Diskussion: Komplett FLEX (avbetalning)

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Cashback, 18 sept 2021.

  1. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    502

    MINA ENHETER

    Under Q2 (april-maj-juni) i år lanserade elektronikkedjan Komplett, sin nya avbetalnings-lösning, FLEX.

    Startavgift: 0 kronor
    Månadskostnad: Fast, förutbestämd, låg med möjlighet att betala in en större summa när som helst.

    "Efter 24 månader får du valet att uppgradera till en ny produkt. Ser du ingen anledning att byta ut produkten från Komplett FLEX-sortimentet behåller du den och fortsätter att betala under avtalsperioden"

    Exempel: iPhone 13 mini 128GB
    Köp kontant: 8595 kronor
    Köp via FLEX: 263 kr/månad * 24 månader = 6312 kr. 12 månader = 3156 kr.
    24 + 12 mån = 36 mån (9468 kr)
    9468 - 8595 = 873 kr
    Den extra kostnaden per år blir 291 kr (873 kr/3 år)

    Egentligen förespråkar jag inte lån/avbetalningar, men efter att ha tittat närmare på FLEX blir jag inte lika avskräckt längre.

    Är det någon som har provat detta upplägg?
    Missar jag något?
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Hur länge behöver man betala om man väljer att byta efter 24? Blir det 3 år till om man inte väljer att byta efter 24 månader på nytt?

    Tjänar de pengar pga värdet på en fungerande telefon efter 2h är mer än ett års nedbetaling på telefonen?

    En vinst på 900 kr i exemplet i TS känns lite väl lite för att ha en ganska stor ekonomisk risk. Känns som om det borde finnas en hake. Bortsett från att telefonen behöver vara i fint skick för att få byta.
     
  3. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    502

    MINA ENHETER

    I exemplet ovan gäller 36 månaders avtalstid. När 24 månader har passerat, är det endast 12 månaders betalning som återstår. En del produkter har en avtalstid på 40 månader.

    Alla produkter blir alltid dyrare vid avbetalning, och så även med Komplett FLEX. Däremot måste detta vara Sveriges mest fördelaktiga avbetalnings-upplägg?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan för skojs skull föra in lite jämförelser. Här är villkoren för Klarna om man tar en mini på avbetalning, och då ser Komplett rätt bra ut förstås. Klarna har i regel högre effektiv ränta än de flesta kreditkort, så det är snudd på rena rånet:
    upload_2021-9-18_15-23-41.png
    (Till Klarnas försvar ska dock sägas att det finns ÅF som erbjuder räntefria köp också, tex Samsung, där ingen ränta/avgifter tillkommer för upp till i regel 12 månader).

    Men att gå via en operatör blir klart mest fördelaktigt om det handlar om en telefon. Tar Tele2 nedan som exempel (förutsätter dock att man redan är kund där). Totalkostnaden blir då 8280 kr vilket innebär att det blir 310 kr rabatt mot nypriset.
    upload_2021-9-18_15-25-16.png

    Hos Tre blir det ännu billigare, med ett pris om 7 920 kr (rabatt på 670 kr).
    upload_2021-9-18_15-28-8.png

    Vad berör avbetalningar och telefoner är det operatörerna som verkar ha de bästa villkoren. I regel ingen ränta och sedan erhåller man oftast en rabatt om 5-10% eller däromkring, vad det verkar (?). Detta utan att man behöver binda abonnemanget.
     
    Last edited: 18 sept 2021
    ganmo och Kristy gillar detta.
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Men det är 36 nya månader om du tar en ny telefon och inte byter efter ytterligare 24 månader? Dvs 24 mån in byter du men efter 48 mån totalt byter du inte.

    Jag syftade på om man tar på sig bytet efter 24 mån. Tvivlar lite att du enbart har 12 mnd kvar. Att efter 36 månader sitta med en nyare enbart 12 mån gammal modell och fått använda en top of the line i 24 mån redan känns lite för bra.
     
  6. chrillthebill

    chrillthebill Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2021
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    130
    Via Telia och deras "Telia Finance", blev inte min iPhone 13 PRO MAX 256gb dyrare utan exakt samma pris som om jag hade cashat den. Kommer betala 616,46kr i 24 månader vilket blir 14 795kr, samma som nypris och inte en krona dyrare.
     
  7. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    502

    MINA ENHETER

    @bernard@bernard
    Ja, Klarna och Kompletts avbetalningsupplägg är på två olika nivåer, helt klart.
    Bra priser på hårdvaran hos de två operatörerna (Tele2/Tre), dock kan man hitta betydligt bättre abonnemangspriser på annat håll.

