Hej!
Kom hit med funderingar om batteribyte och lite annat så började läsa bakåt i tråden så hittar jag mina gamla bilder
Måste kommentera för du drog fel slutsats av bilderna att elsparkcykeln var ansatt av rost eller oxidering (ramen är i aluminium). Tvärtom så såg det bra ut! Det var inga angrepp alls förutom det kosmetiska att färgen släppt. Den skadan har inte blivit värre. Allt du ser är smuts. Jag borde dragit av det med en trasa så skulle det tydligare framgått att ingen rost eller att färgen börjat bubbla på framgaffeln som är av stål.
För två månader sedan började trumbromsen kärva. Efter man bromsade gick den inte tillbaka så bromsen låg alltid på. Kom ihåg hur mycket saltkristaller som fanns i trumbromsen när jag tog dessa bilder och trodde felet var där men när jag skruvat isär och tagit ur bromsen så fjädrande den tillbaka lika bra som den nya bromsen. Bytte ändå men tror att felet låg i att bromsvajern inte löpte fritt (som också byttes). Inte heller när jag gjorde reparationen den här reparationen så hittade jag något oroande rörande rost eller oxidering.
Elsparkcykeln har nu totalt rullat 5994 kilometer och följande har krävt reparationer:
- Punktering bak efter ~4400 km . Bytt till nytt originaldäck med slime.
- Hjullager fram började väsnas vid ~3000 km . Bytte till bättre inkapslade vid ~3700 km
- Upptäckte en spricka i bakstänkskärmen i början på vintern. Den växte och tillslut gick den av. Fick byta och passade på att sätta på en förstärkning så den inte vibrerar sönder igen.
- Frambromsen kärvade ihop vid ~5000 km. Bytte trumbroms men tror felet låg i att bromsvajern inte löpte fritt.
Det blir en till vinter för elsparkcykeln och förhoppningsvis överlever den även denna och gärna fler! I vår hoppas jag köpa en mer extrem sak men G30:n kommer bli fordonet jag fortsatt använder på vintern.
Click to expand...