Elbilar - allt om elbilar och utveckling

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Larsgmb, 9 feb 2020.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    BrearedsDea, japs och Merketh gillar detta.
  2. Ybizz

    Ybizz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, haha, det måste vara smått surrealistiskt. Motsvarar 1,5G.
     
  4. Pettzon1

    Pettzon1 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2019
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    7
    Jag har några basic funderingar som ni kunniga kanske kan hjälpa mig reda ut Skall byta bil inom kort och har kikat lite på Ford Mustang Mach-E, VW ID4 och någon till. (Privatleasing)
    Kör ca 1500-2000 mil/år, rätt många resor Malmö-Göteborg, ca 30 mil enkel resa.

    1) Jag bor i lgh med boendeparkering på gatan, dvs ingen möjlighet att ladda hemma. Skall jag bara släppa hela tanken på elbil då?

    2) Nån som vet hur det funkar med laddning längs motorvägen Malmö- Gbg? Finns det nåt ställe på vägen jag kan snabbladda på? Vad kostar det ungefär isf?

    3) Går det att ladda en elbil med vanlig stickkontakt från väggen? Om ja, vad tar det i tid och vad kostar det ungefär?

    4) Jag har förstått att vissa p-hus (tex Mobilia i Malmö) erbjuder laddning utan kostnad. Hur snabbt går det att ladda fullt eller åtminstone 80 %?

    5) Är det vanligt att det är gratis att ladda i p-hus eller hur brukar det se ut?

    6) Kan bli aktuellt med en elhybrid också. Laddar alla elhybrider sig själva under färd, dvs jag behöver inte ladda själv via uttag?

    7) Skatten är en klar faktor - vansinnigt dyrt att leasa en ny bensin/dieselbil och betala nära 10 000 kr i skatt per år. Skatten är väl som jag förstått det alltid 360 kr/år på en elbil, men vad är den på en elhybridbil? Varierar det eller alltid samma?

    8) Jag tänker att det möjligtvis funkar att ha elbil när man bor i lgh utan laddmöjlighet hemma om bilen går ca 40 mil. Många bilar går att få som laddhybrid (kanske även elhybrid?) mot tillägg vid privatleasing. Skatten blir väl då ganska mycket lägre mot om jag väljer en bensin/dieselbil, eller?
    Något att tänka på här eller är det en god idé att välja en hybridbil för att få ned skatten, trots att jag kanske inte kommer kunna ladda bilen särskilt ofta?

    9) På vissa modeller står det nåt i stil med: 250 hästar, 200 vanliga + 50 el. (Vet att det inte uttrycks så men ni fattar )
    Innebär det att om jag inte laddar bilen får den 200 hkr?
    Om den laddas, blir effekten/accelerationen bättre - eller innebär det bara att bilen går på el ca 5-6 mil vid lägre hastighet/citykörning?

    10) Något annat jag borde tänka på eller som jag inte verkar ha förstått?

    Tacksam om någon som är klokare än jag kan bena ut!
     
  5. nothing_records

    nothing_records Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Jag har en elbil och kan har ingen möjlighet att ladda hemma. Min elbil går ca 40 mil på full laddning. Jag laddar på olika laddare runt om i stan och det fungerar utan några som helst problem. Skaffa ett abb på mer (fd bee). Då har du säkert massor av laddare i Göteborg eller runt om i Sverige där du kan ladda. För 400 kr i månaden så är det bara att ladda på utan övrig avgift i deras laddare.

    Mustang Mach e vore fin men har du sett deras sanslösa priser? De har ju typ en kostnad för sämsta modellen och sämsta utrustningen på 6500 kr i månaden. Och då får du köra 1000 mil på 18 månader. Gör du dina långresor så är de där milen snabbt borta tyvärr. Finns så mycket att säga om det här. Men jag tog en privatleasing på 1 år för att jag ville se om elbil var nåt som funkade för mig. Skicka ett PM om du vill och har frågor då jag hunnit varit med om det mesta :)
     
    Merketh och bernard gillar detta.
  6. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Intressant! Vilken bil har du? Hur mycket kör du / vecka i genomsnitt? Hur tycker du att det fungerar utan egen laddare hemma/på jobb? Åker du och laddar för det ärendet endast, eller passar du på att ladda när du handlar eller liknande? Hur ofta behöver du göra det ungefär?
     
    bernard gillar detta.
  7. nothing_records

    nothing_records Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Jag privatleasar en kona electric 2020. Betalar 3995 kr i månaden och för det får jag köra 1500 mil om året. Jag har verkligen inga problem med att inte kunna ladda hemma. Frun kör till och från sitt jobb varje dag då det blir 3 mil om dagen varje vardag. Sen på helgen så blir det några mil till. Vi laddar i snitt 1 gång typ var 10e dag. Och då ställer hon den bara på en laddare där vi har ABB i närheten av jobbet. Där får den stå under dagen och när hon slutar för dagen så är den fulladdad. Det finns så många laddare nu för tiden att det alltid går att passa på att ladda när du gör ett ärende eller hälsar på en vän. Det har nästan aldrig varit så att jag känt mig tvungen att åka och ladda och sedan sitta och stirra på mobilen under tiden .
    Vi åker aldrig och laddar bara för att. Men det är klart. Åker vi till Ica Maxi och storhandlar och det är halvtaskigt med batteri så ställer vi den på någon snabbladdare i närheten och handlar. När man är klar så är den fulladdad.

