Diskussion: Snabba frågor & svar samt allmänt Pixel 6 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 6 Pro' startad av Swedroid, 20 okt 2021.

Taggar:
  1. android123

    android123 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2013
    Inlägg:
    347
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Det här betyder ju att de negativa ojämna, ostabila, oförutsägbara kamera bristerna som vi såg i recensrionerna är kvar och kommer att finnas i kundernas Pixel 6 & 6 Pro efter uppdateringen? Hur dåliga var kamerorna innan den uppdateringen isåfall? Eller har jag fel?

    "Don't worry about our reviews being out of date — Google made this software available to testers early to ensure an identical experience out of the box."
     
  2. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER


    View: https://www.youtube.com/watch?v=9hvjBi4PKWA&ab_channel=MarquesBrownlee


    Intressant review som bekräftar en del av det jag själv sett/tolkat i andra reviews.

    Positivt:
    • Android 12 är en stor positiv uppgradering med härlig design
    • Grymma AI-funktioner
    • Kamerahårdvaran är mycket kraftfull vilket ibland ger bilder som slår iPhone 13 Pro-serien
    • Bra prestanda och inget lagg/hickups i interfacet
    • Bra prisvärdhet
    Negativt:
    • Kameran producerar ojämnt resultat vilket gör att iPhone 13 Pro fortfarande är MKBHDs favorit (vilket säger rätt mycket från MKBHD som alltid brukar hålla Pixlarna högst)
    • Väldigt aggressiv HDR som ger bilder som ser lite fejk ut
    • Fula lensflares på både ultrawide och wide
    • Dålig batteritid
    • Långsam fingeravtrycksläsare
    • Edgen på Pro är mörkare än resten av skärmen och har färgskiftningar som inte finns på t.ex. Huawei eller Samsung
    Mycket av det som står på negativa listan är sånt som Google kan förbättra i mjukvaruuppdateringar. Jag hoppas kanske mest på att de dämpar kamerans aggressiva HDR och en gång för alla löser problemen med vitbalans/färgkorrekthet (som har varit med sedan Pixel 4). Samt gärna fixar att fingeravtrycksläsaren funkar direkt från Always on display och blir snabbare.

    Det jag skulle vilja testa mer själv är input lag (hur snabbt telefonen reagerar på input, inte bara hur bra det flyter/hur snabbt det scrollar) samt kamerans RAW-funktion för att se om det går att plocka ut ännu bättre bilder utan den automatiska efterbehandlingen på samma sätt som på iPhone 13 Pro.

    Är fortfarande sugen på att få tag på en men känner mig inte riktigt lika desperat som tidigare.
     
    DaBull, flipp, Kristy och 2 andra gillar detta.
  3. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Google keep being Google antar jag. Det är ungefär vad jag förväntat mig från dem, även i år.
    Uppskattar verkligen hur pålitlig iPhonen är när det gäller allt från batteri till kamera.

    Ser ändå väldigt mycket fram emot Pixeln men kommer nog inte använda som daily driver. I alla fall inte i början. Tror vi kan räkna med ordentliga förbättringar när det gäller kameran.

    Positivt att MKBHD är lite mer kritisk emellanåt och inte bara släpper en snygg video.
     
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 253
    Mottagna gillanden:
    8 100
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus

    Jag har redan tappat suget för Pixel.. Som jag nämnde tidigare får vänta på vad Samsung erbjuder i sin S22 Ultra
     
  5. Pippo

    Pippo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    På Pixel 4 så lyckades de ju styra upp batteritiden till godtagbart med uppdateringar. Den här gången har de ju kontroll över processorn och större batterier samt att batteriet är adaptivt efter användaren så det borde gå att lösa.

    Vad gället kameran har flera tillverkare bland annat Oneplus o Samsung förbättrat sina med mjukvaruuppdateringar så ser inte varför Google som är så duktiga på mjukvara o just kameramjukvara inte skulle kunna göra samma.

    Om de lyckas med detta så åtgärdas de stora gripes han hade o det blir den fullträff som det är så nära att bli (med det sagt så verkar ju fingeravtrycksläsarn lite seg).

    Det konstiga i min bok är varför alla tjatar om dessa 300 dollar mellan den vanliga 6an o pron gör så stor skillnad men drar inte samma slutsats vad gäller att pron är ca 300 dollar billigare än iPhone 13 pro max samt samsung galaxy s21 ultra som de jämför den med.
     
    Last edited: 31 okt 2021
    eastbound, spigen, Kristy och 2 andra gillar detta.
  6. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    pobin och Kristy gillar detta.
  7. Anis

    Anis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2021
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    25
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    LG4
    Chip.de har en färdig test av Pixel 6 . Det kommer en på Pro senare men resultatet är publicerat.
     
