Första intrycken & omdömen Pixel 6 Pro

Diskussion i 'Google Pixel 6 Pro' startad av Swedroid, 20 okt 2021.

  1. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Det här med att saker blir bättre med tiden verkar inte längre gälla för min Pixel 6 Pro iaf.

    Fingeravtrycksläsaren blir sämre för mig. Särskilt utomhus. Ofta tre-fyra försök innan insläpp och något som händer rätt ofta är att jag blir kvar på låsskärmen men med upplåst hänglåssymbol. Måste då antingen svepa bort låsskärmen eller trycka på fingeravtrycksläsaren igen. Då kommer jag av nån orsak till notifikationsmenyn istället för hemskärmen.

    Sen upplever jag inte telefonen som lika snappy längre.
     
  2. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Sedan jag läste in samma tumme flera gånger (tryckte väldigt hårt ena gången och väldigt lätt andra) har fingeravtryckssensorn fungerat till 95%. Det var ungefär en veckan sedan. Men jag har exakt samma grepp varje gång.
    Oavsett så är den för känslig och många verkar ha problem.

    Min batteritid har blivit riktigt riktigt bra. Stor skillnad mot hur det var från början.
     
    Kristy gillar detta.
  3. DaBull

    DaBull Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    736
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    S23
    ROM:
    Stock
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    iPhone XS Max
    ROM:
    Stock
    Info:
    Unlocked bootloader
    Platta:
    Nexus 10, 32gb
    ROM:
    Stock
    Platta 2:
    Nexus 7, 1 gen.
    ROM:
    4.4 kitkat
    Tråkigt att höra, men å andra sidan skönt att det bekräftas från en erfaren användare det där med fingeravtrycksläsaren som var min största oro med telefonen.
    Blir ännu mindre attraktiv i mina ögon
     
  4. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    902
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Tråkigt att höra! Min upplevelse är konstigt nog raka motsatsen. Fingeravtrycksläsaren har blivit mer och mer pålitlig med tiden, och nu är det den bästa och mest stabila jag har haft på en telefon! Telefonen känns även sjukt följsam i det mesta jag gör, bättre flyt än när jag fick den.

    AOD:n och låsskärmen är nog den enda buggen som jag stör mig på just nu. Ibland har jag bara en svart skärm som endast går att få bort mha startknappen, trots att jag har "rise to wake" och "tap to wake" aktiverat.
     
    ogre gillar detta.
  5. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Ja, där håller jag helt med. Så länge man inte fotograferar mycket eller spelar de tyngsta spelen så håller batteriet utan problem en hel dag, ofta med 10-20% kvar vid läggdags.

    Det är en plåga, helt klart. Obegripligt dåligt beslut av Google att hoppa på denna tekniken och framförallt inte lyckas kalibrera det bättre. Bara att hoppas på att det fixar sig med uppdateringar för allt annat med telefonen är ju bra.

    Det verkar vara när proximity-sensorn känner av att telefonen ligger i en ficka. När man tar ur den ur fickan så återaktiveras inte alltid AoD och då är det bara powerknappen som kan väcka telefonen. Håller med om att det är rätt störande, inte minst för att powerknappen sitter där den sitter och inte är så smidig att nå.
     
    Jowee och Kristy gillar detta.
  6. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    268
    En grej jag stör mig på, och har gjort med alla tidigare android telefoner, men jag trodde skulle funka bättre med pixel är Googles assistentfunktioner.
    Hade bockar i att jag ska kunna använda ok Google med släckt skärm, men inget hände.
    Efter att ha bytt huvudspråket i assistenten till engelska så hoppade det igång.
    Att den inte berättar för mig när jag slår på funktionen att det krävs att jag har engelska som huvudspråk och istället tvingar användaren att gissa sig fram till anledningen.
    När man också vill slå igång assistant voice typing så är alternativet grått och inte möjligt att bocka i. Gissar att detta också har med språk att göra och att det endast funkar med engelska, men det står ingenstans vad det är som måste göras för att få funktionerna att funka.
    Dessutom inkonsekvent att den ena togglen går att slå på trots att inställningarna inte tillåter funktionen, samtidigt som den andra togglen inte går att slå på på grund av att det är någon inställning som är fel.