    Körde för ett par veckor sedan 140 mil på en långresa. 70 mil tur och retur och även det fungerade bra. Dock ska man ha klart för sig att det kräver lite planering. När man åker så långt. Kolla upp var laddare finns, när behöver jag ladda och hur många procent för att det ska vara effektivast. Men då är sidan a better route planner perfekt.
     
    bernard och Leo83 gillar detta.
  8. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Ja, laddning på (eller i närheten av) jobbet underlättar ju avsevärt om hemladdning inte är ett alternativ. Hade jag skaffat en elbil (jag är orimligt sugen på en Ioniq 5) hade jag behövt ladda ungefär var fjärde dag för resorna till och från jobbet. Lite mer sällan om man skulle ladda till 100% och nyttja ner till 0%. Det känns som gränsfall till för ofta, men jag försöker övertala mig själv att det skulle gå smidigt ändå!
    Långresor tror jag i princip bara riskerar att bli problematiskt norröver vid sportlov, där efterfrågan blir mycket högre ett fåtal veckor om året. Tror att det på sikt kommer avlastas med tillfälliga, mobila laddstationer på strategiska platser. Jag tror det kommer bli bra för trafiken i stort att fler kommer ta lite pauser på längre resor.
     
  9. nothing_records

    nothing_records Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Jag är också sugen på en ioniq 5. Jag pratade med min lokala hyundaihandlare igår och han sa att norrmännen tog hälften av alla ioniq´s som ska levereras till europa i första omgången. Och om jag skrev upp mig nu så skulle jag få vänta 1 år på att få min bil. Så jag förlängde privatleasingen i 12 mån till och tar en ioniq 5 nästa höst istället. Eller möjligtvis en kia ev6. Där skulle väntetiden troligtvis bli 6 månader från oktober då de första beräknas levereras.
     
    Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  10. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Oj, har läst mig till att AWD hade lång lev.tid. men inte ett år! Då får en ju försöka norpa en av de First Edition som inte har blivit sålda ännu istället!
     
    nothing_records gillar detta.
  11. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
    bernard, BrearedsDea och Bowe gillar detta.
  12. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ja så är det verkligen. Bra priser på privatleasing och bra garantier. Hoppas dom håller kvalitén med. MG (som numera ägs av kinesiska staten och inte har något med det gamla engelska märker att göra) lanserade sin modell ZS EV i Sverige tidigare i år med riktigt bra privatleasingpris (från 1990kr) och nu inför nästa år har dom lanserat 3 modeller, uppföljare på ZS EV med bättre räckvidd och 2 nya modeller. MG är först ut men fler kinesiska märken kommer inom kort och pressar priset ordentligt.
     
  13. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Laddning är inte ett problem. Tankar ni hemma?
    Jag har både DC, AC och gratis 50kW inom 3km radie från mitt hem.
    Är jag på annan ort där det är sämre än Stockholm så får man väl bara planera (plugshare app!)

    Nu laddar jag iofs hemma men jag kommer troligen att flytta snart så då blir det inte laddning 5m från ytterdörren längre.

    Oavsett om det blir jobbigare för mig med laddning kommer jag aldrig återgå till soppa.

    Inte ens med min bratwurst wagen som bara kommer typ 30-35 / fulladdning.

    // A
     
    BrearedsDea gillar detta.
  14. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Har tyvärr inte tillgång till laddning hemma men däremot på jobb. Finns laddplats typ 3 gator bort från hemmet så hade kunnat stå där över natten också. Men har 2 bilar så än så länge är den ena en bensinare men jäklar vad mycket skönare och roligare det är att köra en elbil. Hade gärna bytt ut första bilen med. Men det blir lite dyrt i nuläget så får nog avvakta lite till.
     
  15. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Körde el lastbil i veckan, uj va roligt det var :) otroligt pigg och skön.
     
  16. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Volvos? Hur lång räckvidd har dom och hur fort laddar dom? Måste ju vara riktigt skönt att köra jämfört med vanlig lastbil. Har den någon växellåda eller fungerar den som dom flesta elbilar att den inte växlar alls?
     
  17. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Nej usch ;) jobbar på Scania :)
    Den kommer 250km och med den laddaren dom använde så tog det ca 4,5h 0-100. Som distributions bil är den klockren då man lätt klarar en arbetsdag.
    Den hade 6 växlar.
    Körde nya V8an på 770 hästar precis innan men gillade ändå elbilen mer, det var riktigt häftigt med 2200Nm :)
    Batteridriven ellastbil
     
    Hajken, bernard och BrearedsDea gillar detta.
  18. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Jaha. Har varit inne på Volvos provbana och såg då deras ellastbil men aldrig suttit i den. Har en V8 730 på jobbet och tycker ju inte den är särskilt fin att köra om man tänker växling osv. Tror en el-lastbil är bra mycket skönare att köra. Ja 25 mil kommer man långt på. Och distribution är ju mest körning i stan dessutom. Spännande utveckling som kommer inom lastbilar med. Vi beställer nog en ny Scania inom kort men är beroende av kraftuttaget så blir ingen el för våran del tyvärr
     
  19. jimel

    jimel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2019
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    397
    Jag har kört väldigt lite lastbil (tog körkortet i våras) så har inte mycket att komma med som referenser tyvärr. Arbetar med batteriprovning men det är inte så ofta vi provar på fordon.
     
    BrearedsDea gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    @jimel@jimel - riktigt coolt! Vad hade Scania-bilen för infotainmentsystem? Är det något Android-baserat? Fanns stöd för Android Auto eller Carplay?