El-leverantör - vad borde man välja?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av Thade, 6 dec 2021.

  1. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Hej!

    Flyttar in i en ny lägenhet om en månad och behöver därför en leverantör.
    Självklart kollar man erbjudanden också som ny kund: T.ex fortum verkar ha avgiftsfritt i ett år genom Benify osv.

    Någon som har bra tips?
     
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag kör med Kundkraft sedan många år. Det är så skönt att slippa bry sig om att byta avtal och jämföra priser. Jag väljer ettårs avtal med fast pris.

    Kundkraft är inte alltid billigast. Det går att hitta kampanjer som tillfälligt är billigare. Men Kundkraft är nog de som är långsiktigt billigast utan att du själv behöver sitta och jämföra och byta avtal hela tiden.
     
    bernard gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Det är ganska rörigt på elmarknaden just nu så en del rekommenderar att inte binda sig för länge. Men att ha helt rörligt är nog riskabelt som det ser ut nu. I en lägenhet så förbrukar du antagligen relativt lite el så det så kanske inte lika kritiskt som i en större eluppvärmd villa. Men hittar du något bra bundet på 3-6månader så skulle nog jag tycka att det är lämpligt.
     
    Thade gillar detta.
  4. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Detta är en liten tvåa i centrala Göteborg så kommer nog inte dra så mycket :)
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns väl två strategier för lägenheter. Byta en gång om året genom att välja den billigaste som inte har helt horribla omdömen på prisjämförelsesajterna, eller hitta någon med låg måndsavgift/ingen månadsavgift och som historiskt sett haft ett hyggligt kwh-pris (sedan får man så klart kolla till priset då och då).

    Rörligt är fortfarande bäst skulle jag tro. Det är ingen mening att teckna fast avtal när det är som dyrast i alla fall (dvs just nu). Då är våren ett bättre tillfälle kanske?

    Jag brukar byta en gång om året, det är inte så jobbigt. Har en notis i Google cal bara månaden innan erbjudandet går ut. Bytte till Greenely relativt nyligen även om de inte var absolut billigast, då de var den billigaste som erbjöd timdebitering. Då kan man göra lite sport av det och köra tex tvätt/diskmaskin osv när priset är som lägst.
     
    Last edited: 6 dec 2021
    RuffyMan, zulle och Thade gillar detta.
  6. Raskus

    Raskus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Rörligt pris och fastpris följs sällan åt, idag kostar elen i extremfallet 8,5 kr netto per kWh om du har tidebitering och rörligt pris, medan du kan binda hos exempelvis OKQ8 för ca 34 öre på 36 mån, åtminstone för oss i norrland.
    Det finns inget heller som säger att det är billigare att binda på våren, det kan lika gärna vara högre priser än nu.
     
    bernard gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är bara jobbigt (tycker jag) att behöva tänka på vad för pris som det är just nu. Skönare med fastpris då tycker jag, så länge man binder sig till ett ok pris.
     
    (SiC) och bernard gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, haha, man får ha det i åtanke. Jag har priset på en display i hallen, men det är klart att det finns bättre saker att göra av sin tid än att övervaka det :) Generellt sett brukar det dock peaka vid ungefär samma tider varje dag.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Plus, att på vintern brukar det väl vara rätt så mycket dyrare med rörligt pris än fast pris?
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    OKQ8 just nu: 68,9 öre/kWh i mellansverige (SE3). 118,7 öre/kWh i sydsverige (SE4). :eek:
     
  11. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    +1 på detta.
     
    svenix gillar detta.
  12. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Jag brukar kolla elskling.se, compricer.se, elpriser.se mfl. för att kolla när jag ska byta elavtal.

    Jag har kört bundet avtal ganska länge men tänkte att jag skulle köra rörligt sedan i somras (dåligt val för mig som jag fick ont i magen av under hösten). Band nu på 3 år för 48 öre plus moms, inget pangpris i SE3, men skönt för mig som bor i eluppvärmt radhus att slippa dessa osäkra vintermånader. Ingen vet om och när det blir billigt igen, mycket politik i det hela och "sky is the limit" för hur dyrt det kan bli i jan/feb kanske.

