Motorola Edge 20 (SD778)

Diskussion i 'Moto Edge 20 / Edge 20 Pro' startad av flipp, 30 jul 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Min Edge 20 fick gå på retur idag. Gillade inte den vita baksidan. Det var dock en kalkylerad risk jag tog. Vitt kan se riktigt snyggt ut om det är en mattare variant men skimrande vit ser riktigt tacky ut. Ofta svårt att se sånt på bilder och videos.

    Kommer jag beställa en svart? Tveksamt. 4000 kr är mycket pengar för en telefon med dålig vibrationsmotor och i övrigt medioker hårdvara. OnePlus Nord 2 och Poco F3 känns som bättre telefoner men gillar man den unika designen på Edge 20 och vill åt 3x zoom är det inget uppenbart felköp. 5000 kr som är ordinarie pris känns dock alldeles för mycket för den här telefonen även om man är betuttad i designen.
     
    YaKoStar gillar detta.
  2. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Har beställt en grå nu. Återkommer med feedback. Kommer från Pixel 4XL -> Pixel 5 -> Oneplus 8T -> S21 Ultra
     
    dannejanne och flipp gillar detta.
  3. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Fått hem den nu och lekt några timmar, återkommer med lite mer feedback om någon dag :) Den känns inte lika rapp som min OnePlus 8T.

    Första intryck:
    + tunn och lätt
    + känns inte billig i handen
    + rent os
    + bra display

    - dåligt tryck i högtalaren
    - touchen hänger inte med när man ställer in displayen på 144hz. man måste köra på auto(variable refresh rate). sjukt då jag läste någonstans att touchen ska vara på typ 600hz eller något
    - inte jättebra ljusstyrka
     
    Last edited: 1 okt 2021
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Hade samma problem när jag hade den. Då har de alltså inte löst det än. Oroväckande.
     
  5. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Japp, såg nu att det är 576hz touch sampling rate.

    Hittils har dock auto fungerat felfritt för mig. Men ändå skum grej.
     
  6. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Nu har jag använt telefonen i snart 2 dygn och känner att jag kan ge en kort recension:

    Positivt:
    + Den är tunn och lätt.
    + DEN ÄR TUNN OCH LÄTT!!!! Jag börjar personligen bli trött på otympliga telefoner och S21 Ultra var långt över gränsen för mig vilket gjorde att jag sålde den redan efter 1 månad. Jag älskar att hålla i telefonen. Jag har beställt ett MNML-liknande 0.3mms "ultra thin" skal då jag inte vill sabba känslan. Plastbaksida > glasbaksida för mig alla dagar i veckan om det leder till en mycket lättare telefon.
    + Nice med "near stock"-android
    + Bra OLED display överlag; stor med bra färger. Lägsta ljusstyrkan är låg och jag kan använda den utan någon extra "dimmer"-app i sovrummet innan jag ska lägga mig.
    + Fingeravtrycksläsaren på Power-knappen är snabb och pålitlig. Jag känner inte att den ligger för högt upp som vissa andra gjort.
    + Batteritid över förväntan. Quick chargen är tillräckligt snabb för mig.
    + Prestandan i telefonen är tillräckligt bra. Känner inte att jag skulle behöva ett snabbare chipset i telefonen. Speciellt inte på bekostnad av batteritid.
    + För en mid range telefon tycker jag kamerorna är bra med hyfsat bra färger. Testade GCAM och bilderna blir helt klart skarpare i denna app. Gissar på att GCAM kör lite lägre slutartider än stock-appen vilket gör att avsaknaden av OIS inte märks lite mycket här. Jag använder min systemkamera för lite seriösare fotografering så denna kamera är definitivt tillräckligt bra för mig.
    + Bluetooth och Wifi har fungerat bra för mig. Stabila uppkopplingar utan några problem alls.

