Fyndtipstråden Amazon.se - Leverans & Diskussionstråden

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Swedroid, 4 aug 2020.

  1. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    443
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Verkligen illa. Jag vet inte om det är olagligt, men jag tycker det är förkastligt i ett etiskt perspektiv, speciellt med tanke på att fjärilar liksom många andra insekter är starkt hotade.
    Man kanske skulle rapportera till Amazon så får de ta ställning?
     
    Riffen och DroidJunkie gillar detta.
  2. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Håller med. Sedan får man tänka på:

    Souvenirer från hotade växter och djur
     
    Holabanarne gillar detta.
  3. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    741
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Hehe Lego och andra klickande klossar skapades för att barn skulle slippa limma!
    Amerikanerna som köper motsvarande får ofta halvtrasiga nintendo switches, lite klockor och liknande. Ofta åtminstone 50-80% av värdet. Ibland mer.

    Maxvärdet på den billigaste är runt 260kr, inte värt gamblen. Lite sugen på dem runt 300kr, kanske testar en!
     
    Last edited: 11 feb 2022
  4. filipmak

    filipmak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2021
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    75
    Sorry, jag såg endast produkten och tänkte någon kanske vill ha en.
    Jag har inte beställt en själv.

    Hoppas folk slipper brännskador!
     
    amandahalo gillar detta.
  5. limotheronnie

    limotheronnie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 dec 2021
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    15
    Det är knappast ditt ansvar, det var ett bra tips. :)
    Det är upp till var och en att ta ett eget ansvar. Produkten hade samtidigt mängder av positiva recensioner, men jag valde att avbeställa min då jag inte med gott samvete kunde ge bort den till någon i present.
     
    Turqok och mattihp gillar detta.
  6. Mushmushi

    Mushmushi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2013
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    278

    MINA ENHETER

    EJ FÖR INVÄRTES BRUK!
     
  7. mattihp

    mattihp Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2021
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    741
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Motorola Ome Hyper
    Övrigt:
    Chromecast med Google TV
    Jag tror jag förstår varför den har mängder av positiva recensioner, i flera recensioner nämns att om man lämnar fem stjärnor får man presentkort om 8€...
     
  8. filipmak

    filipmak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2021
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    75
    Det var inte nödvändigtvis det jag tänkte på. Givetvis upp till var och en att undersöka de som införskaffas. Tänkte mest nämna att jag inte köpt någon, så har inga personliga erfarenheter.
     
  9. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 279
    Mottagna gillanden:
    9 490
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Det skadar inte att "test" beställa det man fyndtipsar om.
     
  10. filipmak

    filipmak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2021
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    75
    Det har jag gjort tidigare gånger.
    Nu såg jag ett tips från en annan person och denna fanns också hos försäljaren så därför jag lade ut det tipset.
    Dock känns det onödigt att beställa något man har 0 användning utav bara för att kunna "testa" åt andra - om du syftade på det?
     
    amandahalo gillar detta.
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Är väl i de flesta fall inte någon större vits med det då det knappast är aktuellt att vänta in den beställningen innan man tipsar. Vid det laget har tipset snappats upp någon annanstans och varan tagit slut.
     
    mattihp gillar detta.
  12. Druttens3434

    Druttens3434 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2022
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Hej,
    Har en liten fundering. Om man köper ett större antal produkter från en tredjepartssäljare (exempelvis en kinesisk) på Amazon.se som har prisfel, tex 100kr istället för 1000 och får dom levererade, kan då denna säljare utnyttja 32 § och gå vidare till domstol om sakerna inte returneras? Har läst lite här om någon som fått brev från advokater.
    Frågan är om Amazon tar något ansvar, dom kommer aldrig kräva tillbaka produkterna.
    Står även detta på deras sida:
    Trots våra bästa ansträngningar kan ett litet antal av artiklarna i vår katalog anges med felaktiga priser. Vi kommer att kontrollera priset när vi behandlar din beställning och innan vi tar betalt. Om vi har gjort ett misstag och det rätta priset för en produkt är högre än priset på webbplatsen kan vi antingen kontakta dig före avsändningen för att fråga om du vill köpa produkten till rätt pris eller annullera din beställning. Om det rätta priset för en produkt är lägre än vårt angivna pris kommer vi att debitera det lägre beloppet och skicka produkten till dig.

    32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

    32 § Varder en avgiven viljeförklaring, som befordras genom telegram eller framföres muntligen genom bud, till följd av fel vid telegraferingen eller oriktigt återgivande genom budet till innehållet förvanskad, vare avsändaren, ändå att mottagaren var i god tro, icke bunden av förklaringen i det skick den framkommit. Vill avsändaren av anledning som nu sagts icke låta förklaringen gälla, åligger det honom dock att giva mottagaren meddelande därom utan oskäligt uppehåll efter det förvanskningen kommit till hans kunskap; underlåter han det, och var mottagaren i god tro, vare förklaringen gällande sådan den framkommit
     
    Last edited: 11 feb 2022
  13. Druttens3434

    Druttens3434 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2022
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Så säljaren kan alltså bita sig i svansen om dom går vidare med det låter det som
     
  14. Rickepip

    Rickepip Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Det är dock inte prövat så man ska inte ropa hej. Förlorad en säljare enorma pengar Kan det vara lönsam för honom att fakturera dig och dra det vidare. Amason har själva sagt att de gärna vill stå utanför en sådan situation så det är lite diffust.
     
