Fråga: Plus och minus med 6 pro

Diskussion i 'Google Pixel 6 Pro' startad av ruf0ns, 18 dec 2021.

  1. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Halloj!

    Tänkte kolla med er vad ni tycker bäst och sämst om med eran pixel 6 pro?

    Nyfiken på vad ni kommer från för telefon sedan innan eller har ni flera som ni använder och isåfall vilken telefon?
     
  2. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Gillar kameran speciellt efter senaste uppdateringen. Gillar det rena gränssnittet och att det inte finns en massa skit-appar inlagda. Batteritiden är bra.
    Det som jag inte gillar är att strömknappen är felplacerad. Fingeravtrycksläsaren är väl inte den bästa men jag har personligen inga större problem med den. Saknar dock ansiktsupplåsning som min Iphone 13 PM har, hoppas detta kommer till Pixel 6 Pro som mjukvaran hintar om.

    Kör en Pixel 6 Pro pararellt med min Iphone 13 Pro Max. Min förra Android lur var Samsung S21 Ultra.
     
    kupster, R3b0rn och ruf0ns gillar detta.
  3. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Gillar skärmen snabbheten och gränssnittet. Bra batteritid.

    Ogillar fingeravtrycksläsaren som fortfarande känns klumpig och inte lika pålitlig som ansiktsupplåsningen på pixel 4. Tycker inte om curved display, känns som en gimmick som inte tillför något.

    Har en OnePlus 8T som andratelefon och kom från en pixel 4.
     
    ruf0ns gillar detta.
  4. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Jag gillar kameran men hade velat ha lite mer inställningar. Typ att man själv kan välja längd på exponeringstiden.
    Skulle också vilja kunna spara olika profiler på inställningarna när man ska fota.

    Precis som @Timpppa@Timpppa ogillar jag placeringen på strömknappen. Har stängt av skärmen så många gånger men börjar lära mig nu.

    Gränssnittet gillar jag också. Cleant och enkelt.

    Fingerläsaren har jag inte haft problem med. Bara när det har varit riktigt kallt.

    Batteritiden är jag nöjd med. Kommer ifrån en xiaomi 11 ultra och innan jag fick pixeln så hade jag en Fold 3 i två veckor.
    Har lite bättre batteri på pixeln än vad jag hade på min 11 ultra. Och Fold3 är inte värdig att jämföra batteriet med då den va katastrof.

    Jag är nöjd över telefonen och hoppas att jag inte får något sug efter ny mobil.

    Jag hade gärna haft en lite tjockare bazel högst upp på telefonen för att få plats med säker ansiktsupplåsning.
     
    RuffyMan, ruf0ns, Timpppa och 2 andra gillar detta.
  5. Johanvartaget

    Johanvartaget Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2017
    Inlägg:
    284
    Mottagna gillanden:
    268
    Gillar framförallt batteritiden, kamerorna, framförallt 4x, samt vikten.
    Ogillar inte direkt någonting, men ansiktsupplåsning samt bättre ljudvolym när jag kör mina bluetoothlurar hade inte skadat. Ganska stor skillnad mot min tidigare mi note 10 pro.

    Kommer från att senaste året haft s21 ultra SD och exynos, mi 11 ultra, iphone 13 pro samt mi note 10 pro.
     
    ruf0ns gillar detta.
  6. Jowee

    Jowee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2012
    Inlägg:
    765
    Mottagna gillanden:
    902
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Övrigt:
    Huawei Watch GT 3
    Sony WF-1000XM4
    Positivt:
    Skärmen och 120Hz.
    Fingeravtrycksläsaren, som för mig funkar klockrent. Inte den snabbaste jag har testat, men den mest tillförlitliga.
    Kameran i bra ljusförhållanden samt gränssnittet.
    Vibrationsmotorn och hur den utnyttjas i OSet.
    Batteritiden före senaste uppdateringen.

    Negativt/mindre bra:
    Högtalarna - Låter tunt och burkigt med ojämn fördelning.
    Kameran i mindre bra ljusförhållanden och rörliga motiv (läs barn). Detaljrikedomen är inte så bra som jag hade förväntat mig.
    Känns även som att Google glömde bort att dom satte dit en främre kamera.
    En hel del buggar vid release. Många slätades ut i och med senaste uppdateringen, men tyvärr inte alla.

    Kommer senast från Oneplus Nord 2 och Xiaomi Mi 11 Ultra.
     
    Last edited: 18 dec 2021
    RuffyMan och ruf0ns gillar detta.
  7. maRRtin

    maRRtin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    Jag är väldigt nöjd, det mesta är ju grymt bra, kameror, batteri, hastighet, skärmen o.s.v. Hade en Pixel 4 tidigare.


