[Telia] Fixed Wireless Access

Diskussion i 'Telia, Fello & Halebop' startad av 6150, 24 jun 2020.

  1. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Av någon anledning så laddas sidan om när jag byter flik med mobilen, och det verkar inte sparas, så jag får glatt skriva om.

    Tele2 visar sina master på sin täckningskarta, men inte vilken frekvens.

    Din operatör kan berätta vilka grader du ska rikta din antenn om dom orkar.

    Du kan annars använda Cellular Tower and Signal Map för att se vilka frekvenser som finns på masterna. Det förutsätter dock att någon har använt deras app med din operatör och åkt runt för att registrera infon. Med appen kan du åka runt själv för att se vilka frekvenser som stöds.

    Mastens position stämmer troligtvis inte i Cellmapper om inte någon manuellt har ändrat - den läggs in på ett ungefär baserat på signalerna.

    När du vet rätt mast och frekvens, och har riktat in antennen så rekommenderar jag att du loggar in på din 4G-router och låser till den frekvensen, för att inte riskera att "hoppa över" till lägre frekvens och därmed lägre hastighet.

    Olika operatörer kan ha olika/samma mast med olika frekvenser.
     
    Last edited: 5 nov 2020
  2. Prelatur

    Prelatur Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2019
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Nokia FastMile 4G Receiver (4G05-A) är ett 4G modem med inbyggd antenn.
    Så simkortet sätts i denna och sedan kopplas den till routern med ethernet. Den strömförsöjs via PoE.
    Det går m.a.o. att sätta vilken router som helst bakom, så länge man kan fixa PoE, om man inte vill ha Telias router.
    Lösningen är bra eftersom man slipper förluster i antenn kablar.

    Här är specen för antennen i 4G05-A:
    Bands 7, 38, 40, and 41 are integrated with > 11 dBi fixed beamforming antennaBands
    1 and 3 are integrated with > 9 dBi fixed beamforming antennaBands
    20 and 28 are integrated with > 3 dBi fixed beamforming antenna

    Här finns manualen för den: https://fccid.io/2ADZR4G05A/User-Manual/User-manual-4452395

    För upp till 300 Mbit/s krävs Category 6. För Telias del så använder man då både Band 3 och 7.
    Så om man inte har bra mottagning på dessa så blir det de låga frekvenserna med max runt 60 Mbit/s. Eftersom de bara är 3 dBi på dessa band så är den inte optimal.
     
  3. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Last edited: 21 feb 2021
  4. IsandroL

    IsandroL Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    13

    Hej jag har jobbat med Telia FWA sedan försäljningsstarten April 2020. Uppladdnings hastigheten för de ordinarie abonnemanget man kan teckna är 60Mbit/s och nedladdnings hastigheten är upp till 300Mbit/s.
    Skicka ett PM eller svara här om du önskar mer info
     
    night77, 6150 och bernard gillar detta.
  5. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Cellmapper är ganska bra på att räkna ut sitens placering hyfsat exakt, och det finns olika sätt att ta reda på korrekt placering som användare av Cellmapper & placera siterna rätt.
     
  6. jenshoglin

    jenshoglin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    11
    Ny på forumet men vill bara dela mina erfarenheter med Telia FWA.

    Jag har haft den här tjänsten sedan i november 2020 och jag skulle vilja säga att kvalitéten på tjänsten är väldigt varierande. Det är allt från hastighet man får ut till stabilitet på utrustningen som har levererats.

    Min Nokia fastmile är riktad mot en mast som ligger ungefär 3km bort (enligt installatören) plus att installatören sade att signalvärdena såg väldigt bra ut. När installatören gjorde ett speedtest så hade jag en hastighet på 80/30, vilket är ok enligt alla "upp till" regler. Killen åker hem och jag är glad att jag har min nya anslutningen.

    Speedtestet dagen efter fastnar på 9/9 och det går inte att komma högre. Jag väljer att dra ur PoEn ur Nokian för att starta om den. Det tar 5-10 minuter innan antennen är igång igen och jag får åter med ett speedtest 80/30. hmm, en gång ingen gång tänker jag. Några dagar senare händer det igen. 9/9 på speedtest. Efter att ha ringt telias support (som för övrigt inte har mycket koll på vad FWA är och hur det fungerar) så blir jag ombed att sätta i system vid dessa speedtest 9/9 tillfällen att starta om technicolor router och Nokia antenn. När jag frågar support personen om han menar allvar och försöker argumentera över varför detta händer så får jag svaret att jag är ovillig att lösa problemet. Ok, jag jobbar med teknik och vet lite om nät. Jag loggar in technicolor router och ser på WAN interfacet att det är satt till 10 Mbps.
    upload_2021-5-26_16-48-5.png

    Inte så konstigt att jag får 9/9 när själva uplinken är strypt. Efter en router + Nokia omstart så ser interfacet ut såhär:
    upload_2021-5-26_16-50-9.png

    jag ringer tillbaka till Telias support och frågar var detta händer, ärendet kopplas vidare till tekniker och snart 4 veckor senare har de fortfarande inte återkommer till mig.

