Elektriska sparkcyklar / elsparkcyklar - allmänna tråden

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 3 apr 2019.

  1. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    På tal om att de bara blir bättre och bättre. Jag försökte beställa en Inmotion L9 i somras som aldrig levererades. Nu är sommaren över så det är lika bra att vänta lite med att beställa en. Någon som vet om det är några nyheter på gång. Jag är en tung kille och funderade på en G30Max som många här har men valde L9 då den är större och klarade mer vikt. Nu finns Inmotion L9S med motorn i bakhjulet om det är bättre? Eller kommer det någon ny Ninebot som man bör vänta på.
    Mina kriterier. Starkare än 250 watt (Jag är tung), Gärna lite större och stadigare som hyrmodellerna men fällbar. Ska se ut som en vanlig och inte så cool att Polisen blir intresserad.
    Tacksam för tips om vad man bör beställa till våren
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    I GBG sabbar alla felparkerade och slängda sparkar snörjöningen. Områden som normalt sett tar 6h att röja tar nu 8h.

    Förstår inte varför kommunen inte bara skickar ut räkningar för bortforslingen. Kommer att kosta mängder med pengar innan säsongen är över om det innebär att det ökar tiden med 30%. Det minsta man kan begära är att företagen får stå för hela kostnadsökningen och sedan ytterligare för utökad administration, men sedan måste ju också ordentliga straffavgifter tillkomma. Tanken kan väl rimligtvis inte vara att kommuninvånare skall subventionera sparkcykelföretagen?

    Svider det inte riktigt ordentligt, så finns inget incitament för företagen att åtgärda problemet. De kunde så klart inte vara gladare över att kommuninvånarna nu får betala för det, framför att på egen hand tvingas bekosta en lösning på problemet.

    Därutöver är ju kapaciteten begränsad, så mängden yta som kommunerna hinner röja på en dag minskar, vilket inte direkt är kommuninvånarna till gagn.


    Om kommunerna skall subventionera något, så kan de i sådana fall subventionera kommuninvånarnas elsparkcykelinköp. Det är inte privatägda sparkar som felparkeras eller ligger på marken.
     
    Last edited: 1 dec 2021
    Gargo och Millwad gillar detta.
  3. TheBigG

    TheBigG Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2021
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    11
    Nanrobot D6+ 1500 eur på nanrobot.com och skickas från Europa.
    63km/h real speed, 2 x 1000W, 26Ah batteri, 10" hjul , 35kg, max 150kg och mycket stor deck (58 x 25 cm)
     
    Dune1 gillar detta.
  4. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Tyvärr ser den coolare ut än hyrskotrarna så jag gissar att Polisen ser att det är en värsting. Men tack för tipset. Jag söker fortfarande och G30max eller Inmotion S1 är väl bästa val ännu.
     
  5. TheBigG

    TheBigG Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2021
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    11
    Vactycker du om det?

    E-Wheels by Joyor Y8S
     
    Dune1 gillar detta.
  6. Dune1

    Dune1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2020
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    190

    MINA ENHETER

    Ser klart mer "Normal" ut. Tack för tipset. Har du testat dessa och vet om kvaliten är bra?
     
  7. TheBigG

    TheBigG Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2021
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    11
    Nej, tyvärr inte. Jag har bara tittat på specs och bilder för detaljer. Men med tanke på att man köper det i Sverige och betalar med Klarna så skulle det inte vara så riskabelt...
     
    Dune1 gillar detta.
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Studie där de konstaterar att elsparkcyklarna som hyrs ut gör föga för klimatet: Privately owned e-scooters and e-bikes reduce car use – but do shared services?

    För privatägda sparkar är det däremot en annan historia enligt samma studie:

    Många av de här företagen använder ju påstådda klimatfördelar som ett argument, vilket gör det lite ironiskt.
     
    mattihp gillar detta.
  9. Mhisha

    Mhisha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2018
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    35
    Telefon:
    Iphone 13 mini - 128 gb - Midnight

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 mini - 128 gb - Midnight
    Jag känner att jag reagerar på detta... Men vet inte riktigt hur jag skall formulera mig.
    Men behövs då tjänsten/Vilka incitament finns för att ens godkänna den om klimatfrågan inte längre finns som argument?

    Jag kan personligen inte tänka mig att det skulle gå att sälja till städer om man behöver delge att det påverkar klimatet negativt, eller vad tror ni?
     
  10. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    595
    Mottagna gillanden:
    735
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Nu kommer jag låta som en grinig gubbe. Men som en cyklist märker jag otrolig skillnad mellan dem som har omärkta elscootrar och de som hyr. De som har sin egen har koll på trafikregler, kör om på rätt sida, håller sig på rätt banor och liknande. Jag vet inte hur många gånger någon på hyrscooter tutar och har sig för att kunna köra om mig på fel sida när jag lämnat hur mycket plats som helst på vänster sida för dem att köra om.

    Det känns som att dessa personer klassar elscooterkörandet som att gå väldigt snabbt. Jag är inte förvånad av resultatet på ovan undersökning.
     
