Problem: Fire TV Stick Fjärrkontroll till Nvidia Shield TV 2019 Pro

Diskussion i 'Android TV' startad av mbs, 4 jan 2022.

  1. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Jag köpte mig en Fire TV Stick (https://www.amazon.se/fire-tv-stick...-remote-hd-enhet-for-streaming/dp/B098J3NXBZ/) för att använda fjärrkontrollen till min Nvidia Shield TV 2019 Pro, och det gick ju buslätt att lägga till den och använda den. 2 krux på himlen dock.
    Det första och största kruxet är att jag har en Sonos Beam som högtalare till tv'n. Och jag kan inte få Fire TV Stick fjärrkontrollen att justera ljudet direkt (som Shield:ens fjärrkontroll), utan den går via TV'n óch då blir det inget bra..

    Nån som har något tips som gör att jag kan få med den i Sonos Beam (gissar så här i efterhand att det inte går, men man kan ju hoppas)?

    Det andra kruxet är inte allvarligt, men finns det någon app som man kan använda för att editera knapparna på Fire TV Stick fjärrkontrollen? De 4:a nedersta fungerar inte i Shield:en.
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Förmodar att du aktiverat CEC som sig bör, i så fall är det väl stickan som inte känner igen volym-kommandona som skickas när knapparna trycks precis som när dom nedersta knapparna trycks.

    Prova och se om du kan mappa om med denna appen
     
    Last edited: 5 jan 2022
    milky81 gillar detta.
  3. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Sorry, "aktiverat CEC"?
    Googlar på det när jag kommer hem, och ska spana in appen, tack!
     
  4. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Kikade TV'n har CEC aktiverat sedan tidigare... hittar inte i Shielden.

    Mysko det där med ljudet, men jag ger nog upp och lägger Stick:en i lådan... Testade att mappa om knapparna, men de nedersta går det inte att göra något åt.
     
  5. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Har du aktiverat CEC på stickan också?

    Kan man konfigurerar IR på fjärrkontrollen på stickan som man kan om den är kopplad till en Nvidia shield (misstänker att svaret är nej).

    Förresten, hur kommer det sig att du har en Nvidia shield fjärrkontroll men inte använder den mot en Nvidia shield enhet?

    Om du har har en Nvidia shield så skulle du kunna prova konfigurera IR på fjärrkontrollen mot Sonos.

    Inställningar - Display & Sound - Volume control - IR. Gå sedan ner till Change IR setup, välj Sound Bar och sedan sök efter Sonos. Sonos dyker inte upp på listan över populära märken, sökning krävs.

    IMG_20220105_122847.jpg

    IMG_20220105_122903.jpg

    Edit: Hur har du kopplat ljudet till Sonos enheten?
     
    mbs gillar detta.
  6. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Tack, har lagt ner projektet. Ville bara ha en schystare fjärrkontroll till shield:en och såg ett tips om den från Fire Stick är schysst. Läste inte på ordentligt, utan passade på att beställa när den var billig.

    Shield:ens fjärrkontroll fungerar okej med Sonos, behövde inte göra något för att det skulle fungera där (har jag för mig).