    Det slutar dock inte där, det här WAN interfacet står konfigurerat i auto. Den aktiva utrustningen (nokian) förhandlar då fram vilken hastighet som skall användas mellan router och antenn. Detta är blir alltid 100 Mbps. Vilket mer eller mindre betyder att en Telia kund med FWA aldrig kommer kunna komma över 100. Tjänsten säljs som upp till 300 men tekniken begränsar det hela ner till 100. Interfacet bör stå i 1000 för att en kund som bor nära en mast, med klar sikt skall kunna få det Telia säljer.

    Man kan även skippa routern, det går att koppla Nokia boxen direkt in i datorn, då får man en publik IP tilldelad. Hastigheten på interfacet stannar även där (utan routern) på 100. Så detta är troligen en konfiguration i Nokia lådan.

    Andra tekniska observationer:
    DHCP tiden för själva WAN interfacet är 24h. Om man har lite otur så är DHCP releasen mitt på dagen. Jag sitter hemma och jobbar, sitter i videomöten och när Nokian får en ny IP så blir anslutningen obrukbar i ungefär 1 minut och mina möten kopplas ner.

    Logga in på Nokian:
    Efter mycket googlande så hittar jag ett sätt att "komma" in på Nokia lådan. Technicolor boxen skapar ett 192.168.1.x nät. Nokia lådan kan nås via https://192.168.0.1. Där finns en status vy över din signal, det finns ett admin interface men det verkar vara kontrollerat av telia.

    Den här sidan är jätte bra för att få mer info om själva signalen mot masten, vilka band som används osv osv:
    upload_2021-5-26_17-12-19.png

    Dock verkar det vara ping-pong mellan band, celler, signal och vilken hastighet jag får:
    upload_2021-5-26_17-13-49.png

    Sen har vi svarstiderna, spela online med telia FWA. Du kommer bli kickad för hög ping. På en svensk server så hoppar du mellan 25-150ms. Kolla på netflix, jodå det fungerar :)

    Hoppas ovan ger andra med samma frågetecken lite mer info om Telias FWA. Mitt alternativ är att gå tillbaka till surfsim med pott, vilket jag inte kommer göra. Så jag kommer fortsätta klaga i hopp om att Telia gör detta bättre.
     
    Moby, Gyllenb, Marmbrandt och 5 andra gillar detta.
  7. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Har FWA på det stora hela värt det för dig? Tänker på vad du hade för lösning innan och om det här är så pass mycket bättre när det väl fungerar? Är det värt installstionskostnaden eller bättre att köpa en egen antenn som man har mer kontroll över?
     
  8. jenshoglin

    jenshoglin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    11
    Tanken med FWA är super bra och jag är övertygad att min utrustning är fel konfigurerad eller inte optimerad. Men problemet är att Telias support inte återkommer. Så jag har inte riktigt bestämt mig än om det är värt det eller ej. Det kommer kännas mer när jag skall börja betala 499kr/mån.

    Jag signade på ett upplägg på 24 månader där jag fick de första 12 utan kostnad. Så än så länge har jag "bara" betalat installationskostnaden på 7200kr. Så här i efterhand nu när jag vet detaljerna kring hur installationen går till så tycker jag att det är ganska högt pris, Telia skickar ut ett paket med alla utrustning, installatören kommer och hittar i vilken riktning Nokian skall sitta och gör en genomföring rakt igenom huset där routern placeras. Detta på 1-3 meters höjd. Installatören får inte klättra högre än så.
     
    Moby och Yoko666 gillar detta.
  9. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Hittade den här tråden precis. Mina föräldrar som bor lite ute på landet har precis fått erbjudande om Telia FWA. Det har byggts ut fiber i området, men mina föräldrars hus (och kanske något till) kunde de av någon anledning inte dra fiber till. Så de är kvar på ADSL i nuläget, tror de har ett 10 mbit bredbandsabonnemang där men de kör också Telias TV. Har varit skakigt emellanåt men har vad jag förstått det ändå fungerat skapligt senaste tiden. Men kopparnätet lever ju på lånad tid och dessutom är det ganska dyrt, så FWA ser helt klart intressant ut som alternativ, speciellt eftersom Telia fortfarande erbjuder TV-tjänsten där också, den vill de gärna ha kvar.