    Negativt:
    - Touch responsen i OS:et är bra, men inte den bästa. Den känns inte lika responsiv/rapp som min OnePlus 8T. Vet inte om detta beror på OS optimering, chipset eller touch sensor då jag tycker Motorolan presterar bättre än min OnePlus 8T i appen "Touch Screen Test". Men den är inte dålig på något sätt, bara synd att de inte verkar ha lyckats utnyttja att telefonen har en touch sampling på 576hz. Förhoppningsvis löser de detta med en framtida update.
    - När man kör 144hz läget blir touch responsen klart sämre. Man får ofta upprepa sina swipes/tryck fler än en gång då de inte fångas upp i OS:et. Återigen - när jag kör "Touch Screen Test"-appen så fungerar den felfritt och är sjukt rapp, vilket gör att jag tror det har med OS-optimering att göra. Detta har gjort att jag ställt in telefonen på 120hz istället. Motorola verkar dock jobba på en update som ska lösa detta problem. Jag klarar mig med 120hz men man vill ju såklart köra 144hz så fort det går.
    - Högtalaren är inte den bästa. Skulle varit så mycket bättre med en stereo-setup. Kommer att köra hörlurar mest.
    - Hittar inte hur man stänger av så skärmen inte lyser upp för varje ny notis. Jag har frågat Motorolas kundtjänst om det är möjligt stänga av detta på något sätt.
    - Ingen trådlös laddning. Självklart inte ett måste i detta prissegment, men det hade jag personligen kunnat betala lite extra för. Men detta är verkligen ingen dealbreaker för mig. Trådlös laddning hade dessutom förmodligen inneburit en mycket tjockare telefon och tunnheten är jag inte villig att ge upp.

    Hade denna telefon bara haft lite bättre stereohögtalare och bättre touch response hade den nog varit perfekt för mig. Men trots dessa brister känns det som att den är en bra telefon för priset. Speciellt för 3 990 kr med studentrabatt.

    upload_2021-10-3_11-29-50.png

    upload_2021-10-3_11-29-54.png

    upload_2021-10-3_11-29-58.png

    upload_2021-10-3_11-30-5.png
     
    Last edited: 3 okt 2021
    bluppblupp, flipp, Lex och 2 andra gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kul att du verkar nöjd. Du kanske blir den första i forumet som inte skickar Edge 20/ Edge 20 Pro på retur. :)
     
  8. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Tror inte den åker tillbaka iaf! Om Pixel 6 blir alldeles för bra för att inte köpa blir nog denna en fin reservtelefon hur som helst :) Får se
     
  9. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Batteritiden levererar iaf !

    Screenshot_20211006-164628.png
     
    flipp gillar detta.
  10. YaKoStar

    YaKoStar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2012
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Den fick åka tillbaka ändå. Störde mig för mycket på att touch responsen var sämre i 144hz. Motorola ville ha massa felrapporter från mig men kunde inte lova att de kommer kunna lösa det. Jag kan tänka mig köpa den igen om de löser det problemet. Annars finns det ingen poäng i att behålla den då 144hz var anledningen till att jag beställde telefonen till att börja med (ja, jag märker skillnad mellan 120 Hz och 144 Hz).

    Om de släpper en Edge 30 med samma formfaktor fast med stereohögtalare och bättre touch response så blir det ett givet köp.

    Får gå tillbaka till OnePlus 8T så länge.
     
    dannejanne gillar detta.
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Tråkigt att de inte fått ordning på det. Var en stor anledning att även jag skickade tillbaka den att 144Hz var obrukbart. Märkligt då det är mycket av telefonens selling point.
     
    YaKoStar gillar detta.
  12. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    bernard gillar detta.
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Låter bra.
    3333 kr på El-Giganten från och med ikväll. Känns som ett bra erbjudande. Man blir lite sugen på att skaffa en svart variant.
     
    dannejanne och bernard gillar detta.
  14. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Prisvärt indeed. Touchen var ju enda problemet med den egentligen. Bra att det kommer fixas.
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag märkte aldrig av touchproblemet den korta stunden jag hade telefonen. Däremot var ju vibrationsmotorn inte speciellt bra. Nästan en dealbreaker.
     
  16. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja den får man ju stänga av.
     
    bernard gillar detta.
  17. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 013
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Är jag blind, eller finns det inget sätt att påverka griden på startskärm/appdrawer? 4 i bredd får det hela att kännas lite som en seniormobil. :P
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Du får skapa en egen "stil" som kommer upp som alternativ när du långtrycker på hemskärmen. Då får du det valet.

    November säkerhetsuppdatering ramlade in idag för övrigt.
     
    keyser gillar detta.
  19. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 964
    Mottagna gillanden:
    11 013
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    Aaah, det var där de gömt det. :D
    När man ändå har dig på tråden - gcam, har du experimenterat med configs etc.?
     
  20. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    flipp gillar detta.