Realme GT Neo2

Diskussion i 'OPPO & Realme' startad av Max 3, 16 nov 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Dessvärre hittade jag den i Telegram och har den inte på datorn. Telefonen har ju nu sålt. Har du den appen? Jag kan guida dig till hur man hittar den där. Alternativt kan jag ladda hem den därifrån och försöka lägga upp den någonstans.
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    [​IMG]
     
    vandahl9 och iterva gillar detta.
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    [​IMG]
     
    vandahl9 och iterva gillar detta.
  4. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Såklart så lyckades inte leveransen, trots att min porttelefon fungerande. Skulle inte ha räknat med att UPS-föraren hade kompetensen att gissa sig till att min adress var den enda porten på den här gatan (som dessutom också råkar ha max 10 portar) som börjar med siffran 5...

    EDIT: Okej vänta... nu står det istället att den är levererad till en AHEMAD som har mottagit den? Fastän det står att den enda som får ta emot telefonen med signatur är... jag? (jag har ett väldigt svenskt förnamn och efternamn så att någon Ahemad skulle kunna skriva för mitt paket är... omöjligt)
    Håller typ ärligt talat på att koka över. Jag blev precis scammad på Facebook Marketplace på 2000 spänn på en annan lur förra månaden, ska UPS scamma mig på en telefon nu också?
     
    Last edited: 27 jan 2022
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mullsjomannen hade också jättemycket strul med UPS innan han fick sin.

    Förstår inte hur det är möjligt att de ständigt krånglar. Man häpnar över detta företags inkompetens.
     
  6. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Ja herregud UPS... Tog 8 dagar för dom att leverera efter att luren kom till Sverige. 2 felsorteringar bl.a. Hör av dig till avsändaren om det är Belsimpel så hade dom ett enkelt sett att reklamera på.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Har bara hänt en enda gång att ett paket jag beställt försvunnit och det var såklart UPS som lyckades klanta sig. Tänker att leverera paket inte kan vara rocket science. Ett så stort företag måste ju rimligen har rutiner för att det ska fungera bra. Hur är det ens möjligt att ständigt misslyckas? Utan ha sett någon statistik är jag hyfsat säker på att just UPS är sämre än andra. Det är så många som rapporter om just dem. Självklart fungerar det bra för de flesta, men att typ 80% av leveranserna fungerar utan krångel är ju inget att vara stolt över. 99% borde komma fram som planerat. Bara påhittade siffror såklart men jag tror ni förstår poängen.
     
    mullsjomannen gillar detta.
  8. Calvin&Hobbes

    Calvin&Hobbes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2014
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    161
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 10 Ultra
    Telefon 2:
    Mi 9T
    Samma sak har hänt mig 2ggr med UPS. OBS! Jag TROR att chauffören inte orkade åka med alla paket utan ville hem så fort som möjligt så han dumpade alla paket hos ombudet. Jag ringde till UPS som påstod att jag inte var hemma de 2ggr chauffören försökte leverera till mig så han hade lämnat dom hos närmaste ombud. Eftersom jag hade suttit hemma hela dagen och väntat så visste jag att chauffören for med osanning.
    Om du åker till ombudet så är nog dit paket där, jag kokade också och sökte på namnet på hitta.se och kom fram till vem det troligtvis var, men jag trodde på allvar att jag hade blivit blåst först.
    Edit: bor i villa så porttelefon var inget hinder hos mig.
     
  9. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    UPS i Jönköping har omdöme 1.6. Tror knappt jag sett så lågt omdöme på ett företag förut.
     
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Mina slutsatser om Realme GT Neo 2 vs . Xiaomi 11T efter att ha testat båda. De två bästa midrangelurarna just nu om man prioriterar prestanda och stor skärm (men glöm inte Poco F3!).