    @Zooklubba@Zooklubba
    Ja, jag stödjer din teori.

    @chrillthebill@chrillthebill
    Ja, det verkar stämma. Grattis till en bra deal :D
     
    chrillthebill gillar detta.
  8. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER


    Jag hittade detta på komplets hemsida vilket verkar stämma överens med ditt antagande
    Så som jag tolkar det så måste man teckna ett nytt flex avtal för den nya produkten, om man väljer att returnera den gamla.
    Så då behöver man inte betala de sista 12 månderna om man byter efter 24. Men då börjar det om på 36 månader för den nya ersättningsprodukten.

    Jag är generellt sätt väldigt emot avbetalningsplaner, men antar att det finns en viss charm för folk som gillar att byta telefon/andra produkter ofta.
     
    bernard och Zooklubba gillar detta.
  9. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    923
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Så är Komplett Flex värt det? Inga dolda avgifter? Det priset som står under köp knappen är det som gäller?

    Funderar på att säga upp mitt Samsung Upgrade när mina 12 månader gått på min Galaxy S21 Ultra för att kanske skaffa en Iphone 13 pro max och prismässigt blir det rejält mycket billigare att köra på komplett flex + Hallon än att gå till telenor och köra Change.
     
  10. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    502

    MINA ENHETER

    Man får väga för- och nackdelar mot varandra. Men jag tycker att upplägget är ett av de bättre som finns på marknaden.
     
  11. Mobiltelefon

    Mobiltelefon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2022
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
    Va inne och kollade detta precis, och när jag har läst villkoren och att tjänsten är helt ny så känns villkoren lite stränga och dem kan i princip neka dig att uppgradera vid minsta lilla "normalt slitage" och att "normalt slitage" inte ens står med i villkoren alls det skrämmer mig lite granna.

    Jag kollade på en ny gaming laptop och vet nog inte om man vågar garantera att laptopen är 100% repfri osv efter 2 år. Det är trots allt en laptop så frågan är hur hårda dem kommer att vara vid "uppgradering" till ny produkt.

    "Enheten måste vara fullt funktionsduglig utan några problem med den strukturella integriteten, t.ex. skärmfläckar, kosmetiska fel eller vattenskador, och den ska laddas och laddas ur korrekt. Den får inte ha några saknade eller icke-funktionella komponenter, t.ex. tangenter, knappar eller portar. Strömförsörjningen och kabeln ska vara oskadade. Enheten får inte vara eller vara listad som stulen.

    Ytterligare tillbehör, t.ex. minneskort eller konsolkontroller, måste avlägsnas före förnyelsen. Fairown ansvarar inte för eventuella konsekvenser av att dessa inte tas bort, inklusive eventuella betalningar som är kopplade till enheten. Om uppgifter som lagrats på enheten ska bevaras måste de sparas på annan plats. Minneskortet och alla uppgifter som lagras på enheten måste tas bort före förnyelsen. Fairown ansvarar inte för skador, förlust, radering, användning eller avslöjande av sådana uppgifter eller för följder av att du inte tar bort uppgifter eller minneskortet.

    Alla komponenter i den ursprungliga beställningen måste återlämnas i gott skick för att klara vår inspektion, de får inte vara skadade eller förlorade. När enheten har bytts in vid förnyelse blir den Fairowns egendom och det kommer inte att vara möjligt att hämta den under några omständigheter. Enheten måste förberedas inför återlämnandet enligt de instruktioner som du fick vid förnyelsen"

     
    Kristy gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, särskilt "kosmetiska fel" blir ju väldigt öppet för tolkning. Vad är egentligen ett kosmetiskt fel? Det kan ju i praktiken vara minsta lilla repa beroende på hur man väljer att tolka det.


    Jämför exempelvis med villkoren för Samsungs upgrade plus:
    https://www.samsung.com/se/services/mobile/upgrade-plus/terms/

    Där står mer konkret:
    Nu är ju normalt slitage öppet för tolkning också, men det känns tveksamt att de skulle bråka om mikrorepor med en sådan formulering på plats. Komplett borde ha något motsvarande, annars hade jag nog heller inte vågat använda tjänsten.
     
    Mobiltelefon och Kristy gillar detta.
  13. Mobiltelefon

    Mobiltelefon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2022
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
  14. Mobiltelefon

    Mobiltelefon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2022
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    6
  15. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Bakken gillar detta.
  16. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  17. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    502

    MINA ENHETER

    Jag har använt mig av FLEX en gång och det var den mest fördelaktiga avbetalningen jag kunde hitta. Allt fungerade felfritt.
     
  18. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Okej just momentum 4 kanske är en bra grejj att köpa med flex ?