    Blir dock lite osäker när jag läser en del inlägg om FWA om det är värt att satsa på. De har ju dock inte jättemycket alternativ om de vill ha kvar Telias TV (annat än att behålla nuvarande ADSL tills Telia stänger ner det helt). Jag tänker ändå att de flesta i området kanske har fått riktig fiber och att det då borde vara färre som trängs om kapaciteten på FWA? När jag testar hastigheten med min egen mobil med Telia inomhus hos dem så kommer jag iallafall upp i runt 20 mbit, så då förväntar man ju sig att det ska bli bättre än så med FWA och extern antenn.

    @jenshoglin@jenshoglin Har du hört något mer från Telias support än? Ser att det gått ett par månader sedan du skrev. Är ju lite nyfiken på om de lyckats göra något åt dessa konstiga buggar med WAN-interfacet som sätts till 10 mbit etc.
     
    bernard gillar detta.
  10. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Har dom 10 Mbit idag på ADSL och då snor ju tvn och kopparlängden en stor del på bandbredden så det lär inte vara många Mbit kvar när tvn är igång. Så att köra via mobilnätet som du får 20 Mbit inne i huset utan någon riktad antenn lär ju bli betydligt bättre tänker jag. Man kan ju överväga att strunta i installation av antenn och teknikern och köra på en generisk 4G huawei/zte router, dvs skippa FWA och köra bredband via mobilnätet istället. Men jag skulle absolut prioritera nokiahårdvaran som ingår i installation framför en "vanlig 4G router". Du kan väl koppla vilken router som helst bakom nokian och det skulle jag absolut föredra. Sen kan ju trådlös teknik alltid variera beroende på belastning och sommargäster och löv på träden och sånt. :)
     
    bernard gillar detta.
  11. jenshoglin

    jenshoglin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2021
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    11
    Efter mycket fram och tillbaka så fick jag ett svar av supporten att de ville att jag skulle byta kabeln mellan Nokian på utsidan och PoE injectorn på insidan av huset. Detta är alltså RJ45 kabeln som installatören kontakterade. Testade med en vanlig köpt nätkabel och interfacet gick efter det upp i 1000. Efter det så kontakterar jag om RJ45 kontakterna på den kabeln installatören drog och efter det så fungerar kabeln korrekt och allt är generellt mycket mer stabilt.

    FWA är väldigt dyrt med tanken på det man får och hur varierande hastigheten är plus att det inte är förberett för 5G. Jag hade istället kört på ett obegränsat mobilabonnemang och ett extra surfsim som mycket troligt ger samma hastighet.
     
    6150 gillar detta.
  12. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Min far bytte från ADSL 8/1 till Telia FWA när de körde en drive på installation för ca 2400 kr.

    Där han bor grävde GavleNet ned fiber, men dels ville han inte hosta upp 14900 kr & sedan vill han fortsätta med Telia, GavleNet är inte öppet likt Telia öppen fiber utan för att få t.ex Telia via GavleNet så måste Telia hyra svartfiber hela vägen & det är så krångligt att ingen konkurrent verkar vara beredd allt jobb för bara en villa.

    Han är nöjd med Telia FWA & fortsätter med Telia IPTV.

    GavleNet förberedde dock för fiber fram till tomtgränsen inför framtiden, en annan ägare i framtiden kanske vill ha GavleNet, eller så tänker Gävle energi om.
     
    NotRyan gillar detta.
  13. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Mina föräldrar slog till och beställde installation av FWA också, vi får väl se när installationen gjorts hur def funkar men jag är nog hyfsat optimistisk ändå, har svårt att tänka mig att det skulle vara sämre än det de har idag via ADSL och det blir ändå ganska mycket billigare. Hade säkerligen kunnat fungera bra för dem med "vanligt" mobilt bredband också och till ett ännu lägre pris, men då har de ju inte möjligheten att köra Telias IPTV vilket de absolut vill göra. Så förhoppningsvis är detta ändå en bra lösning för dem.

    Vi fick bra hjälp av IsandroL och kollegor på Telia med beställningen och de frågor vi hade kring teknik och installation också, så det gjorde det också lättare att haka på erbjudandet.

