Fråga: Har smartklockor sprungit ifrån Garmin?

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av Clearminded, 22 jan 2022.

  1. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    Är lite av en Garmin-veteran och har gått igenom 405, 235 och 935. Den uppfyller sitt ursprungssyfte väl (GPS + batteritid) men jämfört med konkurrenterna så känns den stendum. Jag köper att den börjar komma till åren och saknar funktion som eSim, trådlös laddning, betalning (NFC), ljudbok/Spotify men mjukvaran känns så enormt efter.

    Urvalet av appar är närmast obefintligt och mobilkommunikationen verkar enbart bestå av notiser, du kan inte interagera med mobilen utöver dessa. Trycker jag t.ex. bort en notis från Discord så är jag körd. Alla efterföljande notiser visar bara det ursprungliga meddelandet oavsett hur många som skickas. Skickar någon ett SMS som jag besvarar med snabbknapp och det kommer uppföljnings-SMS så ser jag bara det ursprungliga. Det är så illa att jag trots min nördighet bara har en enda app (CPR Assistant) som jag t.o.m. glömt bort att jag hade.

    Kvar är hårdvara men skiljer sig GPS och pulsmätare nämnvärt mellan tillverkare eller är det bara det långa batteriet som motiverar hela Garmins existens idag? Jag inser att Garmin primärt är en träningsklocka men borde man inte kunna begära de mest grundläggande funktionerna? Tänk om man hade kunnat logga sin träning i Strong genom klockan istället för att hela tiden behöva ha mobilen vid sin sida.
     
    Stemag64 och chraist gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du lyfter en väldigt intressant fråga. Jag är tveksam till att GPS och pulsmätare är speciellt mycket bättre på dedikerade träningsklockor. Utöver det har batteritiden påtagligt förbättrats på smartklockor också senaste åren. Jag använder förresten själv Xiaomi Mi Watch som vardagsklocka och för konditionsträning men har inte synk med telefonen aktiverad i vardagen eftersom jag mest tycker det stör. Med den användningen går det runt 2 veckor mellan laddningarna. GPS och puls är påfallande tillförlitlig på xiaomiklockan trots att det är en instegsmodell som kostar runt 1000 kr. Det som saknas är mer avancerade mjukvarufunktioner för träning vilket jag ibland kan sakna men för mig är det viktigast att klockan är tillförlitlig avseende GPS och puls.
     
    chraist gillar detta.
  3. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Jag har kört betalning med mina Garmin klockor och lyssnat på Spotify offline i flera år nu :)

    I dagsläget har jag Garmin Fenix 6 och Garmin Venu 2 (med oled skärm)

    Jag har även Apple Watch och Samsung Galaxy Watch 4 som jämförelse.

    Nu har Garmin precis släppt Epix som i princip är en Fenix 7 med Oled skärm.

    De är givetvis inte lika "smarta" som renodlade smartklockor, men personligen tyckar jag Garmin är mer användbara.
     
    chraist och aikelo gillar detta.
  4. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    Vad gör dem mer användbara? Vad har Garmin som konkurrenterna inte har?
     
    chraist gillar detta.
  5. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Framförallt träningsfunktionerna och aktivitetsspårningen.

    Även om Apple och Samsung har liknande funktioner är de inte lika bra implementerade som hos Garmin.

    Min personliga åsikt är att Garmin är bättre och nu när betalning och Spotify finns är det ingen "smart" funktion jag saknar.

    Röststyrning och esim (som faktiskt finns på vissa Garmin modeller) är ingenting jag har nytta av.
     
    chraist gillar detta.
  6. vattentät

    vattentät Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2016
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    7
    En detalj på min Garmin 245 som fungerar riktigt bra är pulsmätningen i klockan (på handleden). Det har ju fungerat sisomså tidigare enligt vad man läst och jag har haft bröstband på föregående klockor men här har de lyckats. Sådana detaljer vet jag inte om de andra tillverkarna som gör smartklockor för att vara smarta tänker på.
     
    chraist gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 338
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har jämfört handledsmätaren på min Mi Watch med både bröstband och en sådan greppbaserad mätare som finns på löpband och de ger i princip samma momentana pulsvärde. Och då är detta en ganska basic smartklocka som är billig. Utan att ha testat andra smartklockar från senaste 1-2 åren så vore jag väldigt förvånad om motsvarande varianter från Samsung, Huawei m.fl. skulle vara sämre på detta. Hade en amazfit stratos innan denna och den var påtagligt sämre på att mäta pulsen via handleden. Misstänker som sagt att detta har utvecklats snabbt på senare år.
     
