Savr - "fondrebellen"

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Das Erdbeerkuchen, 19 nov 2019.

Taggar:
  1. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Savr är en nylanserad fondplattform (som tidigare var en fondrobot) som försöker sätta prispress på såväl gamla som nya banker (Avanza & Nordnet). Istället för att ta ut ca 50% (varierar såklart) av förvaltningsavgiften från fondbolagen (likt ex Avanza, Nordnet, storbankerna) så tas en plattformsavgift på 0,09% ut.
    Att 0,09% tas gör att skillnaden såklart blir mindre ju lägre förvaltningsavgiften är på fonden, billiga indexfonder går inte att spara så mycket på. På sin startsida listas några exempel där avgiften är 33 - 46 % lägre än hos konkurrenterna.

    Jag har kort jämfört priserna på några av Sveriges största (därmed ej bästa) fonder hos Savr och Avanza. Jag har inte letat ut några fonder med extra stor eller extra liten skillnad.
    Fond
    Avgift Avanza
    Avgift Savr (inkl. plattformsavgift)
    Skillnad i procentenheter
    Swedbank Robur Allemansfond
    1,35%
    1,02%
    0,33 procentenheter
    Nordea Stratega 30
    1,61%
    1,03%
    0,58 procentenheter
    Swedbank Robur Aktiefond Pension
    0,52%
    0,47%
    0,05 procentenheter
    Swedbank Robur Technology A
    1,36%
    1,04%
    0,32 procentenheter

    Med effekterna av "ränta-på-ränta" så kommer skillnaderna i avgift göra en relativt stor summa på sikt. J

    Är det någon hållhake jag missar? Jag har förstått att valutaväxlingsavgiften sticker iväg mer än hos Avanza och Nordnet, men så länge det är svenska fonder som köps så ser jag inte att det kan vara någon nackdel med Savr.
    Har någon av er testat plattformen?

    Artiklar:
    Omni
    Realtid
     
    Some1, Kristy, svenix och 5 andra gillar detta.
  2. Ping

    Ping Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Intressant
     
  3. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Herregud vilken dryg site. Precis som alla hotellbokningsajter. "X ser på det här just nu", "en 62 årig man satte in 1000 kr på sitt kontor just nu."

    "En 20årig man köpte X för 100 kr just nu".

    Men roligt med darkmode. Och bra med utmanare i branschen.
     
    bernard gillar detta.
  4. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Jag har nu jämfört min nuvarande fondportfölj på Avanza med ett motsvarande hos Savr.

    Av de fonder som inte är Avanzas egna fonder så återstår 12 olika för min del. 5 av dessa 12 är LF indexfonder, inga av dessa finns att handla hos Savr. Dessutom saknar 2 SPP och en Swedbank Robur Access Asien. Då jag har valt att försöka jobbar ner min avgift ganska mycket och använda mig av indexfonder är jag inte den som kommer att spara mest.
    I vilket fall som helst - med de fonder jag kan jämföra så hamnar mina Avanzafonder på totalt 0,86% i avgift, samma fonder hos Savr hamnar på totalt 0,57%. En säkning med 0,29 procentenhet eller 34%.
    På 100000:- under 30 år ger detta en skillnad på 71 119:- eller 71 procentenheter avkastning.
     
    Kristy, svenix och bernard gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha. Ja, jag roar mig också med att botanisera lite och fick omedelbart booking.com-vibbar. Det ser inte helt seriöst ut. De borde verkligen släppa det där.

    Det är väl inte någon som tänker "Oj, en 32-årig man från Svalöv köpte nyss Öhman Global Growth för 200 kr. Det måste jag också göra".

    Var lite extra lustigt i mitt fall också då varenda notis som dök upp berörde den 32-åriga mannen i Svalöv.
     
    Last edited: 19 nov 2019
    Kristy, SWEUP och Kiddy gillar detta.
  6. Kiddy

    Kiddy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    1 150
    Mottagna gillanden:
    392

    MINA ENHETER

    Inget med hemsidan hintar om privatekonomi eller investeringar. Ser ut som en wordpress-sida som någon kasta ihop på 2h.

    Tänk på att de har en hög växlingsavgift vid köp av fonder i utländsk valuta:
    " I det fall du köper en fond i utländsk valuta tas en växlingsavgift på 1 % ut av vår transaktionsleverantör."
     
    Last edited: 19 nov 2019
    Kristy och bernard gillar detta.
  7. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Jämförde avgifterna för några fonder hos Länsförsäkringar Bank, och LF verkar ligga på Avanzas nivå, lite stickprovsmässigt.

    Vilket är väl inte illa, trodde nätmäklarna borde alltid vara mycket billigare än bankerna?
    Nu är inte LF en vanlig bank.

    Sedan råkade jag se detta:

    Motivering
    ”Ett stort sortiment fonder med medelvärden som varje år de senaste tio åren varit bättre än respektive kategorisnitt, plus att förvaltarna generellt hållit igen på risktagandet, gör att Morningstar utser Länsförsäkringar till Sveriges bästa fondföretag.”


