Standby äter upp batteriet? 13PM

Diskussion i 'iPhone 13-serien (2021)' startad av toobiiias, 5 jan 2022.

  1. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    254

    MINA ENHETER

    Till en början var jag sjukt imponerad av standbytiden jag kunde få ut av min iPhone 13PM.

    Nu däremot några uppdateringar senare så tycker jag att den är väldigt medioker jämfört med då jag först fick den.

    Nuvarande version 15.2

    Fick hem den slutet av Oktober.

    Se bild nedan, jag har knappt använt telefonen nu på morgonen, mer än att ha svarat på några enstaka meddelanden i messenger.

    Att Siri ligger på 13% är för mig ett frågetecken då jag aldrig använder mig utav funktionen.

    Någon mer som upplever likadant?

    [​IMG]
     
  2. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Kanske dum fråga men går det inte att stänga av Siri?:)
     
    Kristy och chraist gillar detta.
  3. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    254

    MINA ENHETER

    Det kunde man visst!

    Gjorde det nu, kanske blir bättre :)
     
    Kristy och chraist gillar detta.
  4. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Min dumhet kanske inte är så värst trots allt! :)
     
  5. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    254

    MINA ENHETER

    Blir fortfarande inte klok av detta. Jag har alltid full täckning på Wi-Fi, likaså 4G (har endast det igång) bor i stan så har inga problem med täckningen. Har stängt av Siri.

    Fortfarande denna imo. totalt kassa standbytid?
    Batteriet efter 34h ish.

    Jag använder knappt telefonen ändå så drar den så himla mycket batteri.

    Kan man nollställa telefonen enkelt med cache eller liknande som på Android?

    [​IMG]
     
  6. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Förut fanns det något special-knep för att rensa cache, men mig veterligen finns det ingen knapp eller dylikt som tillåter det. Tror man skulle ladda ner en fil/app som gjorde att minnet skulle bli fullt, och då tvingade man en cache-rensning.

    Men, vilka appar tillåter du att köra i bakgrunden? Och är det någon app som det står att den använts mycket i bakgrunden på?
     
  7. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    254

    MINA ENHETER

    ingen app vad jag kan se som har mycket bakgrundsaktivitet.

    använder endast chattappar som Snapchat, Messenger, signal.
    Google Maps och Mail.
    Garmin Connect appen och har bluetooth på som synkar med min klocka jag har på 24/7.

    Om jag stänger av dessa uppdateras de inte i realtid tänker jag? Med notiser
     
  8. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 830
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Kristy gillar detta.
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    kolla platstjänster och vilka appar som konstant ligger och pollar gps så hittar du säkert boven i dramat.
     
    toobiiias och Kristy gillar detta.
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Även chattappar pollar ofta, jag har dock ingen aning om hur mycket ström de förbrukar.
     
    Kristy gillar detta.
  11. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Om du stänger av bakgrundsuppdatering så är det enda som händer att appar inte har den senaste informationen när du öppnar appen utan kommer kräva en bråkdels sekund för att förnya/hämta ner senaste innehållet när du öppnar respektive app på nytt.
    Notiser påverkas inte av detta utan dom kommer som vanligt.

    Denna funktion har inte uppfyllt nån funktion för mig sen den lanserades flera år sen utan har haft den avstängd rakt av för allt. Aldrig haft problem med notiser. Fördelen med att stänga av den är att appar inte kan ligga i bakgrunden och köra aktiviteter som belastar batteri hur som helst medans vanliga notiser är hårt reglerade hur länge dom får väcka upp enheten från vila och kontrollera om det finns några nya notiser. Ev kan t.ex Garmin Connect påverkas av detta så det måste du testa hur den beter sig. Men kanske bara lämna igång för den appen isåfall.

    Sen finns det ju en annan fördel också med att stänga av denna funktion och det är att man minskar ytterligare möjligheten för inbyggda spårare som finns i så gott som alla appar att kunna spåra dig endast när du använder appen, och inte i bakgrunden. Fanns en artikel om detta i Washington Post där en reporter tog hjälp av en mer kunnig person och där dom kom fram till denna slutsats. Ska se om jag hittar igen den artikeln.

    Nästa punkt är att se över platstjänster, dvs vilka appar som behöver ha tillgång och begränsa detta. Majoriteten av appar jag har installerad behöver inte ha tillgång till min plats. Enda jag har tillåtit hela tiden är SOS Alarm appen.

