Köpråd Chromebook

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Kiane, 25 nov 2021.

  1. Kiane

    Kiane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Funderar på att köpa en bärbar till sonen för att använda till att streama från Youtube och Netflix samt surfa lite. Eventuellt kunna spela något enklare spel men han har en stationär dator som han huvudsakligen spelar på samt en Xbox one.

    Jag har kikat lite närmare på Chromebooks och gärna en som går att "vika", typ Lenovo Flex eller Acer Spin men det är inget krav. Helst en skärm på mellan 13-14 tum.

    Kikat på bland annat Acer Spin 513 (Snapdragon 7c, 8gb ram, 64gb lagring) och Acer Spin 514 (AMD 3250c, 8gb ram, 64gb lagring+minneskortsläsare) men de startar ju på strax under 4000kr och då känns det som om det är väldigt nära att vara i prisklass att kunna köpa en enklare Windows PC.

    Acer Spin 513: https://www.inet.se/produkt/1966261/acer-chromebook-spin-513-...
    Acer Spin 514: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/laptop/chromeboo...

    Jag har fått för mig att man vill ha 8gb ram och minst 64gb lagring men startpriserna på dessa är då ganska höga. Är 8gb värt det eller overkill på en Chromebook? Hur ska man tänka? Är det bättre att gå ner på 4gb ram och försöka hitta något med en lite bättre processor?

    Hur mycket plats tar Chrome OS upp från lagringen till att börja med, dvs hur mycket finns kvar till annat? Räcker 32gb?

    Ni som har erfarenhet av Chromebooks, vad ska man satsa på? Finns det något vettigt för under 3000? Är de två jag kikat på vettig alternativ annars?
     
  2. greenjuice

    greenjuice Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    63
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Mini & 14 Pro
    Övrigt:
    Acer Chromebook Spin 713 (Evo)
    Svårt att svara på det. Chromebook är relativt nytt för mig men det jag har skaffat är Acer Spin 713, det finns en tråd om den på det här forumet: Acer Spin 713 | Swedroid forum - Nordens största Android-community Men det passar inte din prisklass.

    Hur mycket HDD ska räcka beror på vad som lagras, tex bilder? Annars är allting uppe i molnet, körs via molnet. Men det som kan vara värt är att se om någon av 513 eller 514 har stöd för Play Google? Alltså installera Android-appar vid behov. Men bara använda Chrome och tillägg men inte Android-appar, då bör 64 GB räcka långt.

    Det som skiljer ju åt dem är processorn. Jag tycker man ska ha minst 8 GB. Den med Snapdragon har bättre batteritid, 14 h mot den andra med 10 h. Ja, de är väldigt lika förutom processorn men den ska ju orka av se filmer på Netflix och YouTube. Skärmen verkar vara lika också. Man kan ju också kolla när dessa sluta uppdateras, Google brukar lista alla chromeböcker med slutdatum.

    Jag kollade nyss min chromebook om hur mycket lagring jag har....
    Jag har 252 GB och nu används 53 GB:

    Mina filer 212 MB
    Webbinformation 2,2 GB (surfning, historik och sånt, kan lätt tömmas)
    Appar och tillägg 3,0 GB (bla Android-appar och dess innehåll, tex Readly)
    Andra användare 4,2 GB (jag har två användarkonton, en är till för jobbet)
    System 43,5 GB


    Om nu det kan vara till hjälp till köpbeslutet. :-)
     
    Kristy, Kiane och Albin N7 gillar detta.
  3. Kiane

    Kiane Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Grymt bra information! Tack så mycket :)
     
    greenjuice gillar detta.