    Droid_269 gillar detta.
  15. Druttens3434

    Druttens3434 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2022
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Nej jag har inte heller hört om något sådant fall. Antar att det är en tidsfråga.
    Frågan är också hur långt tillbaka i tiden det kan gå. Om man tex kan få ett brev från någon advokat utan förvarning på en beställning man gjort för ett halvår sedan?
     
  16. Rickepip

    Rickepip Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2011
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    906

    MINA ENHETER

    Om de kan gå via Svensk lagstiftning. Möjligen att det krävs ett civilrättsligt mål men om det stora pengar kanske de är villiga att göra det. Om jag inte missminner mig så är det väl två till tre år innan det blir preskriberat ond tro så att de kan fakturera dig i efterhand.
     
    Droid_269 gillar detta.
  17. Scalper

    Scalper Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2021
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    74
    Skulle man få ett sådant krav så kan man alltid bestrida och få hjälp, i Sverige har vi tur att vi har gratis rättshjälp, saken är den att amazon.se säljer via svensk licens vilket betyder att även ARN kan hjälpa vid ett sådant ärende. Detta hade nog aldrig gjort så någon hade behövt betala något i slutändan. Men vem vet
     
    Druttens3434 gillar detta.
  18. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 279
    Mottagna gillanden:
    9 490
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Var idag och lämnade in ett Retur paket på COOP och dess Postnord hantering men fö stod det två i personalen ivägen och tjattrade om något så em tredje fick luta sig i mellan dem ocg ta emot Retur paketet vilket gick snabbt men skulle också hämta ett paket och då försvann den personen och de andra och fick vänta i 5 minuter innan han kom tillbaka.

    Då surrade han något om att det var två paket men jag skulle bara hämta ett paket så gick en extra vända in i lagret men jag fick paktetet och gick ut till bilen med det.

    Gick in sen och handlade lite i COOP och var jätte försiktig då jag hade lagt ner en paket semlor i en sådan där liten grön kundvagn med hjul som man drar med sig. Fick lasta om för att se till att semlan inte mosades etc.

    ...

    lite OT kanske men kommer till poängen strax
    Gick med kundvagen till kassan och la upp allt försiktigt inkl semlan och betalar med SEB kortet...



    Går ut och sätter mig i bilen och kollar postnord appen, gör en refresh/uppdatering av den och då står att det finns en paket att hämta.

    Går i och när jag tittar på appen kommer jag åt bakåt knappen och helt plöstligt är den paketen borta från Postnord appen och när jag skall därpå lägga ner mobilen i det mjuka fodralet ser jag helt plötsligt...

    trumvirvel... att mobilkameran på baksidan är krossad


    Försökte komma på hur det var möjligt jag är generellt sett väldigt försiktig med mobilen

    Det enda jag kan komma på är när jag tog fram SEB kortet innan och skulle slå i koden hade jag mobilen i andra handen, i det mjuka fodralet tror jag, och fick justera upp kort-treminalen som var för lågt placerad som då ryckte till när det ändrade till ett läge som jag kunde se och mata in koden.


    fö har jag bara tappat mobilen en gång på parketten sedan år 2015 när jag köpte mobilen.

    Fär den som är intressead här är bilder på eländet
    Bli medlem eller för att visa innehållet!


    Sådant som kan hända när man hämtar paket på COOP / Postnord.

    PS Det är bara en teori om vad som hänt för jag fattar fortfarande inte att det kunde ske.
     
    Last edited: 11 feb 2022
    MultiMan, amandahalo, Pfefe och 1 annan gillar detta.
  19. nexus^6

    nexus^6 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2016
    Inlägg:
    2 279
    Mottagna gillanden:
    9 490
    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsumg Galaxy S7
    Åkte hem och åt lite men kände ingen lust att äta semlan men skulle sätta på kaffe men då plingar det till i mobilen att det finns 3 paket att hämta fast hos den lokala Bring Pickup Point så jag hämtade dem och sedan till COOP igen för att se hur det var möjligt att krossa kameran i terminalen, det var anna paersolan i kassan, men det var inget de kunde göra och jag åkte tillbaka med mitt nya kattschampoo från Bring, har inte ens katt...

    Bilder med den krossade kameran
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    PS skall dock skaffa katt snart.
     
    Last edited: 11 feb 2022
    amandahalo gillar detta.
  20. Mwestern

    Mwestern Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2022
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    12
    Kan du kort och koncist förklara vad du avser att förmedla?
     
    larsen6, frpl, Bmik och 8 andra gillar detta.