    vattentät gillar detta.
  8. Winestone

    Winestone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2017
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus
    ROM:
    FunTouch OS 12
    Telefon 2:
    Xiaomi 12 pro
    ROM:
    Miui 13
    Platta:
    Ipad
    Platta 2:
    Xiaomi Pad 5
    Utvecklingen på smarta klockor har gått i en rask takt. Min första smart watch var inte mycket att ha, Xiaomi stratos hade dålig pulsmätare men bra gps. Köpte en Garmin Fenix 6 pro är lite besviken på gps men puls funkar bra. För mig är batteritiden viktig om man ska ut på resa. Helst 14 dagar.:)
     
  9. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    I princip alla klockor klarar att mäta en puls som ligger ganska stabilt. Det är när pulsen förändras snabbt, som tex vid intervallträning eller om man springer på ett backigt spår, som skillnaden mellan bra och dåliga pulsmätare visar sig.
     
    NewfarM och vattentät gillar detta.
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    En av mina första smarta klockor (Xiaomi Mi Band 2) var inget vidare på pulsmätning, den kunde ibland visa en vilopuls som var väldigt låg (så vältränad är jag inte) och ibland alldeles för hög (klockan kunde kanske användas för att indikera om jag hade puls öht...)
     
    Nicole gillar detta.
  11. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Personligen uppskattar jag Garmins enkelhet. Har haft en massa klockor under åren men Garmin har blivit en favorit. Har haft Apple Watch, Samsung, Huawei osv men även ett flertal Garmin.

    Till att börja med gillar jag runda klockor. Jag gillar att inte ha batteriångest, jag har inget behov av en stor integration mot telefonen, inte heller att kunna svara från klockan eller prata via klockan. Visst var det smidigt på Apple Watch att bara kunna svara på ett sms med ok tex men jag använde det så otroligt sällan.

    Jag uppskattar enkelheten, behöver inte touch skärm. Efter att jag gjort mina inställningsval på klockan så klarar jag mig bra med knappar för att manövrera. Jag slipper ofrivilliga skärmtryckningar osv.

    Jag vill bara se notisen jag får på ett enkelt sätt, ska jag svara på något så gör jag det via telefonen i allafall men klockan hjälper mig att visa om jag behöver ta upp telefonen nu eller om det kan vänta.

    Batteritiden är ju nästa sak jag är bortskämd med. Har en Fenix 6X och den klarar ju ca 20+ dygn innan jag behöver ladda den vilket är otroligt skönt.

    Men allt handlar ju till slut om vad man har för personliga behov. Detta är mina behov
     
    BigF, Puttesson, thompo och 2 andra gillar detta.
  12. Winestone

    Winestone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 dec 2017
    Inlägg:
    141
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Movistar
    Telefon:
    Vivo X70 pro plus
    ROM:
    FunTouch OS 12
    Telefon 2:
    Xiaomi 12 pro
    ROM:
    Miui 13
    Platta:
    Ipad
    Platta 2:
    Xiaomi Pad 5
    Grymt bra klocka
     
  13. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Samsyn, med Xiaomi Band 5, totalt värdelös på pulsen, och sömn, måste jag lägga till.

    Har en Polar idag, så mycket bättre på puls, sömn, mm ヅ
     
    Last edited: 23 jan 2022
  14. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Ok, det finns tydligen jättedåliga klockor också. :)
     
  15. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Jag gillar också Garmin men mer för appen och mindre för klockan i sig. Det beror på att jag tränar mycket och värderar de funktionerna högt. Har inget behov av att prata med klockan eller svara på sms.
     
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Jag hade den för att få aviseringar då jag har svårt att höra mobilen, jag brydde mig inte om puls, träning och sånt!

    Det värsta med den var att displayen gick inte att läsa utomhus så fort solen var uppe så det blev till att fiska fram mobilen för varje avisering, då var vitsen med den klockan liksom körd...
     
  17. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Nicole gillar detta.
  19. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
  20. Yogge

    Yogge Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2021
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Pixel 4a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 4a
    Enda felet med garmin, och andra märken med förmodar jag. Är att man är bekväm och låser in sig själv i deras infrastruktur. Så man byter inte så gärna märke för att slippa krångla.
    Ligger kvar hos dom med en enkel forerunner 35 räcker för att se samtal, meddelanden/notiser och för att avvisa samtal när man har fullt upp ändå.
    Håller även någorlunda koll på pulsen.
    Sen kanske det inte är så klokt att ha alla funktioner i klockan, den dag den slutar fungera så blir den svår att ersätta..
    Letar en till billig 35a att ha i reserv, men tyvärr är den på väg att försvinna och risken är att batteriet inte är optimalt om jag hittar en som är billig nog. I värsta fall får jag gå upp en generation.