    Dessa två saker tror jag påverkar batteriförbrukning, men framförallt standby.
    En tredje sak är mail och att ha inte ha den på Push. Hur många behöver verkligen se ett mail direkt när det anländer. Inte många skulle jag gissa. Så att sätta mail konton på ett hämt schema där den kollar av var 15e minut, eller kanske t.om med 30 min intervaller kommer efter en lång arbetsdag också ha en positiv påverkan på batteriförbrukningen.

    Där är mina tips. Har delat några screenshots i 13 batteritråden och jag får ut suverän användning från min 13 Pro.
    Om ovanstående inte drar ner din standby förbrukning så hade jag nog testat att säkerhetskopia via iTunes och därefter göra en DFU återställning så hela IOS mjukvaran laddas ner igen och ominstalleras. Därefter bara återställa din säkerhetskopia. Se bara till att lösenordsskydda säkerhetskopian (finns ett alternativ för det i iTunes) så den även inkluderar ev lösenord/skyddade filer, apple hälsa osv.
     
    Last edited: 16 feb 2022
    Kristy gillar detta.
  12. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    254

    MINA ENHETER

    Ska testa att justera det som @iterva@iterva har tipsat om och se om det blir någon förbättring innan jag ger mig på en hard-reset :)

    Tackar för det utförliga svaret @iterva@iterva !
    Har sett över och justerat en hel del med platstjänster, och stängt av bakgrundsfunktion helt och hållet. Om Garmin funkar mindre bra så får jag dra igång det igen och enbart tillåta den, men det borde fungera med avstängt helt då mobil/klocka synkar när jag öppnar appen (har appen alltid öppen i bakgrunden för annars får jag inte notiser till klocka)

    Mail hittade jag inget om Push då jag använder Gmail, har ej lagt in den i vanliga E-post då jag fick en massa oviktiga mail i notiserna också (finns säkert möjlighet att ställa in så att prio mail enbart dyker upp i i notiser(?))

    Insåg även imorse att jag har haft internetdelning på, misstänker att det kan ha dragit en hel del i standby, så det är även fixat.

    Ska bli spännande och se hur lång batteritid jag får ut de närmaste dagarna!
    Hade mobilen på laddning över natten och började dagen vid 06 med 100%.
    Ligger på 97% i skrivande stund vid 10
     
    polar590, Kristy och iterva gillar detta.
  13. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Det suger helt klart batteri och är sannolikt den stora boven i sammanhanget.
     
    toobiiias och Kristy gillar detta.
  14. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    254

    MINA ENHETER

    Uppdatering

    Har bättre batteritid nu efter justeringar så något gott blev det :teeth:
    Dock reagerade jag en del på att från 23:30 ish fram till 07 imorse så gick jag från 65% till 55% under natten..

    50%
    har jag nu vid 12:30 så det är en klar förbättring!

    [​IMG]
     
  15. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Om du använder verisure app och aktiverar @home, där verisure kollar vilka som är hemma om tex brandlarmet löser ut så dom kan meddela räddningstjänsten det, så drar det en hel del batteri efter som den kräver att platstjänster på och den drar en massa batteri, så använder du verisure app så stäng av platstjänster för verisure.
     
    toobiiias gillar detta.
  16. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Jag hade problem med standby drain på min 12PM. Efter en lång tid kom jag på att jag hade låst telefonen till 4G istället för 5G auto som var default och när jag ändrade tillbaka till 5G auto försvann problemet :)

    Jag ändrade för jag trodde jag skulle spara batteri då jag ändå inte har något 5G abonnemang men tji fick jag :D
     

    Bifogade filer:

  17. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    254

    MINA ENHETER

    jasså!

    precis den inställningen har jag använt också för jag trodde det skulle spara batteri..

    bytte nu till 5G auto och ser om det gör någon skillnad.

    tack!
     
  18. toobiiias

    toobiiias Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2013
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    254

    MINA ENHETER

    har Verisure appen men har inte den tillgänglig på platsinställningar. Dock har inte @home uppdaterats sen jag gick över till iPhone så den är nog avstängd :)
     
    Herrn gillar detta.
  19. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Vad bra, som sagt vet inte varför den appen drar så mycket, dom skulle behöva se över den.
     
  20. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Ja, det känns ju logiskt att det skulle kunna spara batteri men i mitt fall blev det tvärt om och jag felsökte i månader efter felet som jag själv hade skapat :eek: . Kanske är det lösningen för dig också, kan ju hoppas