Diskussion: Routrar från TP-link skickar trafik till tredjepart oavsett inställning?

Diskussion i 'Routrar, Wi-Fi och nätverksutrustning' startad av bernard, 14 mar 2022.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 753
    Mottagna gillanden:
    44 754
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För vissa TP-link-routrar som har "HomeCare" och "HomeShield" verkar de routa mängder av trafik till ett företag som heter Avira. Det gäller även om användaren stänger av allt som har med de två nämnda funktionena att göra, vilket låter rätt allvarligt: TP-Link routers caught transmitting traffic to a third-party company

    Det är ju inte ovanligt att många routrar idag kommer med funktioner som erbjuder en att analysera nätverkstrafiken för att hitta hot, men detta är ju i regel valfritt och brukar inte vara aktiverat som standard. I det här fallet verkar det dock som det inte hjälper att stänga av funktionerna heller, utan delar av trafiken skickas ändå till en tredjepart.

    Verkar gälla bland annat AX3000:

    TP-link skall ha medgett att det är ett problem och påstås jobba på en fix, men det är inte första gången, så tyckte det var värt att ta upp:
     
    Last edited: 14 mar 2022
    Hatsune Miku, Kristy och Leo83 gillar detta.
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Det är ju en kinesisk tillverkare så det är väl väntat...

    Frågan är varför de skickar till Avira som ju har kopplingar till Norton/Symantec, vad jag vet så är de företagen inte kinesiska (fast de är de kanske ändå genom olika ägarstrukturer).
     
    Kristy gillar detta.
  3. keyser

    keyser Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    2 966
    Mottagna gillanden:
    11 145
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    iPad Air (2019)
    För att de levererar mjukvaran, eller iallafall funktionerna för för det inbyggda skyddet i routers från TP-link.
     
    Last edited: 15 mar 2022
    Heleg och Kristy gillar detta.