Ja, visst, men om man orsakar en olycka genom att på ett oaktsamt vis placera ett hinder på en väg där det inte hör hemma, så är det svårt att lasta olycksfågeln, även om den kan ha brustit i uppmärksamhet. Nu framgår inte alla detaljer av notisen, så det är förstås klurigt att säga så mycket, men det är ju utan tvekan ett växande problem.
Vore intressant att följa upp hur de utreder detta och hur stora resurser de lägger på att få tag i sparkcykelföraren. Dvs om det öht är möjligt, eller om GPS-loggar osv. inte betraktas som tillförlitliga nog för att bära ett åtal. Kanske kan man hitta vittnen eller kameror som kan styrka eller avfärda huruvida den senast aktuella föraren är ansvarig. De behöver sannolikt statuera exempel om det ska bli ordning på det, så sådana här ärenden borde få mycket hög prioritet/snabbutredas.
Ett bekymmer nu när när det blir mörkare är att det i regel saknas reflexer på undersidan av sparkarna. Det hade gjort det enklare att undvika olyckor särskilt under vinterhalvåret. Kombinationen av att de blir svårare att se och sämre väglag är ju inte helt optimal.
Last edited: 26 sept 2021