    Utseende/byggkvalitet
    Båda har påtagligt midrangeutseende men lite större kanter runt skärmen jämfört med flaggskeppstelefoner De saknar också s.k. 2.5D glas som gör att skärmkanten smälter in i chassit. Båda känns välbyggda och knarrar inte när man vrider lite på chassit. Om jag måste välja en av dem blir det ändå 11T. Gillar att den har lite kantigare design och en något mindre punchole. Trodde jag föredrog vänsterorienterad punchole över mittorienterad men kom fram till att det snarare är storleken på puncholen som är viktig för mig. Ju mindre desto bättre.

    Vinnare: 11T

    Känsla i handen
    Hade matt svart version av Neo 2 och matt vit version av 11T men båda var trots det rätt hala att hålla i. Inte tokhala men tillräckligt hala för att jag föredra att använda båda med skal. Neo2 vinner dock en liten seger p g a det mindre formatet som gör den aningen mer lätthanterlig. Något jag gillar är att båda känns lagom lätta/tunga i handen. Tillräckligt tunga för att inte kännas billiga men samtidigt inte obekväma att hålla i längre perioder.

    Vinnare Neo 2

    Prestandan
    Båda känns snabba och följsamma när man navigerar runt i systemet och öppnar appar. Här kunde jag inte märka någon uppenbar skillnad mott fjolårets flaggskepp med SD888. Dock spelar jag aldrig utan den typ av prestanda som är viktig för mig är att telefonen känns snabb och följsam vid övrig användning. Dock var min känsla att 11T var aningen snabbare.

    Vinnare: 11T

    Mjukvaran/Systemgränssnitt
    Jag verkar vara avvikande på forumet eftersom MIUI är ett av mina absoluta favoritgränsnitt i androidvärlden. Dock har jag absolut inget emot Color OS heller. Det är snabbt, följsamt och funktionsrikt. Jag är också väldigt förtjust i att man kan finjustera grafiken på ett sätt i Color OS som inte går på MIUI. Men trots att man kan custimisera grafiken mer i Color OS kan jag ändå inte komma ifrån att det känns en aning sterilt och tråkigt jämfört med MIUI. Jag gillar även animationerna bättre på MIUI. Slutligen tror jag 11T kommer uppdateras under längre tid. Xiaomi lovar tre år av uppdateringar för 11T-serien. Något motsvarande tror jag inte Realme lovar.

    Vinnare: 11T

    Skärmen
    Båda har raka 120hz AMOLED-skärmar med hög maximal ljusstyrka. Båda har även 1080-upplösning och man märker skillnaden mot telefoner med QHD. Vid en jämförelse med Mi 11 Pro ser man direkt att den har en skarpare bild. Uppfattar dock skärmen på 11T som bättre än Neo 2.Exakt varför är svårt att sätta fingret på men jag uppfattade färgerna som klarare och mer distinkta medan Neo2 känns lite mer urvattnad. Testade att variera färgprofilerna på båda men oavsett så tyckte jag fortfarande att 11T såg bättre ut. Kan även tilläga att DC-dimming går att aktivera på 11T men jag hittade inte en sådan inställning på Neo 2.

    Vinnare: 11T

    Kamerorna
    11T har en större huvudkamerasensor och även fler megapixlar men trots det är foton från huvudsensorn på 11T inte uppenbart skarpare och mer detaljerade. Snarare uppfattar jag nog Neo 2 tar lite skarpare bilder med huvudkameran överlag. Huvudkameran på Neo 2 verkar även ha bättre dynamiskt omfång än 11T. Dock är skillnaderna överlag små och den stora skillnaden ligger istället på hur färgerna ser ut. Neo 2 har kraftigt övermättade färger som drar åt det lite mörkare hållet, 11T har istället mer realistiska men också mer bleka och urvattnade färger. En smaksak vilket man föredrar. Personligen hade jag gärna haft något mellanting. Vidvinkelkameran hann jag inte testa i någon högre utsträckning men mitt snabba intryck är att de känns tämligen likvärdiga. Ett plus för 11T är dock att den har en 5MP makrosensor som faktiskt är användbar och inte bara en gimmick (2MP på Neo 2). Som helhet blir ronden oavgjord.

