Problem: Diverse problem med tidiga mjukvaran

Diskussion i 'Galaxy S22 Ultra' startad av Hatsune Miku, 15 feb 2022.

  1. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Hej, har haft min S22U i drygt 1 dygn och har en del problem jag tänkte dela med mig av, som förhoppningsvis kommer lösas med kommande uppdateringar:

    • Videobakgrund på låsskärmen laggar av och till, dvs den hackar till rejält för att sedan bli mjuk först på slutet. Det händer dock inte varje gång man låser upp telefonen, men om man lagt ner telefonen ett tag och låser upp verkar det inträffa regelbundet. Bytte därför till en stillbild som inte har några problem.
    • I Microsoft Edge blir skärmen ibland plötsligt helt svart, och då menar jag hela skärmen inklusive navigationsknapparna. Det går dock fortfarande att navigera, t.ex. om man trycker där hemknappen borde vara kommer man hem, och där ser allt normalt ut. Går man in i Edge sen igen fungerar allt som vanligt. Än så länge har jag bara sett detta i Edge, och konstigt nog bara på Swedroids hemsida. Oklart om problemet ligger hos Samsung eller Microsoft.
    • Det går inte att välja någon annan grafikinställning än absolut lägsta i COD Mobile. Detta problem har rapporterats av andra användare (såg på YouTube), men jag kan inte hitta någon info på om det ska åtgärdas. Otroligt trist.
    • Att snabbt växla mellan appar genom att dubbelklicka på "multi-task-knappen" fungerar, men tar onödigt lång tid. Vet inte om det är något som beror på Samsungs nya OneUI 4, men hade inte detta problem med S21U och Android 11.
    • Alternativet extra ljusstyrka finns inte inne på skärminställningar men dyker upp när man söker efter det. Dock verkar det inte hända något när man slår på det. Har inte sett någon annan som har det här problemet.
    Kan avsluta med att säga att jag har modellen med 8 GB RAM, men tror inte det påverkar problemen då jag aldrig sett det vara någon brist på tillgängligt minne. Vill också tillägga att jag överlag är väldigt nöjd med telefonen på hårdvarufronten, så hoppas de löser problemen! Mjukvaran fungerar också bra i övrigt.
     
    bernard, night77 och iterva gillar detta.
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Det där med videon laggar i låsskärm är jag säker bero på 8GB RAM .. försök i Device care ge mer virtuell RAM från din lagringsutrymme till telefonen .. jag tror standard ligger på 4GB .. ändra i det o kolla upp om det blir bättre. Kan också vara nån "tidig" bugg bara som går att åtgärdas.
     
  3. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Problemet inträffade igår, men idag när jag nu installerat alla uppdateringar (inga för OS dock) och startat om telefonen prövade jag igen med videobakgrund och nu verkar faktiskt inte problemet längre vara kvar. Fingers crossed!
     
    iterva och night77 gillar detta.
  4. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Tyvärr är lagget på videobakgrunden tillbaka, men nu vet jag vad det beror på. Det uppstår när telefonen är på laddning. Kan det vara så att prestanda skruvas tillbaka pga värmen som uppstår? Använder en 20W-laddare.
     
    night77 gillar detta.
  5. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 255
    Mottagna gillanden:
    8 101
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Jobbigt, 20W är ändå långsammare än 45W, att den laggar så här är inte roligt men kanske som sagt kommer att lösas i nästkommande SW uppdatering (som ni kanske får snart).
     
  6. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Nej inte alls, men den verkar bara lagga på vissa specifika ställen. Sekunden jag drog ur laddaren så tändes skärmen och videobakgrunden spelades upp utan lagg, så det kanske är någon bugg att prestanda skruvas tillbaka när laddaren sitter i, för det är ju bara då jag ser lagget. Värmen verkar alltså inte vara problemet utan just att den är på laddning.
     
  7. MrJiM

    MrJiM Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 576
    Mottagna gillanden:
    794
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S22 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S8 Ultra
    Kan du testa stänga av allt med snabbladdning att göra och kolla om det fortfarande laggar?
     