    Så man får gå till sig själv och fråga om man vill ha rörligt eller fast pris, sedan är det bara att jämföra priser, många har kampanjpriser där man slipper årsavgift, sedan kan man byta igen när den tiden gått :-)

    elbruk.se är en bra sida om man vill kolla dagens spotpris i de olika områdena, efter kl. 14 får man även morgondagens snittpris.
     
    bernard och Buzz gillar detta.
  13. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag har alltid bundit för ett år i taget, mest för att slippa tänka på det under ett år. Och nu när det är så osäkra tider är det skönt att ha bundet, särskilt när vi har en eluppvärmd villa på 107+107kvm. Det är skillnad på 12-13k/år istället för 20-30k/år om det skulle barka åt skogen under en längre tid med elpriserna.
     
    bernard och Lokf gillar detta.
  14. NiKKE

    NiKKE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Allt under 50 öre inklv moms är bra pris och med tanke på hur det ser ut nu, tror ni elpriset kommer gå NED i framtiden?...
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tror tyvärr att det kommer att dröja innan elpriserna vänder neråt. Skulle tippa på att vi får dras med höga priser hela denna vinter åtminstone.
     
  16. dartan

    dartan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Har själv kört rörligt med kampanj senaste 2 åren (SE2). Tog Vattenfall nu i september och fram till nov/dec har det burit sig. Dock har det stigit här också nu och jag "fegade" ur. Slopar rörligt from 6/1 och band mig sex månader via Eksjö Energi på 56,50 inkl moms. Ville inte binda längre då jag hoppas på lägre pris i sommar.
     
  17. victorl

    victorl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2021
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    134
    Statistiskt är det lönsamt att välja rörligt. Det fasta priset bygger på elbolagens statistiska modeller med ett visst pålägg som säkerhetsmarginal. Att försöka vinna över elbolaget är knappt lönt, de har experter som analyserar situationen mycket djupare än en privatperson som försöker gissa utvecklingen kan göra. Det går så klart att få rätt ibland och tjäna lite på det. Det går att vinna på triss också.

    Fastpris är byggt för att elbolagen ska tjäna på det och dessutom med extra marginal för att de ska försäkra sig om att de faktiskt tjänar på det. Går igenom historiska priser ibland och jämför med vad jag betalar och rörligt har nästan alltid lönat sig. Det bygger dock på att du inte bryr dig om hur mycket du betalar vid varje tillfälle utan bara om hur mycket du betalar totalt.

    Om man vill ha rörligt eller fast handlar dock om mer än priset. Ett förenklat sätt att se på det är att om rörligt kostar exempelvis 5000kr över ett år så kommer fast att kosta uppemot 6000kr. Med rörligt kan allt eller en mycket stor del komma på samma gång, med fast blir det jämnt fördelat. Precis som när man köper mobil. Jag betalar mycket hellre 5000kr direkt men många andra föredrar 500kr/mån i 12 månader.

    För lägenheter är det extremt lönsamt att byta elbolag ofta. Det bästa erbjudandet har nästan alltid fri avgift i ett år och ett elpris som efter rabatt är lägre än spotpriset (marknadspriset) för elen.
     
    hcn, katho, Buzz och 2 andra gillar detta.
  18. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Ja, jag håller med i det du säger i sak, dock är det lite speciellt just nu och säkert ett tag framöver, Tyskland stänger ett par kärnreaktorer snart och den nya ryska gasledningen verkar få vänta på godkännande.
    Vidare har vi fått en ny elöverföringskabel mot Norge för vidare kontakt mot Storbritannien, så vi har nu fått mer kontinentala elpriser än innan för SE3 och SE4.

    Historiskt har det som sagt ofta varit mer förmånligt att ligga rörligt över längre tid, det var därför jag tänkte köra det ett tag men fegade ur nu och band, mest för ett slippa chockas över dyra vinterräkningar. Undrar om priserna kommer att bli så mycket bättre nästa år, beror mycket på väder och vind, men elöverföringskapaciteten inom Sverige kommer nog ta tid att lösa.

    Det pratas ju även om att de längsta bindningstiderna tas bort, de på längre löptid än 3 år, kanske tas fasta priser bort helt om det blir för osäkra prissättningar.
     
    Buzz och bernard gillar detta.
  19. jakaan

    jakaan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2009
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Elskling brukar ge absolut bäst rabatter, iallafall om du håller koll och byter varje år. Just nu har Greenly en drive vilket är kul då de har en bra app osv.
     
    Thade gillar detta.
  20. liqwid78

    liqwid78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2018
    Inlägg:
    327
    Mottagna gillanden:
    316
    Jag bor i en stor BR med årlig förbrukning på ca 7000kWh. Alltid rörligt och byter varje år.
    Kör på rörligt för att väldigt få gånger lönat sig att binda. Just nu skulle jag säga att det är dåligt tajming att binda sig om du skulle vilja göra det
     
    hcn gillar detta.