 lyser med sin frånvaro börjar jag fundera på en 2a istället. Kan köpas för 7.5k med hörlurar på köpet just nu från Elgiganten. Så omkring 5k för mobilen. Kanske kan man få lite kringutrustning också när den köps i butik..
    Ni som haft den ett tag, skulle ni säga att det är värt det?

    Sony Xperia 5 II 5G smartphone (svart) - Mobiltelefoner
     
  13. bickle

    bickle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag är inne på precis samma sak. Det enda stora problemet jag ser med det är att 5II redan fått uppdateringar i ett år och frågan är om den kommer få mer än ett år till. Annars tror jag att den gott och väl täcker mina behov.
     
  14. theandypandy

    theandypandy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5 IV
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Jag var besviken på att Oneplus började bli lite dåliga på att uppdatera och att det kändes som att det hela tiden var en eller flera buggar som tog lång tid innan de fixades, om de ens fixades.

    Nu när jag haft Sony Xperia 5 II sedan release känner jag att de gör likadant. De släpper mer eller mindre en uppdatering i månaden, troligtvis för att de måste. Men jag har inte märkt några som helst förbättringar, känns som att det bara är säkerhetsuppdateringar. Det har däremot uppstått en eller två nya buggar.

    Fortfarande en bra telefon, men trodde att Sony skulle sköta uppdateringarna bättre.

    ps. Det frustrerar mig fortfarande att det aldrig finns en changelog för uppdateringarna.
     
  15. andol

    andol Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2015
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    220
    Jag tycker Sony har fixat buggarna bra med uppdateringarna, det fanns ganska många buggar när denna telefon lanserades men idag och iallafall senaste halvåret har inte jag stört mig på några buggar, och idag fanns en ny uppdatering såg jag.
     
  16. theandypandy

    theandypandy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2011
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    26
    Telefon:
    Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xperia 5 IV
    Platta:
    Nexus 7 (2013)
    Exempel på buggar jag stör mig på:
    • Skärmen vaknar när en notis kommer in. Men det tar flera sekunder innan skärmen uppdateras med rätt ikon (detta har diskuterats länge och har aldrig fixats trots att det fungerade vid release)
    • Man dubbelklickar på power-knappen för att starta kameran. Kameran startar men har som en grå overlay över hela skärmen. Går inte att trycka på något. Man får stänga av skärmen och starta igen för att börja om. Händer ofta för mig, och precis när man har brottom.
    Inte buggar, men:
    • Det är fortfarande appar som inte hanterar formatet på skärmen. Bland annat Instagram (när man ska lägga upp en bild) och diverse video-appar som har lite trubbel med att välja aspect ratio etc.
    • Det går fortfarande inte på något sätt (vad jag vet) att ändra vad assistent-knappen gör, eller stänga av dem. Jag har löst det genom att skära bort den knappe i skalen jag använder så man inte kommer åt skiten varken med handen eller när telefonen sitter i diverse hållare :)
    Jag är inte missnöjd med telefonen. Men jag upplever det inte heller som att Sony lyssnar på sina användare eller fixar alla buggar.
     
  17. moguera

    moguera Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2017
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    6
    Ett tips är att använda recensionstexten för att be dem lägga till stöd för bredare skärmar.
    Hade själv problem med Google Maps i liggande läge för drygt ett år sedan. Skrev det i recensionen och efter någon dag var det fixat (kanske var fler som hade sagt till om det :)).
     
    bernard gillar detta.
  18. jocke_lulle

    jocke_lulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    684
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Någon som hört när man kan förvänta sig uppdatering till android 12? :)
     
  19. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    sony släpper inte info om när men säg jul 2021 eller någon gång under nästa år
     
    jocke_lulle gillar detta.
  20. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Kan inte starta min 5 MKII. Försökt hålla in stömknapp och volym uppåtknapp. Hjälper ej. Kör jag Companion så vill den att man ger behörighet via telefonen men den är ju avslagen. Kan vara att jag avbröt en uppdatering via companion, Några tips?