  8. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Kan pröva det imorgon. Tror dock inte det hjälper, vill minnas jag hade det avstängt när jag laddade igår och då laggade den ändå.
     
    night77 gillar detta.
  9. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Tyvärr kan jag nu konstatera att jag hade fel, lagget sker även när den inte är på laddning. Det är ärligt svårt att säga varför det bara laggar ibland och inte alltid. Det borde inte bero på mängden RAM för jag har alltid flera GB ledigt, och andra Samsung-modeller med mindre RAM verkar inte ha problemet (se t.ex.
    View: https://youtu.be/lDY2mbrjAKs
    med A52S). Kan vara någon app som strular, har ju haft problem med Edge trots allt.
     
    night77 gillar detta.
  10. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Nu blir det en del inlägg på rad här men vill belysa att jag prövade att byta till webbläsaren Brave, men där får jag också totalsvart skärm emellanåt också. Ingen annan på forumet har rapporterat det här problemet så jag prövar att återställa telefonen nu så får vi se. Men om det inte löser felet blir det retur, om inte en uppdatering kommer omedelbart.
     
  11. johpe

    johpe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    178

    MINA ENHETER

    Testat chrome? (som väl typ alla andra använder)

    Ang det långsamma med att dubbelklicka på multi-task knappen, har du testat att ställa upp animationshastigheten i dev. options?
     
  12. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Den långsamma animationen när man dubbelklickar går säkert att lösa, men det är inget stort problem så jag låter det vara. Men att hela skärmen blir helt svart i både Edge och Brave är lite för mycket av en slump. Jag vägrar dock använda Chrome så vet inte vad som händer, men de bygger ju dock alla tre på samma motor så kan mycket väl vara där felet ligger.

    Har för övrigt återställt telefonen men låsskärmen laggar fortfarande. Får se om problemet med svart skärm också är kvar.
     
  13. Drakenhielm

    Drakenhielm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Har du testat att låsa uppdateringsfrekvensen till 60Hz på skärmen? Kan tänka mig att det blir en del lagg om den adaptiva skärmuppdateringen inte hänger med.
     
  14. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Den laggar ordentligt även när jag kör 60 Hz tyvärr
     
  15. HDTV

    HDTV Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2021
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    26
    Här samma problem med min 12 /512 i Edge, verkar få det på sidor med film(reklam) och snabbscroll.

    Edit: Har nu fått med Chrome med, ironiskt nog varje gång Matrixslingan går.
     
    Last edited: 17 feb 2022
    Hatsune Miku gillar detta.
  16. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Bra att du säger till! Då får vi hoppas Samsung fixar detta, antar felet är hos dem eller eventuellt i Chromium-motorn
     
  17. HDTV

    HDTV Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2021
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    26
    Om jag ställer rörlseutjämning till standard kan jag inte längre forsera det. Har kanske med den adaptiva inställningen att göra.
     
  18. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Kan det vara så att Samsung har en uppdatering redo för 24/25 när officiella lanseringen av telefonerna är? Kanske dom försöker snabba på det lite med tanke på att leveranserna redan startat vilket givetvis vore smart i mitt tycke så det finns en fräsch uppdatering i samband med att massorna startar upp sina enheter. :)
     
  19. Hatsune Miku

    Hatsune Miku Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2016
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    724

    MINA ENHETER

    Där ser man, hur forserar du det annars? Har inte själv hittat något sätt att tvinga fram det.

    Hoppas ju det men har inte hört något officiellt om det, någon YouTuber sa något vagt om att det var på gång för typ 1 vecka sen men inget mer än det. Men det är ju alltid någon uppdatering på gång så det säger ju inget.
     
    iterva gillar detta.
  20. HDTV

    HDTV Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2021
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    26
    Scrollar snabbt upp och ner på en sida med snabb rörlig reklam, t ex när Matrix-reklamen startar. 8 gånger av 10 lyckas jag att få svart skärm i de lägena.
     
    Hatsune Miku gillar detta.