    Morningstar Awards 2019
    Morningstar Awards 2019. Morningstar, Inc. All Rights Reserved. Länsförsäkringar Fondförvaltning nominated for Best Overall Fund House, Sweden.
     
  8. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    134
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Det flesta fonder hos dem är billigare än Avanza eller Nordnet. Dock är utbudet begränsat och är mest aktiv förvaltade fonder, det är svårt att presser avgiften ännu mer på en index fond som har 0.20% i avgift.
     
    Kristy gillar detta.
  9. xTQ

    xTQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    106
    Jag tycker att SAVR är intressant som komplement till Avanza och Nordnet. Jag har ganska brett sparande, en del index och en del andra fonder. När jag jämför avgifterna så ser jag att jag faktiskt borde ha vissa fonder hos SAVR och vissa hos Avanza. Ska jag dela upp mitt sparande?

    Det jag ogillar är valutaväxlingsavgiften vid köp av fonder i annan valuta än SEK. 0,5% är hutlöst.
     
    bernard gillar detta.
  10. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Funderar på att öppnma ett konto hos SAVR. Har dock en fråga innan jag gör det.
    Hur funkar det med insättningar och uttag? Går det som Avanza att Swisha in så att pengarna är inne direkt och kan användas.
     
    bernard gillar detta.
  11. xTQ

    xTQ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    106
    Jag har inte sett Swish som ett alternativ. Du kopplar ditt bankkonto med autogiro. Det tar 2-3 bankdagar.
    Jag har ännu inte gjort några uttag men räkna med två faktorer, dels tiden att sälja fonden (olika tid beroende på fond) och dels tiden att likvid överförs från SAVR till ditt bankkonto. Jag har svårt att se att upplevelsen skulle skilja sig från t ex Nordnet och Avanza.
     
  12. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Detta låter intressesant. Det jobbiga just nu är bara att börsen är så volatil så att flytta sitt kapital kan påverka mycket då värdet kan förändras så mycket på en dag och därmed missar man upp eller nergång.
     
  13. FRS05

    FRS05 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    364
    Mottagna gillanden:
    296

    MINA ENHETER

    Jag öppnade ett konto på Savr men lade ner det efter några dagar. De har tyvärr alldeles för dålig utbud och saknade en hel del av de fonderna jag har.

    Det skulle även bli 4 ställen jag har fonder nu på då och det tyckte jag inte det var värt. Måste spara lite på LF för att få bonus där och sen har jag en del på Avanza. Även börjat spara lite på Lysa.

    Så det blev nej för min del där för Savr.
     
  14. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 037
    Mottagna gillanden:
    460

    MINA ENHETER

    Exakt samma sits för mig. Men jag har ändå i veckan lagt in lite på tre fonder som jag hade hos Avanza och ska sälja av där snart. Det är mest för att stödja deras affärsplan och hoppas att de andra hänger på med lite rabatter.
     
  15. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Hehe. Tricket är snarare att sprida ut det på flera banker. Vid nergång eller liknande ser det inte lika illa ut när den väl går ner och därmed påverkar psyket mindre. Är mer jobb att sälja ur sig då man måste logga in på alla bankerna och innan dess har nog börsen vänta upp igen. Time in the market vs timming the market :)
    Så helt enkelt lättare att vara långsiktig då med fler banker. Sen gäller väl insättningsgarantin bara upp till en viss summa per bankinstitut.
     
  16. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Tänkte tipsa om att SAVR har en kampanj nu där man kan bjuda in en kompis och så får denne 100 kr i valfri fond. Den som tipsar får inget. Så om ni är intresserad så kan ni hör av er till mig.
     
    Oceanic, Some1, KTM och 2 andra gillar detta.
  17. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Såg nu att SAVR kör vidare på kampanjen och nu får både den som tipsar och den som blir tipsad 100 kr i valfri fond. Den som tipsar väljer en fond som den tipsade får som en bonus vid signup.

     
    bernard gillar detta.
  18. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Nu dubblar de till 200 kr som signupbonus.
     
  19. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Har märkt en dålig sak med SAVR jämfört med tex Avanza är att fondhandeln tar väldigt mycket längre tid hos SAVR. En fond som hos Avanza exekveras samma dag vid köp tog tre dagar längre hos SAVR. Jag sålde samma fond i måndags men den är fortfarande, nu tre dagar senare, ännu inte exekverad. Hos Avanza tar samma fond en arbetsdag att sälja.
     
    lunarepileptic, bernard och svenix gillar detta.
  20. lunarepileptic

    lunarepileptic Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Håller med om detta! Jag testade SAVR ett tag, men detta störde mig något enormt. Samtidigt, om man nu gör insättningar och uttag väldigt sällan så gör det kanske minder. Men det blir eventuellt förlorad vinst (eller förlust!)
     
    fraxion gillar detta.