Det går ju inte att jämföra Fello med Penny. Penny hade aldrig någon kundbas till att börja med, och sedan var inriktningen annorlunda (kombinera bredband+mobil+strömningstjänster i ett lågprispaket), vilket inte fungerade, då målgruppen av allt att döma inte var intresserade av den kombinationen (?).
Fello låg utanför Telia till att börja med och drevs väl rimligtvis på en plattform som låg utanför Telias system och API:er. Att underhålla en fristående lösning är ju mycket dyrare än att integrera i en befintlig plattform där all know-how inom bolaget ligger.
Om syftet var att omvandla Fello-kunderna till Telia- eller
Halebop-kunder hade det gått oändligt mycket fortare att bara ta alla nummer och skapa en ny profil i det befintliga systemet för respektive varumärke. En manöver som är gjord på en kafferast i jämförelse med allt betatestande av VoLTE osv. som nu pågått under rätt lång tid.
Det låter därmed oerhört långsökt att Telia skulle ha några som helst planer på att slopa Fello. Börsnoterade bolag är inte kända för att slösa med pengarna.
Click to expand...