Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. LeBron

    LeBron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Tror att postnord har slarvat bort ett av mina paket då det "inte kunnat levererats" flera gången nu och jag fick ett sådant här mail idag, vad gör man? Har beställt kanske 10 olika paket och har ingen aning om vilket det rör sig om[edit: vet nu vilket paket det rör sig om] eller om det är spam. Frågan är då, är detta spam?

    upload_2021-10-8_9-3-12.png
    upload_2021-10-8_9-3-53.png
     
    Last edited: 8 okt 2021
  2. pacc

    pacc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2016
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    334
    Jobbigt, men tur att inget värdefullt var utsatt ...

    Inte Amazon men testade just ett trackingnummer hämtat från Philips och UPS-paketet finns redan på plats på pickup-point - ingen avisering, sms, mail eller någonting från UPS #*!*#¤!!

    (edit, UPS tog mig just 5 år tillbaka i tiden: "Your ups.com Profile is Linked to googleplus")
     
    Last edited: 8 okt 2021
    zulle och nexus^6 gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    postnord.com och postnord.se verkar ligga på samma IP# så det är troligen äkta. Om du svarar dubbelkolla att adressen du svarar till slutar på postnord.com eller postnord.se

    Att svara och driva det själv mot Postnord kan ibland vara snabbare om de sedan hittar paketet. Men är det försvunnit/skadat eller liknande så är det nog meningslöst och alltså bättre att sköta det via Amazon.
     
  4. LeBron

    LeBron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Tack! Ringde upp Postnord och fick det bekräftat att det var legit, de återkommer med besked angående paketet. Hoppas de inte slarvat bort det, behöver den där lilla rackaren (scart till hdmi).
     
  5. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Om du tar upp det med Amazon så kommer de nog bara ge tillbaka pengarna. Men det är väl det du behöver göra sedan om inte PostNord hittar paketet.
     
  6. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 235
    Mottagna gillanden:
    9 123
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Jag har ett par Postnord paket som avi har kommit men när skall hämta dem finns de inte på COOP. Det ena försökte jag i en vecka fråga om det kommit men nä borta, och vet inte vad det var för något heller, något 1.5 kg paket.
    Har dock ett 20 tal produkter som aldrig kommit fram, men det är mest Ej FBA kina prylar, ja ja win some lose some heheh
     
  7. LeBron

    LeBron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    I helvete heller you lose some, kontakta Amazon och få dina slantar tillbaka, alt om du betalat genom PayPal går det där också
     
    Magic gillar detta.
  8. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    303
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    Har haft det problemet nån gång om det är paket som de "misslyckats" leverera som sen hamnat på utlämningsställe. Så har inte streckkod/qr-kod funkat, den har fortfarande legat kvar som hemleverans på nåt sätt, endast det där numret man anger fungerar och då hittas paketet. Samma med post nord och Bring.

    Apropå Bring frågade ombudet om jag kunde kontakta dem och klaga då de hela tiden bara lämpar av säckvis med osorterade paket de "misslyckats" leverera på ett specifikt ställe som ligger nära motorvägen. Uppenbart att de ej försökt leverera och inte ens orkar köra till rätt ombud då paketet ofta haft ombud närmre mottagaren.
     
  9. pernils94231

    pernils94231 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2017
    Inlägg:
    702
    Mottagna gillanden:
    415
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Telefon 2:
    Xperia
    Gjorde 3 beställningar för 2 dagar sedan.
    Kl 09:05 levereade Postnord ute på brosteget.
    Kl 11:20 kom UPS och knackade på, alltid tvungen signera när UPS levererar.
    Att på 2 dagar få hemleverans vid köp från amazon.se ( skickades från tyskland) när man bor på liten ort i norrbotten är galet bra.
    3:e paketet kommer via tyskland det med, men först på tisdag med Postnord.
     
  10. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    UPS har försökt att leverera motionscykeln i fyra dagar. Värt att notera är att jag varje dag har varit hemma och UPS har markerat "mottagare inte tillgänglig" alla fyra dagar. Igår ringde dock chauffören och meddelade att han var utanför. Superbra tyckte jag, det tyckte inte han. Om jag inte kom ut och hämtade paketet så skulle han köra tillbaka till deras kontor lät han meddela. Jag satt i möte och kunde inte kliva ut och blev således inte med cykel då heller trots att jag beställde med hemleverans.

    Idag verkar dom inte ens ha lastat den på bilen utan endast ombokat leveransen tills imorgon. Ringde UPS och undrade vad dom höll på med. Det undrade hon i kundtjänst också. Frågade då om hon kunde boka om den så snart som möjligt och även skippa kravet på signatur så att jag slapp sitta hemma hela kommande nästa vecka. Hon meddelar då att det inte finns något krav på signatur utan chaufförerna ska bara ställa av det utanför dörren. Hon hade inget bra svar på varför det inte har inträffat tidigare i veckan.