    Vinnare: Oavgjort

    Haptiken

    Båda lurarna har haptik som är bättre än de flesta andra midrangetelefoner men inte lika bra som på flaggskepp i stil med Mi 11 eller S20/S21 Ultra. Timingen när man skriver på tangentbordet är god och vibrationerna är hyfsat distinkta. Den haptiska återkopplingen på telefonerna ger ifrån ett ganska högt ljud (datt-datt) men jag uppfattar Neo 2 som något tystare än 11T. Å andra sidan är själva känslan i vibrationerna (den "fysiska återkopplingen") en aning kraftfullare på Neo 2 (bättre stuns) vilket gör att jag föredrar Neo 2.

    Vinnare: Neo 2.


    Batteritid
    Tyvärr hade jag Neo 2 alldeles för kort tid för att få någon bra uppfattning om batteritiden. 11T har jag använt betydligt mer och den har utifrån min användning haft mycket bra batteritid. Enligt Accubattery drog den ungefär 9% i timmen med skärmen tänd vilket är bra precis samma stats som OnePlus Nord 2 som är en av de telefoner jag haft som haft bäst batteritid. Jag tror det beror på att Dimensity 1200 är väldigt strömsnål. Dock låter jag det vara osagt om Neo 2 räcker lika länge på en laddning och jag avstår därför att kora en vinnare.

    Övergripande slutsats
    Båda telefonerna känns oerhört prisvärda och är förmodligen det bästa som går att köpa nytt för runt 4000 kr. om fokus ligger på mest hårdvara per krona (med undantag för Poco F3). För egen del står dock 11T ut mer och det beror nog mest på att jag uppfattar skärmen som mer tilltalande. Under fjolåret var mina favorittelefoner Mi 11 Pro och S20 Ultra, mycket på grund av skärmarna och jag uppfattar att skärmen på 11T ligger närmare dem än vad skärmen på Neo 2 gör. Dock är det svårt att sätta fingret på exakt varför och jag kan gott tänka mig att många inte skulle notera några uppenbara skillnader. MIUI är en stor vattendelare och många på forumet verkar nästintill avsky detta UI, för dessa personer är Neo 2 så klart det bättre valet.
     
    Last edited: 28 jan 2022
    Eder, DubbelPlus, pobin och 11 andra gillar detta.
  11. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Goda nyheter! Paketet var inte borta, och Ahemad var namnet på personen som jobbade på kiosken/UPS-ombudet som ligger runt hörnet där jag bor bara. :D Så telefonen är i mina händer just nu.
    Han på utlämningsstället sa att UPS alltid gör såhär, lämnar av alla paket hos dom istället för att köra ut dom ordentligt. Hade inte fått någon avisering ens dock och UPS ska egentligen försöka leverera igen dagen efter istället för att ta det till ett ombud direkt. Så dom är under all kritik, MEN inte fullt så illa som det verkade först.

    Första intryck: Telefonen är inte alls så bred som jag var rädd för, inte ens nära. Skärmen är supernajs och jag kollade precis på min iPhone 11 och kan inte fatta hur ryckigt allt ser ut. Trots att jag är telefonnörd är detta första telefonen jag äger själv med över 60hz. Laddningen är också jävligt najs, tror inte jag haft någon telefon med över 30w laddning tidigare. Ett kliv in i nutiden känns det som!

    Änsålänge känns det som en jävligt bra lur faktiskt. För priset helt fantastiskt egentligen.
    Var 2 år sen jag körde Android sist, det är jäkligt skönt att vara tillbaka med åtminstone en fot i den världen.
    Finns appar jag saknar såklart som inte finns till Android, men det är inga livsviktiga appar om vi säger så.
     
    flipp gillar detta.
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Kul! Ja, 60hz vill man inte gå tillbaka till. Skaffade en XS Max åt morsan i höstas och testade den lite innan. Det jag tänkte mest på var dock hur långsamma animationer är i iOS. Långsamma animationer plus 60hz innebär att telefonen kändes påtagligt långsam.
     