    Annars nöjd med telefonen än så länge.
     
    Kristy gillar detta.
  7. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Nu använder jag en Pixel 6 Pro. Jag exploderar inte av överväldigande känslor men jag gillar den.
    Kommer närmast från en S21 Ultra och ser på en gång att Pixel 6 Pro, i det här skymningslika ljuset, tar helt klart bättre bilder. Lite kallare, mycket klarare. Har kört en x3 med Ultra och en x4 med 6 Pro rakt in i väggen här och den där grumliga, grusliknande texturen i bilden som Ultra smäller dit är helt bortblåst på 6 Pro. Jag antar att det är detta som kallas noise, eller artifacts? Jag är inget proffs.
    Jag kan försöka lägga in lite bilder / jämförelser i fototråden sen!

    Förutom kameran, som är av belåtenhet, så är telefonen snabb och härlig, men det är ju Ultran också. :)
     
    zztop007, Macke.M och Kristy gillar detta.
  8. Manicken

    Manicken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2016
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    28
    Vill bara inflika, jag är jättenöjd med telefonen. Tycker att den låser upp felfritt, dock så har jag scannat in varje tumme två ggr i alla möjliga olika vinklar.
    Det som är lite minus är högtalaren vid samtal, låter väldigt lite
     
    Macke.M gillar detta.
  9. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Känns som med äldre Exynos ... efter några dagar/veckor så blir den mindre snabb .. o laggar ..
     
  10. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Enligt reddit har en uppdatering börjat rullats ut som löst mycket av fingeravtrycksproblematiken för folk
     
    Kristy gillar detta.
  11. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Yes, finns en egen tråd för uppdateringar.
    Aktuella uppdateringar Pixel 6 Pro
     
  12. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

  13. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    En sak som stör mig är att det inte går att få bort det helt meningslösa gesture-strecket längst ner på skärmen. Till skillnad från på iPhone så flyter den ju inte alltid över innehållet utan har ofta ett dödutrymme runt sig som gör att appar inte använder maximal skärmyta. Ibland vill Google vara som Apple lite för mycket.
     
  14. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Ett annat tips. Telefonen flyter bättre med animation scale 1.0x i developer settings. Det är ju standard så har man inte manuellt sänkt den behöver man inget göra såklart. Upplever att både input lag, scrollmjukhet och microlagg reduceras rejält då.
     
    DaBull, Kristy, RURAL och 1 annan gillar detta.
  15. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Kanske kan vara värt att testa detta: Remove NavBar Gesture Pill (and more) for non-rooted Pixel 6 Pro
     
    Kristy gillar detta.
  16. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    En uppdatering som ska förbättra fingertryckavläsaren har börjat rulla ut och många verkar uppleva att det fungerar betydligt bättre. Är ju ett gäng här som har dåliga upplevelser, vi får hoppas att ni kommer märka en förbättring. Jag personligen är väldigt nöjd med hur det fungerat sedan dag 1.

    Google Releases Surprise Pixel 6 November Update
     
    Kristy gillar detta.
  17. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Jag raderade mina fingeravtryck och la in igen och nu funkar det som när den var ny. Från 4-5 försök i snitt innan upplåsning till en felaktig läsning lite då och då. Stor förbättring av att göra om inlåsningen helt med andra ord (dvs radera alla fingeravtryck först).

    Det skulle kunna indikera att mjukvaran inte "lär om" utan jämför exakt mot det inlästa avtrycket.

    Tänk också på att hålla telefonen exakt som du gör vid normal användning när du läser in avtrycken.

    Kanske kan hjälpa någon.

    Jag har för övrigt inte fått uppdateringen till min Pro. Hoppas att vi med svenska mobiloperatörer får uppdateringarna lika snabbt som alla andra trots att våra operatörer är "okända" för Google :ehm:
     
    Kristy gillar detta.
  18. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Det har ju inte varit några problem med tidigare modeller, så det lär det inte bli nu heller.
     
  19. Hessi

    Hessi Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 188
    Mottagna gillanden:
    349

    MINA ENHETER

    Uppdateringarna går ju inte via operatörerna för vår del så det är lugnt :)
     
    katho gillar detta.
  20. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Jowee gillar detta.