    Saker som INTE stör mig, men som jag trodde skulle göra det:
    • Fingeravtrycksläsaren, skönt att slippa ansiktsupplåsning! (Nu går det att låsa upp även när jag har hjälm/goggles på eller om telefonen ligger på bordet o.s.v. plus att den inte låser upp varje gång jag bara vill titta på låskärmen)
    • Storleken, trodde den skulle kännas större och mer otymplig. Men vikten och dom rundade kanterna gör nog att den inte känns så klumpig som t ex en iPhone 13 Pro Max.
    • Placeringen av strömknappen, har inte tryckt fel en enda gång.

    Egentligen har jag inget negativt att säga, men om jag ska hitta något så:
    • Sluttande kanter på diplayen kunde ju kvittat, det tillför inget. Å andra sidan är den ganska diskret, så det stör inte som det gör på andra telefoner med mer sluttning på.
    • Den är ju extremt hal, jag har skin på och kör oftast med skal. Men vill man köra naket lär det vara riskabelt.
     
    RuffyMan, Tjotte och ruf0ns gillar detta.
  8. kjab

    kjab Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    Har du provat att slå på "disable absolute volume" i developer settings? Det har ordnat alla BT volymproblem för mig.
     
    RuffyMan gillar detta.
  9. Pippo

    Pippo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Kommer från en galaxy s21 och en pixel 4 xl dessförinnan (s21 an var en nödlösning innan pixel 6 pro). Finns en massa saker jag gillar men väljer att ta upp dem som sticker ut för mig.

    Saker jag gillar
    -Gränssnittet, trots att det kom med en del buggar så har jag aldrig haft så roligt med en lur som denna.
    -Konstruktionen, underbar att hålla i o titta på.
    -skärmen, en av de bättre jag haft.

    Saker jag ogilllar
    -Halheten i konstruktionen vilket tvingar mig att ha skal för första gången sen evigheter. :(
    -Buggar, jag har problem med mina sony wf-xm4 där ena luren kopplas bort när jag jag t.ex. pausar något som spelas upp. Det händer 30% av gångerna o är ett störningmoment i vardagen som inte är okej. Oklart om det är google eller sony som är syndabocken.
     
    RuffyMan, Tjotte och ruf0ns gillar detta.
  10. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag kommer från en iPhone 13 Pro MAX, har den kvar och kan inte bestämma mig vilken jag ska använda mig av på daglig basis då jag tycker om båda. Och det faller sig då naturligt att jag då jämför med iPhonen.

    För övrigt är jag en sådan där person som gärna testar igenom det mesta på marknaden och har hunnit med på en kort period: iPhone 12 PM, Galaxy S21 Ultra med Både Exynos och Snapdragon, Xiaomi Mi 11 Ultra, mfl.

    Bra:
    +Android
    +Vibrationsmotorn/haptiska feedbacken
    +Kamerorna, anser dock att 13 PM är mycket bättre på sk "Point And Shoot" samt video
    +Möjligheten med redigering av foton framförallt (Magic eraser)
    +Fingeravtrycksläsaren fungerar utmärkt för mig
    +Formatet
    +Skärmen, tycker dock inte att den är i närheten så trevlig att titta på som skärmen i 13 PM i längden
    +Välbyggd, men 13 PM är flera steg före
    +Högtalarna är ok men inte i närheten av 13 PM
    +Battertid är över förväntan

    Mindre bra:
    -Saknar någon form av Face ID/ansiktsigenkänning
    -Den är väääldigt hal om man inte vill använda sig av skal eller skin
    -Den sk automatiska ljusstyrkan suger rejält
    -Den blir varm ganska snabbt vid användning, behöver inte vara några krävande uppgifter
    -Edge displayen stör mig egentligen inte så mycket men hade föredragit en platt
    -"Långsam laddning"

    Finns säkert fler plus och minus men detta är vad jag kommer på när jag funderar lite snabbt.
     
    Last edited: 19 dec 2021
    RuffyMan, AndliN, Jowee och 3 andra gillar detta.
  11. poipen

    poipen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    2 265
    Mottagna gillanden:
    1 246

    MINA ENHETER

    Den glömde jag ta med! Den är sämst! Rejäla hopp och skärmen blir väääldigt mörk ibland.
     
  12. Pippo

    Pippo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Ni upplever inte förbättring efter decemberuppdateringen?

    Jag tycker den har blivit lite bättre efter den och det stör mig inte längre som när den var ny.
     
  13. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Jag har redan berört detta i lite andra trådar men skriver gärna ner mina tankar igen.

    Den absolut största kvaliteten hos 6 Pro är kameran. Efter decemberpatchen har de löst majoriteten av mina problem som framförallt berörde fokus och konstig vitbalans i vissa situationer. Det är dock precis som @ruf0ns@ruf0ns skrev här ovanför inte en kamera som per automatik tar de bästa bilderna. Man behöver ha lite tid på sig, manuellt justera exponering/hdr/vitbalans om man vill ha bra resultat. Vid nattfotografering måste man anstränga sig för att telefonen rör sig så lite som möjligt då exponeringstiderna ofta blir långa. Tar man 13 Pro Max som exempel så klarar den att ta skarpa bilder i dåligt ljus med alla tre objektiv handhållet utan att man behöver tänka (point and shoot). iPhonen är fortfarande snäppet mer pålitlig när det gäller färger. Men det är ingen tvekan om att med lite pill och rätt hantering så är Pixel 6 Pro topp 2 av alla mobilkameror jag testat, i många scenarion topp 1.

