Det eviga velandet när man ska uppgradera

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av kozmos, 19 feb 2022.

  1. kozmos

    kozmos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tänkte att det är dags att byta telefon nu när man har haft sin OP6 i snart 4år.
    Har i vanlig ordning velat något fruktansvärt, har kollat endel på pixel 6 och s22.

    Har dock börjat tvivla endel på kandidaterna då mobilen brukas i mitt företag och jag gärna ser att den är stabil och har hyfsad batteritid.
    Jag har till och med sneglat på iPhone 13 pro max men jag har inte haft en iPhone sen iPhone 3g och då tyckte jag att filhanteringen mellan iOS och PC va fruktansvärt dryg.

    Det viktiga för mig är att telefonen är stabil, har ganska bra batteritid, ok kamera, känns lite premium och förhoppningsvis har en bra livslängd.

    Några bra tips som kan få en att fatta ett beslut? :)
     
  2. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 062
    Mottagna gillanden:
    6 698
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Du nämner filhantering, Hur viktigt är det?
     
  3. kozmos

    kozmos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Egentligen inte jätte viktigt.
    Ibland använder jag telefonen som temporär lagring om jag inte har tillgång till något annat.
     
  4. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 198
    Mottagna gillanden:
    5 017

    MINA ENHETER

    Om detta är det viktigaste låter iPhone som ett bra val. Filhanteringen är dock inte särskilt bra.
     
  5. kozmos

    kozmos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Misstänkte det, fungerar det i princip som förr att allt måste gå genom iTunes?
    Va ju en av de bidragande anledningarna till att jag bröt mig loss från iOS från början.
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Om du är en person som har haft en och samma telefon i 4 år skulle jag nog kanske kollat på en telefon från förra året..så sparar du lite pengar...

    Angående Iphone... se till att du har bra öppet köp.. är du van med android är det nog en hel del som du kommer störa dig på med iphone som du annars tar för givet...
    Jag gav iphone 11 pro max en ärlig chans... låg 2 veckor på balkongen och försökte verkligen...
    Men lämandes tillbaka och var skönt att komma tillbaka till android igen..

    Men ja ska vi hjälpa dig ge gärna några krititerer du vill ha på telefonen... vad du prioriterar..stor eller liten skärm osv.. och pris framförallt
     
    Ara och Jojjenz gillar detta.
  7. robcar

    robcar Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    1 292
    Mottagna gillanden:
    291
    Telefon:
    S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 Ultra
    Hade nog gått på S22+ om du vill ha en bra allrounder i ett snyggt och stiligt paket.

    Testade iPhone 13 Pro när den lanserades och intrycket var mest små irritation och "Vad det här allt"?
    Batteritiden och kameran var det som kändes genuint imponerande dock, men krävs betydligt mer för mig när det komemr till dom summorna. Men du kan trivs bättre, vem vet.
     
    flipp gillar detta.
  8. kozmos

    kozmos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Ja jag är ju ganska inkörd på android, har som sagt inte haft någon iPhone sedan 3g.
    Skärmstorleken är av mindre betydelse för mig men det känns som yttermåtten på op6 ligger på smärtgränsen.
     
  9. kozmos

    kozmos Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Okej, många verkar ju eniga om att det finns endel irritationsmoment med iPhone för den som är van vid android.
    Har ju sneglat lite på s22+
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 395
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Om du kan tänka dig importera från kina finns det ju lite roligare märken med tex bättre kamera... s22 kameran ligger ju inte direkt bra till dxomark 15e plats... men om du ska köpa här i sverige är ju utbudet ganska begränsat... då vi har närmast oliogopol här med samsung och apple.
     
  11. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    har själv kört både oneplus 6 och sen oneplus 7 pro och det bästa med dom var helt klart det "rena" android i oxygen os. Jag gick över till samsung sen och det är lite väl mycket jobbiga samsunggrejer som man tyvärr bör finna sig i och telefonen ska fungera smidigast. Men jag gillar dex-möjligheten hos samsung. Jag kör nu sony och tycker det är klart närmare vanilla android än samsunglurarna. Men det är ju en smaksak allting. Kör iphone också och den är stabil men kanske lite tråkig :)
     
  12. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 105
    Mottagna gillanden:
    4 809
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har OnePlus 7 Pro och funderar på en OnePlus 10 Pro, men jag är inte så säker på att det ger särskilt mycket mervärde. Lite bättre kamera, lite snabbare, lite snabbare laddning och givetvis 5G, men också brister i konstruktionen. Det är rätt tveksamt om det ger något mervärde i daglig användning. OnePlus 7 Pro är fortfarande väldigt snabb och bra, så det är frågan om man kommer att uppleva någon påtaglig skillnad som motiverar pengarna.

    OnePlus 9 Pro är uteslutet då fingeravtrycksläsaren är felplacerad, det skulle irritera mig hela tiden att ha den så långt ned på skärmen. Samsung och Xiaomi, nej, jag gillar inte mjukvaran, jag har testat flera gånger och det går inte att vänja sig och iPhone är samma sak fast långt värre.

    Jag har tittat på Realme men det känns inte riktigt som de är i nivå med OnePlus även om de gör väldigt prisvärda modeller.

    OnePlus 7 Pro har något rätt unikt som jag verkligen älskar och det är en helt ren skärm utan notch, med väldigt liten bezel och ingen kameraö som stör. Jag kommer aldrig att tycka det är okej med en kameraö i skärmen.
     
    Last edited: 22 feb 2022
    Kristy och flipp gillar detta.
  14. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Idag är mobilen jättedyr så då är väldigt ju väldigt viktigt att man inte irriterar sig på vissa saker,man ska vara nöjd.Köp en begagnad och är du inte nöjd så förlorar du inte så mycket om du vill byta,borde ju finnas många Samsung begnade nu när dom precis släppt en ny modell
     
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag ska också lägga till att det finns ett område där OnePlus 7 Pro hamnar långt efter OnePlus 10 Pro och det är video. Där har OnePlus 7 Pro inte en chans. Så är det viktigt med video för dig så absolut, då bör du välja OnePlus 10 Pro framför OnePlus 7 Pro om det är två modeller du funderar över.
     
  16. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Egentligen är idag en riktigt bra mobil oerhört billig. Du kan få en helt fantastiskt bra mobil som slår alla äldre mobiler (4-5 år) rejält för under 3000:- Du får oerhört mycket mer för pengarna idag.

    Webhallen.com