Problem: Enklaste sättet att totalt förstöra en gamingdator.

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av svenix, 1 jan 2022.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det var en mekanisk 1TB i lådan. Sedan hade de ju prövat att sätta i en 1TB M.2 NVMe SSD när datorn pajade. Båda dessa är förstörda.

    Men jag har en hög 2TB mekaniska diskar från min gamla server så jag klämmer i en sån som extralagring och för backup(!). Och så råkar jag ha en 1TB M.2 NVMe SSD över som får ersätta den de hade tänkt stoppa i.

    Detta får bli min födelsedagspresent till grabben (mitt barnbarn) som fyller år i februari. :)
     
    holyjoe, katho, KTM och 3 andra gillar detta.
  2. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har inte hunnit kolla om den aktuella modellen (en Seagate) fortfarande går att få tag i. Jag har heller inte gjort något liknande tidigare.
     
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag har bytt kort på hårddiskar för en herrans massa år sedan, disken som var paj funkade med donatorkortet men det var kanske enklare på den tiden.

    Själva bytet var väldigt enkelt, skruva loss alla skruvar som sitter fast i hårddiskens chassi och sen flytta kortet.
     
    katho, Kristy, svenix och 1 annan gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag får se om jag vågar mig på det. Nuförtiden måste man också löda loss ett litet ytmonterat eeprom och flytta över till donatorkortet. Jag har inga problem att löda vanliga komponenter men ytmonterat har jag ingen utrustning för och ingen erfarenhet av. Men eftersom det bara är ett litet 8-pinnars chip så kanske jag kan våga mig på det. Kan ju bli en bra anledning att skaffa en lödstation med hetluft. ;)

    Det beror också lite på hur bråttom de har. Får jag några veckor på mig kanske jag kan fixa det men måste de ha filerna på en gång så kan jag inte lova det. Vi får se vilket det blir.

    Jag hade lite tur att den familjen åkte iväg på skidresa en vecka så jag fick tid att skruva med datorn. Vi får se hur mycket tid de vill ge mig nästa vecka när de är tillbaka hemma.
     
    katho och Kristy gillar detta.
  5. fcarlsson

    fcarlsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sansung Galaxy S22 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sansung Galaxy S22 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Platta 2:
    Sony Z3 Tablet Compact + Z2 Tablet
    Övrigt:
    Chromebook ASUS Flip c302, Chromecast, nVidia Shield
    Ett alternativ till Ibas är recovery.se. Jag kan rekommendera dem.
     
    svenix och Kristy gillar detta.
  6. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Ytmonterat är marigt.
    Har lött mycket men just ytmonterat har jag saboterat några kort på när man skall byta komponenter.
    Värmer man för lite och tar i för mycket så lossnar kopparfolien.
    Värmer man för mycket så lossnar kopparfolien....
    Nu har jag mest varit på stora komponenter för effekt och inte de små.
    Men det finns lödkolvar som ser ut som en pincett, en sådan funderar jag på att köpa till nästa försök, men en kurs av någon som förstår skulle ju också hjälpa!
    STAHLWERK Kombi-Lötstation LS70T-ST mit Löt-Pinzette, 79,90 €
     
    svenix och Kristy gillar detta.
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag har aldrig ens försökt mig på ytmonterat, men det skulle underlätta om man visste hur man gör, hur får man bort tennet så att man kan lyfta komponenten på ett säkert sätt? Funkar det med fläta eller ska man ha en sug?

    Jag jobbade en gång i tiden på ett företag som var experter på elektronikmontering, de sålde olika produkter för detta men det var nästan inget av det som jag använde (jag jobbade med helt andra saker)...
     
  8. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Jag har ju en laddstation med vakuum och varmluft inbyggt men det har som sagt inte hjälpt.
    Jag värmer på tills komponenten lossnar, sedan tar jag bort överflödigt tenn innan återmontering.
    Men det går sådär för mig!

    Små komponenter värms väl lättast med varmluft, men jag har mest plockat med effektkomponenter och där har jag inte provat varmluften.
     
    Kristy gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    7 000
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag beställde denna för skojs skull:
    JCD 8858 700W Hot Air Heater Micro Rework Soldering Station LED Digital Hair Dryer for Soldering Heat Welding Repair Tools

    Jag vet inte hur pass användbar den är. Tänkte jag skulle öva mig att löda loss komponenter på gamla moderkort och liknande för att se om jag kan få till det. Det får bli ett experiment för att se om det går att hantera ytmonterat med relativt billiga verktyg.

    Troligen ger jag mig inte på den aktuella disken men om jag övar upp lite teknik för att löda ytmonterat kanske jag får användning av det längre fram.
    Om det inte blir bra får jag väl ha den till att krympa krympslang med. ;)
     
    Kristy gillar detta.
  10. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Klokt tänkt. Oerhört snällt av dig att försöka rädda det som räddas kan, men i det här läget när du gjort vad du kan tycker jag att den som ställde till det är skyldig att betala vad det kostar att låta proffsen ta över. Det får bli läropengar att man alltid skall ha backup, och i fortsättningen kanske en prenumeration på lämplig molnlagring blir en bra julklapp... ;)
     
    svenix gillar detta.
  11. QV_

    QV_ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2015
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    27
    Det var inte många pengar för den.
    Har kollat lite på denna STAHLWERK Hot Air Desoldering Station HES1000-ST, 199,90 €
    men såg att det fanns en hel del spetsar i olika fyrkantsstorlekar på Banggood. Vi får se vad framtiden ger för planer.
    Just nu håller jag på med att försöka bli vän med en Ender3. Det är inte helt okomplicerat i ett välventilerat torp... Tältet kom i dag.
     
    svenix gillar detta.