  8. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Som du säger kan man inte bli besviken med någon av dessa kameror och det största beslutet för de flesta är nog Android vs iOS.

    Däremot är det ganska stor skillnad i hur dessa kameror beter sig och är man väldigt fotointresserad kan det också vara en relevant parameter.

    Gillar man väldigt kraftig HDR där bilder i princip helt saknar de allra mörkaste skuggorna och där det finns detaljer i alla bildens mörka delar så är Pixeln ett självklart val. Tycker man att det blir lite fejklook/too much och föredrar att lite mer skuggor och ljusa partier bevaras är iPhonen nog mer lämplig.

    Sen beror det nog mycket på HUR man fotograferar. På stativ kommer Pixeln ta helt överlägsna mörkerbilder då den exponerar ganska länge. Handhållet däremot är iPhonen bättre tack vare att Apples stacking av exponeringar producerar resultat med bättre skärpa på kortare tid. Särskilt tydligt blir det när man jämför mörkerbilder med teleobjektivet på Pixel 6 Pro jämfört med iPhone 13 Pro Max.

    Sen är iPhonen lite mer pålitlig vad det gäller vitbalans och färger.

    Men Pixeln kan ta riktigt mäktiga bilder på solnedgångar/moln/landskap tack vare det extrema dynamiska omfånget.

    Det här är vad jag kan säga från att ha tittat på alla recensioner som kommit ut. Jag måste självklart testa Pixeln själv för att veta exakt vad jag tycker om dem.
     
    P.F, spigen, livinl0ud och 2 andra gillar detta.
  9. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Stör mig enormt mycket på att den här "flärpen" blurrats på bilden till höger. Men höger stapel är väl iPhonen, va?

    Screenshot_20211028-191657_Photos.jpg
     
  10. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    736
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Skulle nog tippa på att det är iphone, vad gäller porträtt så gillar den inte annat än person ansikten
     
  11. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Det stämmer. Tycker även att färgerna på bilderna från iPhonen ser överdrivna ut.
     
  12. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Jag har otroligt svårt för såna där löjliga motiv i kameratest som inte säger särskilt mycket om kamerans prestanda om man nu inte är Ronald McDonald's privata fotograf.
     
    livinl0ud gillar detta.
  13. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Mjo, men jag menar på samtliga bilder som är tagna i testet.
     
  14. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Nisse Järnet och Brax gillar detta.
  15. PeterEss

    PeterEss Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2015
    Inlägg:
    532
    Mottagna gillanden:
    409
    Använd rätt laddare till Pixel 6/Pro eller ni blir besvikna
    Pixel 6/Pro blir den långsammaste high-end mobilen att ladda utan rätt laddare
    Se: Google Pixel 6 (Pro) wie schnell lädt es und welcher Ladestandard wird genutzt?
    (Översätt från tyska)

    USB-C PD PPS laddare med 9V 3A är att rekommendera
    Exempel Samsung 45W USB-C PD PPS eller Anker Nano II 30W

    Med andra ord skaffa Googles 30W laddare i samband med köp från Tyskland eller Frankrike.
    29 euro och värt pengarna!
     
    Brax och Jowee gillar detta.
  16. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Jag håller helt med dig angående Pixelns förmåga att lätta upp skuggor alldeles för mycket, men jag tycker att jag har sett i videos från kameraappens gränssnitt att man kan ställa in vitbalans, exponering samt "shadows"? Vilket jag har tolkat som hur mycket skuggorna skall lättas upp. Hoppas det!

    Oavsett, pallar man fota i raw och styra själv bör man kunna få enastående resultat med Pixel.
     
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Finns en slider för att justera HDR-effekten. Den funkar kanon. Önskar bara att man kunde justera den permanent.
     
    sparriskrigaren, kjab, Kristy och 1 annan gillar detta.
  18. Brax

    Brax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2014
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    154
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 20 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 9
    Kristy och Taskman gillar detta.
  19. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Åh, det är som musik för mina öron! Man kan iofs inte heller förvänta sig att en telefon alltid ska ta bilder exakt efter ens egen smak varje gång, utan lite pill. Eftersom alla har olika preferenser såklart.

    Jag tror och hoppas att dessa kameror är bra i de flesta lägen, och att det går att få till bra bilder med lite handpåläggning. Det ska bli mycket intressant att prova med raw och göra en egen konvertering.
     
    Kristy och Jowee gillar detta.
  20. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    sparriskrigaren gillar detta.