Fråga: Redigera pdf

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av BrearedsDea, 27 jan 2022.

  1. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Har börjat med att använda iPad och iPhone inom arbetet lite. Det vi gör är att öppna en pdf och på den skriva anteckningar. Väldigt simpelt och har därför tänkt använda appen filer för att göra detta. Den har tillräckligt med funktioner och min inställning till Apple är att använder jag deras egna appar så fungerar det…
    Men den krånglar för mig. Bland annat så kan den göra så att när jag redigerar pdfen och skrivit in flera anteckningar och sedan trycker på pennsymbolen igen för att spara så är det inte alla anteckningar som sparats. Och ibland kastas man ut redigeringsläget helt.

    Så tänkte helt enkelt fråga om tips. Någon som gör enklare anteckningar eller redigering av pdf. Vet ni någon bra app för det?
     
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Kanske PDF Viewer? Den verkar väldigt smidig. Finns till iPhone/iPad/Mac.
    ‎PDF Viewer Pro by PSPDFKit

    Som alla andra så erbjuder dom en Pro version som verkar innehålla följande:
    7A842D71-8329-46CE-8AF0-D08D295FADF8.jpeg

    PDF Viewer Pro

    Sen finns ju såklart Adobe Reader men har för mig man tidigare behövde en Pro/Prenumeration för att kunna göra annoteringar. Osäker men du kan ju testa.

    Själv har jag använt Readdles pdf variant tidigare då jag köpte en bundle flera år sen där flera av deras produktivitetsappar ingick. Och det fungerade bra funktionsmässigt även om själva navigeringen osv inne i appen kändes omständig många gånger. :)
     
    BrearedsDea gillar detta.
  3. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    BrearedsDea gillar detta.
  4. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Bra! Intressanta alternativ. Det bästa är ju bara att prova sig fram men ville först ha lite tips än att bara bläddra runt på youtube eller appstore. Så detta blir ju perfekt att börja med.

    Har faktiskt inte tänkt på Adobe men har provat den lite i iPhone tidigare och har väl inte tyckt den var supersmidig.

    Hur funkar det med app-köp eller iap när man kör företag och företagsenheter. Kan man lägga till enheter som som familjedelning så man slipper köpa appen flera gånger? Kan man på något vis dela det till medarbetare som kör sitt privata Apple id på sina jobbtelefoner, den förstår jag om den blir lite krångligare.

    Kan ju bli ännu smidigare om man har någon molntjänst för att föra över filerna och att dom då sparas i molnet direkt när man redigerat/antecknat. Så är det ständig backup.
    Bara att sätta igång och prova, men det får bli på måndag. Nu är det ju helg :)
     
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 381
    Mottagna gillanden:
    1 733

    MINA ENHETER

    Att redigera en PDF-fil jämnt och ständigt i arbetet, dessutom från en telefon, det låter ju väldigt omständligt. Får jag fråga varför man valt en sådan lösning på erat företag? Hade ju varit smidigare att anteckna i någon mer smidig lösning, en app/tjänst dedikerad för ändamålet, och sen kan man senare i något webb-interface få ut en PDF-fil om just det formatet är nödvändigt. Bara undrar om ni verkligen valt det mest optimala arbetsverktyget i detta fall! Eller är det något slags "förprintat" formulär ni måste fylla i, gång på gång?
     
    BrearedsDea gillar detta.
  6. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Det är säkert inte det bästa alternativet men vi söker ett enkelt alternativt med så få tjänster och moment som möjligt.

    Anledningen till att vi gör såhär just nu är för att jag infört det såhär. Så jag tar tacksamt emot bättre lösningar. Vi är i teststadiet just nu.

    I enkelhet kan man säga att kunden ger oss ett jobb i form av en ritning (.pdf). Och vi åker ut på jobbet och antecknar våra förutsättningar för att göra jobbet. Sedan använder vi den ritningen för att beställa materialet och sedan åker ritningen med ut på jobb när det ska utföras.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Är det enklare för er att skriva direkt i pdf-en jämfört med att föra anteckningar i en separat app? Det är ju ganska enkelt att växla fram och tillbaka mellan två olika appar och jag tänker att det kan bli kluddigt att skriva direkt på en ritning...
     
    BrearedsDea gillar detta.
  8. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Ja anteckningarna måste hamna på ritningen. Det är mått som skrivs bredvid det som måttet avser. Säg ett rektangulärt hus så skriver man bredvid varje vägg hur lång den är. Det är inte hus vi mäter men exemplet borde spegla hur vi använder det.
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Ok, jag förstår!
     
    BrearedsDea gillar detta.
  10. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    949
    Har installerat och provstarter denna nu. Den verkar riktigt smidig och snabb och enkel. Den fyller gott och väl våra behov. Kör redigering och skriver då på ritningen det jag vill skriva. Så sparar den ner det direkt hela tiden till enheten utan att jag behöver välja spara eller avsluta redigeringen eller något. Ska ut på jobb imorgon och prova den på riktigt :)
     
    RuffyMan och iterva gillar detta.
  11. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Åh. Kul att den verkar passa ändamålet! Gällande in app purchase som du frågade tidigar om så tror jag inte det går. Om inte Readdle har ett alternativ så du kan köpa via deras hemsida och i samband med det kan skapa ett konto direkt hos dom som du sen kan dela internt.

    Sen finns ju Apples egna system för att hantera och dela ut licenser. Dvs man köpet vad jag förstår mass licens av dom betal appar man behöver och därefter får dom anställda tillgång till dessa. Är som sagt inte alls insatt i detta men detta verkar vara programmet:
    Apple Platform Deployment

    Specifikt Content distribution
    Intro to content distribution for Apple devices
     
    RuffyMan och BrearedsDea gillar detta.