  13. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Grym e du :) fin jämförelse.
     
    dalton och flipp gillar detta.
  14. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Anslöt via VPN till Frankrike och hämtade senaste uppdateringen. Inget direkt spännande i release notes men Januaris säkerhetsuppdatering får väl ses som välkommet.

    Screenshot_2022-02-02-14-11-03-47_341863684efb323a7ec188c6aa7460f3.jpg
     
    bernard gillar detta.
  15. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Laddade upp till 100% igår kväll och kopplade sedan ur laddaren innan läggdags. Även valt att 120 Hz är konstant igång då jag tyckte det var lite små hack här och där, framförallt i Firefox när jag valde att låta systemet optimera mellan 60-120.

    Inte stängt av några funktioner eller appar (Förutom avinstallera Facebook, PUBG och LinkedIn som låg förinstallerat). Bara startat upp och installerat mina appar och börjat använda luren. Riktigt nöjd med denna lur måste jag erkänna med två anmärkningar:
    - QI laddning saknar jag.
    - VoLTE/Wifi samtal saknas på både Comviq och Halebop. Med tanke på att Realme satsar i Europa och finns hos några svenska åf så får man hoppas det kommer.

    Nån annan som sitter på denna enhet nu? Åsikter? :)

    Screenshot_2022-02-05-15-42-39-29_b7ff6dd0e181029d8492f0876df908d6.jpg

    Screenshot_2022-02-05-15-43-04-24_b7ff6dd0e181029d8492f0876df908d6.jpg
     
    flipp och Max 3 gillar detta.
  16. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag är väldigt glad att uppdateringen gick att få hem genom att sätta en VPN iallafall.
    Jag hade innan uppdateringen ett rätt stort problem som var att telefonen kunde hux flux börja lagga något fasansfullt så att hela interfacet kändes som att man körde telefonen i typ 20 hz eller att touch sample rate var på typ 10hz eller något :D det tog typ en sekund att bara svepa upp app-lådan eller swipe:a mellan sidorna på hemskärmen. Enda som avhjälpte problemet var att starta om telefonen.

    Jag kan bara spekulera men jag tror eventuellt att det problemet kom ifrån Google Now-feedet längst till vänster på skärmen. Sen uppdateringen kommer jag faktiskt inte ens åt Google Now men har inte orkat kolla igenom om jag bara behöver "toggla" något on/off så att det fungerar igen.
    I vilket fall som helst flyter telefonen på hur bra som helst nu och jag är egentligen nöjd med det mesta, t.om kameran är ärligt talat rätt bra, man behöver bara dra ner kontrasten lite på vissa bilder så ser det najs ut. Definitivt inte flaggskeppskamera men ärligt talat så föredrar jag i vissa fall bilderna på denna före något som min iPhone 11 hade pumpat ut.
     
    Max 3 och flipp gillar detta.
  17. J4N50N

    J4N50N Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2020
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    85
    Hur får ni eran telefon att uppdatera programvaran? Haft samma sen jag köpte telefonen förra året och när jag går in på systemuppdateringar står det massa info på kinesiska. Telefonen är köpt på amazon.de om någon undrar. Testat med von ( surfshark ) via Frankrike men det funkade inte.
     

    Bifogade filer:

  18. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Kan vara så att du behöver koppla upp dig via VPN till Tyskland och på så vis kunna uppdatera.
     
    J4N50N gillar detta.
  19. J4N50N

    J4N50N Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2020
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    85
    Där har vi det, nu funkade det. Undrar dock varför jag måste vara i Tyskland för att den ska märka av att det finns en ny uppdatering. Skulle det gå att ändra, dvs att det går att uppdatera även om jag inte använder VPN?
     
  20. mullsjomannen

    mullsjomannen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2017
    Inlägg:
    1 761
    Mottagna gillanden:
    1 612
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi 12s ultra
    Telefon 2:
    Pixel 6 pro

    Kan jag tyvärr inte svara på. Fått göra så med Oppo lurar också. Kanske för att den är anpasssd för Europa och inte norden.
     
    marcusph gillar detta.