    @jenshoglin@jenshoglin Kul att det hittades en lösning till slut, lustigt ändå att det ändå var kabeln som var boven i slutändan..

    Återkommer förmodligen med en rapport om hur det fungerat för mina föräldrar när installationen är gjord. :)
     
  14. ggake

    ggake Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har haft fwa i lite över ett år och det har varierat väldigt mycket med bra nedladdningshastigheter på morgon och dag. Ett tag fungerade det hyfsat även på kvällen men på senare tid så har det varit bedrövligt igen med hastigheter ned med 1 Mbit mellan kl 18-22 ungefär. Det lustiga är att om jag gör samma mätning via min mobil som är en fyra år gammal Motorola då får jag alltid mellan 5-10 ggr högre hastighet. Gör jag jämförelsen dagtid så är hastigheterna ganska likvärdiga. Jag har kontrollerat att de ansluter till exakt samma mast, band och celler. FWA skall ju vara prioriterat men det verkar som om det nedprioriteras vid hög belastning på en mast i alla fall enligt mina mätningar. Jag har mätt under flera dagar. Jag har bett Telia återkomma om detta få se om de gör det.
    Jag har också ställt mig med telefonen vid den externa antennen för att få en exakt jämförelse. Resultatet är detsamma, alltså 5-10 bättre hastighet med mobilen. Mycket märkligt.
     
    KTM gillar detta.
  15. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Har du testat att koppla ner routern, vänta kanske 10 minuter, och koppla upp den igen?

    Om du får konsekvent mycket bättre hastighet direkt efter detta, är det helt klart prioriteringen i nätet som blir nedsatt efter ett tag.

    Så var det tidigare för mig i Lettland, inte nu längre på samma sätt.
     
  16. ggake

    ggake Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2020
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack för tipset men det har ingen effekt, testade igen, nedladdning ca 30mbit på mobiltelefonen och 4 mbit på fwa. samma mast och band.
     
  17. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    För en dryg vecka sedan fick mina föräldrar FWA installerat och första intrycket är iallafall mycket bra. Var där efter att det hade installerats och testade hastigheten med min laptop via wifi och kom då upp i 240 Mbit ner och 60 Mbit upp som mest, varierade lite med flera tester men var alltid en bra bit över 100 Mbit ner och minst 40 Mbit upp. Tidigare hade de ju alltså 10/1 via ADSL som kostade dem mer, så detta känns ju helt klart som ett lyft i nuläget åtminstone.

    Får hålla tummarna för att det håller i längden också, vilket kanske inte är helt säkert, men i dagsläget är de iallafall helt klart nöjda. Enda tråkiga var kanske att de hade fått allting ytterligare 150 kr / mån billigare första året om de beställt senare då priserna på bredbandet och TV-tjänsten sänkts med 50 respektive 100 kr sedan de beställde, lite snålt att man inte kunde erbjuda de priserna till dem nu också när priserna hade sänkts innan installationen gjordes. Men det är väl sånt man får leva med antar jag.
     
    bernard och 6150 gillar detta.
  18. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 719

    MINA ENHETER

    Jag tror det var information om FWA som post- och telestyrelsen råkade "läcka" genom att skicka ett mail felaktigt till Bahnhof istället för rätt mottagare hos Telia. Finns ett inlägg på Bahnhofs webbsida.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan du benchmarka med telefonen och säga vad du får i jämförelse? Dvs om du använda samma nät förstås.

    Fin hastighet, duger ju utmärkt för de flesta ändamål, så det låter som en mycket lyckad installation. Latens är dock alltid intressant att se också, så om du har möjlighet att kika på tex Cloudflare vore det skoj: Internet Speed Test - Measure Network Performance | Cloudflare.
     
  20. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Kan absolut testa lite mer när jag är på plats hos dem nästa gång. Tror inte jag kan komma i närheten av den hastigheten med min mobil iallafall, men det kanske är min mobil som är en flaskhals då (har en Pixel 4 som ju nu är ett par år gammal) för jag har aldrig sett hastigheter på högre än runt 100 Mbit ner på den över 4G (har Telia som leverantör på mobilen också, jobbabonnemang som jag inte tror bör vara begränsat i hastighet men kan förstås ha fel där).

    Ska komma ihåg att köra Cloudflare-testet också vid tillfälle. Kan väl iallafall nämna att Speedtest-appen som jag körde när jag testade visade på 19-20 ms ping på FWA och 40 ms innan på ADSL.
     
    bernard gillar detta.