    Gargo och TheBigG gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nu kommer regleringarna de på alldeles egen hand framkallat: Regeringen vill ha parkeringsförbud för elsparkcyklar

    Tycker det låter helt fantastiskt. Hoppas att det blir en riktigt kännbar avgift för varje felparkerad spark. Åtminstone en femhundring för varje flytt låter fullt rimligt, vi måste ju betänka att de ska ta sig ut till sparken också och tiden detta innebär.

    Kommer glädjande nog att träda i kraft redan 1/8 om remissförslaget går igenom.

    Kanske kan kommunerna utveckla en app där kommuninvånarna sedan kan anmäla alla felparkerade sparkcyklar? Det hade varit mycket effektivt. Kan nästan tänka mig att utveckla en app för detta ändamål på egen hand, givetvis med öppen källkod.

    Detta är ett typexempel på hur det kan gå när kortsiktighet trumfar långsiktighet. I stället för att hitta en lösning som fungerar för bägge parter, som givetvis skulle kosta lite inledningsvis, så riskeras nu hela affärsidén. Det är onekligen helt fantastiskt jobbat - Voi, Tier och Lime m.fl. förtjänar samtliga en eloge för sitt proaktiva arbete.

    Vi har diskuterat det här i tråden sedan dag ett i princip. Hur väntat det var och vad det kan komma att medföra. Ingen kan på efterhand påstå att det var oväntat eller använda några som helst ursäkter för vad det här kommer att få för konsekvenser för bolagens del.
     
    Last edited: 25 jan 2022
    milky81, Kristy, phattrance och 1 annan gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Segway/Ninebot har en presentation imorgon - kan bli en del nya kul grejer!

    Kommer det äntligen en stötdämpad spark från Ninebot? Kolla på sparken vill vänster i bakgrunden :eek:

    Det hade varit fullständigt briljant om så är fallet, med en någorlunda vattensäker och dämpad spark.

    upload_2022-3-1_14-10-33.png
     
    Last edited: 1 mar 2022
    Hubbaa82, Jens040, arjansbralla och 3 andra gillar detta.
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Här är nyheterna:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=YGE13R7KguY


    Tyvärr dröjer det länge innan de mer påkostade modellerna kommer till butik.

    Tillgänglighet

    I mars 2022 kommer Ninebot KickScooter D-serien att finnas tillgänglig för förbeställning i webbutiken,

    varefter de blir tillgängliga i butik. Under Q2 lanseras vår första GT-modell, Segway KickScooter

    GT1E. Modellerna P65 och GT2E kommer därefter att bli tillgängliga i början av Q3 och P100S under Q4.

    upload_2022-3-2_13-43-43.jpeg
     
    Last edited: 2 mar 2022
    Ironfist, Hubbaa82, Jens040 och 3 andra gillar detta.
  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    GT2 kan gå i upp till 70 km/h och ser till skillnad från många andra sparkar ut att faktiskt vara byggd för det också.

    Ninebot GT2
    [​IMG]
     
    Ironfist, Hubbaa82, qube och 5 andra gillar detta.
  15. Merketh

    Merketh Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2020
    Inlägg:
    239
    Mottagna gillanden:
    113
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S21
  16. Madmaxzz

    Madmaxzz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2019
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Tänkte köpa en elscooter för att pendla fram och tillbaka till jobbet och vill gärna ha nått som åker hyfsat snabbt (mer än 20kmh) samt bra räckvidd. Såg denna: E2S V2 2022 I Laglig elsparkcykel

    Är den bra eller har ni andra rekommendationer. Väger ca 90kg om det är relevant. Vill inte behöva ladda varje dag.
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Den fungerar om man vill komma billigt undan, finns inte så mycket att välja på i prisklassen med likartade specar/batterikapacitet i Sverige.

    Annars är ju G30 Max mer pålitlig och lite bekvämare att åka på iom 10"-hjul.
     
  18. Madmaxzz

    Madmaxzz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2019
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Ser att den kostar runt 8k. Har budget på runt Max 5k vilket är synd den verkar stabilare
     
    bernard gillar detta.
  19. Jonar

    Jonar Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2012
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag köpte en 600W 48V Bogist S5 Pro minimoppe/sparkcykel. Gör inte det misstaget. De verkar dra specifikationerna från något svart hål nära backfickan. Eller nä, den drar säkert 600W när hjulet spinner i 50 km/h :)maxvarv) men eftersom controllern levererar som mest 18A så innebär det en slö moppe som maxar 23 km/h med en relativt spenslig person vid rodren, man måste även hjälpa till med benen i de tamaste uppförsbackarna och se ut som en struts på en lära-gå-cykel. Min 300W elsparkcykel körde cirklar runt den. Sen dog motorn efter tre dagar. Det verkar finnas många kinaföretag som gör likadant så kolla hur många ampere eller Nm den kan leverera och jämför det med andra när ni köper små elfordon.

    Men jag gillade konstruktionen i övrigt!
     
    Last edited: 22 mar 2022
    bernard gillar detta.
  20. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Kolla G30-tråden så hittar du säljare på på DHgate i din budgetklass. Vi har många köpt våra G30P därifrån runt 5000kr. Jag har köpt två.
     
    Madmaxzz och bernard gillar detta.