    Kan inte vara lätt att arbeta i kundtjänst för UPS och behöva hantera chaufförernas misstag...
     
  11. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 235
    Mottagna gillanden:
    9 123
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Körde öch hämtade ett paket på mitt lokala Bring Pickup, som är en liten frukt och livsmedel affär, och fick paketet med "koden", och det var mannen som stod i kassan idag, så jag tänkte jag kan supporta dem då vi fått en lokal Bring Pickup.

    Hittade inget direkt att köpa men ett paket marshmallows kakor och sköljmedel för 25 kr styck men när han skall trycka in det i kassan är den stendöd. Jag kanske var den den kunden den veckan, nä skojar bara, men under veckan har jag inte sett några alls trots att det strulat typ timmar.

    Han försölte trycka lite på någon knapp etc och ibland blev displayen svart men följt av block där alla pixlar i displayen är tända, samtliga, kassan var stendöd. Det kostade 50 kr och jag hade bara 40 kr kontant så efter 5 minuter sa han följ med till pizzerien bredvid och betala där, han var ägaren till den också, och skall betala med kortet står det 60 kr, wtf, fick plocka fram den där kakan och sköljmedlet och visa prislapparna igen, han försökte blåsa mig, eller så har han väldigt kort korttidsminne men kanske är hejare på att baka pizzor, får väl prova en pizza en annan gång då det verkar gå till samma ägare.

    Det blir lite komiskt när man försöker supporta den lokala Bring Pickup butiken så får man ett kvitto där det är en Pizzeria man supportat istället.

    20211008_151019~3.jpg

    Man kan ju undra hur bokföringen ser ut på de ställena hehe.
     
    Last edited: 8 okt 2021
    Magic, safadino, Jizzler och 2 andra gillar detta.
  12. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 235
    Mottagna gillanden:
    9 123
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Det var en annan dag jag fynd tipsade om en produkt där namn och bild är lite komiska så jag beställde ett par senare för att se vad detvar och en kul grej att ha, dock hade L tagit slut men M fanns finns kvar.

    14.75 kr FBA , Fri Frakt
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Fick dem leverade av Bring
    20211008_161752~2.jpg

    Large var slut så de är lite tighta heh.
     
  13. Massy

    Massy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Sony Xperia Z3+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia Z3+
    Telefon 2:
    Oppo Find 5
    Platta:
    Nexus 7 1st Gen
    Platta 2:
    iPad Mini
    Ja kanske. Men även företag som använder UPS för att skicka använder rimligen denna sida. Och företag som skickar med UPS vill rimligen att deras paket levereras. Nöjda kunder och inget krångel.

    En med tysk sida jag beställt från fick ett paket i retur och fick därmed skicka det till mig igen. Extra kundsupport och dubbel fraktkostnad. Och jag som kund får dålig upplevelse av att handla hos dem..
     
  14. LeBron

    LeBron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Dyrt med 15kr för ett par engångshandskar, eller har de skrivit fel angående hur många par de innehåller?
     
  15. drownie

    drownie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    30
    Någon annan som beställde klockan?

    Förstå inte riktigt vad dom menar?

    Paketet ska vara skickat vad jag vet..

    upload_2021-10-8_22-30-0.png
     
    nexus^6 gillar detta.
  16. LeBron

    LeBron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    FBA? Låter isåfall som ett trick för att få dig att avbryta ordern.
     
  17. drownie

    drownie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    30
    Nej, inte FBA.
     
  18. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 235
    Mottagna gillanden:
    9 123
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Fick precis samma meddelande och skulle posta skärmdump, men tryckte på fel knapp och allt försvann, men jag har fixat det nu men orkar inte posta, skall göra en köttfärs med StormTropper Hot Chili Sauce.

    Det jag tror dom föröker göra en någon slag "Bait and Switch" och man får något billigt skräp istället.


    Noterade att de ändrat strax under Description där det stod "color:black" vilket nu är borttaget, har skärmdump på det, men har inte tid att skriv mer nu men om ca en timme.
     
  19. drownie

    drownie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2019
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    30
    Ska man bara ignorera och se om det kommer nått?
     
  20. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 235
    Mottagna gillanden:
    9 123
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Det tog längre än 1 timme, sorry, men cosplay tar lite tid, nåväl har inte bestämt mig hur hur man skall göra. Det är typ 3 alternativ
    1) Refund
    2) "Replace Item"
    3) bara ignorera och se om det kommer nått



    Nr 1 återbetalning kan vara enklast men man kanske missar en bra deal, men man vet aldrig.
    Nr 2 kan ju bli lite vad som helst om man godkänner det, typ de byter till något helt annat som inte kostar något för säljaren eller så är det något likvärdigt men att det står så vagt om varför och vad som är ändrat om etc känns det lite "fishy", men man vet aldrig.
    Nr 3 blir nog bara att säljaren tillslut avbryter/cancel ordern, men man vet aldrig.

    Vad tror ni andra?