    Sen älskar jag Android 12. Det är första gången en Stock-mjukvara känns förträffligt designad, levande och rolig att använda. Det är inte lika sterilt och stramt som tidigare men känns fortfarande väldigt proffsigt. Jag är övertygad att när Samsung, Xiaomi mfl släpper sina versioner av Android 12 så kommer det inte vara samma njutbara och trevliga upplevelse. Fullträff.

    Telefonen känns väldigt rapp och vardagsprestandan är kanonbra. Den första Android-telefon där jag inte stör mig på lagg vid dagligt bruk.

    Skärmen är mycket bra men absolut inte i klass med 13 Pro Max. Färgerna är fullt lika korrekta, responstiden är lite sämre och de rundade skärmkanterna är väldigt störande om man inte använder skal. Att inte kunna återge bilder i äkta HDR på skärmen är ett stort minus mot iPhonen samt att film har betydligt mer black crush än iPhone (förlorade detaljer i mörka scener).

    Något jag verkligen uppskattar är vikten. Ett riktigt flaggskepp som bara väger lite drygt 200 gram. Mycket snällare för axeln än klumpen 13 Pro Max. Detta även med en god byggkvalitet, även om den såklart inte kan mäta sig med iPhonen. Föredrar lägre vikt framför pansarvagnsbyggkvaliteten som Apple tillämpar.

    Vibrationsmotorn är snyggt integrerad i hela användarupplevelsen och jag stänger inte av den på Pixel 6 Pro som jag brukar göra på Android-telefoner. Dock är den ju fortfarande av en variant som har "klassisk vibrationsmotor"-känsla och kan inte göra de där snygga distinkta "knacken" som iPhones vibrationsmotor klarar.

    Det som är mindre bra:

    Högtalarna imponerar inte med skev stereobild och väldigt tunt ljud. Här hade de kunnat lägga lite mer krut känner jag.

    Fingeravtrycksläsaren är i mitt tycke dålig även efter December-uppdateringen. Inte en dealbreaker längre, men ett irritationsmoment helt klart. Även om de släpper face unlock senare i en uppdatering så kommer det ju handla om en osäker variant som gör 2D-analys, så det är inte aktuellt för mig.

    Notiser levereras med viss fördröjning jämfört med min 13 Pro Max. Ibland kan det ta 10 minuter innan Slack-notiser kommer fram. Ibland kommer de inte fram alls. Samma med Gmail. Misstänker att det har med batterioptimering att göra för jag märker att appar levererar notiser snabbare om de är använda nyligen.

    Batteritiden är lite slumpmässig - vissa dagar kanonbra, andra dagar läcker det massa batteri trots att jag inte använder telefonen. Det verkar inte vara relaterat till huruvida telefonen är på wifi eller inte. Det är i vilket fall ingen 13 Pro Max som är svår att döda på två dagar trots hård användning.

    Sammanfattningvis är Pixel 6 Pro den bästa Android-telefonen jag testat och jag har svårt att se att något som kommer innan Pixel 7 Pro kommer locka mig till byte, om det inte händer nåt helt revolutionerande på kamerafronten då.
     
    Janne303, RuffyMan, Pippo och 5 andra gillar detta.
  14. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Grym läsning! Vilka andra telefoner har du haft? :)
     
  15. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Det mesta i flaggskeppsväg. Använder en iPhone 13 Pro Max vid sidan om Pixel 6 Pro.

    Tidigare har jag haft iPhone 12 Pro Max, Xperia 1 III, Mi 11 Ultra, S21 Ultra för att nämna några.
     
    Dashio och RuffyMan gillar detta.
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Skulle nog klaga mest på fingavtrycket funkar utmärkt om man använder min vänstra tumme men använder jag min högra tumme så failar den typ hela tiden, vore nice ha ansiktsupplåsning möjlighet också precis som med Pixel 4 XL.
     
    bernard gillar detta.
  17. Twicefire

    Twicefire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2012
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Ett bra tipps är lägga till höger tumme en gång till om du ej testat detta.
     
  18. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 098

    MINA ENHETER

    Lär inte komma face unlock till Pixel 6-serien då hårdvaran saknas.
     
  19. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Vanlig osäker upplåsning skulle jag nöja mig med. Alltså vanlig med kameran. Verkar även som att det är på g
     
    flipp gillar detta.
  20. zztop007

    zztop007 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    1 908
    Mottagna gillanden:
    1 312
    Telefon:
    Alla jag har råd med

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Alla jag har råd med
    ROM:
    Alla som jag har tid med
    Inget som hindrar vanlig upplåsning via face men finger för bankid o.dyl. Kanske kommer om man får tro jubgeldrum
     
    eastbound gillar detta.