Problem: Röst som berättar att jag ändrar volym

Diskussion i 'Android TV' startad av DanielMalmgren, 10 jan 2022.

  1. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Hej.
    Jag upplever default-launchern i Android TV som alldeles för nedbloatad, så jag har idag installerat https://play.google.com/store/apps/details?id=dxidev.sideloadchannel3 vilken gör ett riktigt snyggt jobb utan onödigt lull-lull, "rekommendationer" och annat skit. Kan varmt rekommendera den.

    Ett problem dock. För att få den att starta vid tryck på hemknappen på fjärrkontrollen så var man tvungen att tillåta den i tillgänglighetsinställningarna. Och sedan jag gjorde det så berättar min tv högt och ljudligt för mig varje gång jag höjer eller sänker volymen. "Volume changed to arton procent". "Volume changed to nitton procent". (precis med den snygga blandningen av engelska och svenska också). Hur jag än gör så hittar jag inget sätt att få den att sluta med det, alla tillgänglighetsinställningar är på standard. Någon som känner igen beteendet eller vet vad man kan göra?

    edit: GAH! Det blir värre! Insåg precis att om jag håller på att titta på någonting och justerar volymen så pausas filmen, förmodligen för att jag ska kunna höra "Volume changed to tjugofem procent". Fullkomligt idiotisk funktion! Har ägnat typ en timme åt att googla problemet och alla bra tips bygger ju på att man går in under accessibility och stänger av, men där finns det inget sånt på min tv...
     
    Last edited: 10 jan 2022
  2. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Ok. Timmar av googlande gav ingenting. Blev till slut desperat, drog ut strömsladden och satte in den igen, nu verkar allt vara som vanligt igen. Varför är det alltid de tok-enkla korkade lösningarna som funkar???
     
    Kristy, bernard och Hakan2 gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, märkligt. Det finns väl iofs en text-till-tal-inställning under tillgänglighet, men förstår inte varför den skulle ha aktiverats av att du tillät en app. Märkligt, men ja, som du säger, "did you try turning it off and on" är ju inte sällan värt att testa :)
     
  4. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Nej, det gör inte det på min TV. Skulle vilja säga att det är besynnerligt tomt där, vet inte om Philips har skalat bort saker. Hittade diverse guider kring hur man stänger av talkback (vilket iofs inte verkar varit riktigt vad jag stötte på men åt samma håll) och de visade alla tillgänglighets-menyer fulla med val som man kan stänga av, men inga av de valen fanns här.

    Men ni ska veta vilken clean och snygg huvudmeny jag har på min tv nu. Fri från reklam, rekommendationer och annat skit :teeth: