Diskussion: Lunar - ännu ett Revolut ish liknande kort

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av ganmo, 20 dec 2018.

  1. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Fick på mail, notiser har jag stängt av
     
  2. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    380
    Gäller denna verkligen fortfarande? Läser man villkoren, så verkade kampanjen ta slut vid årsskiftet...
     
  3. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Nu fungerar Swish-topup även för iOS-appen
     
  4. thompo

    thompo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Är det någon som gjort uttag till LF Bank? Har ni fått betala några avgifter?
     
  5. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Jag har gjort det för 2 veckor sen. Det är inget extra avgift, SEPA transaktioner ska vara avgiftsfri inom EU.
     
    thompo gillar detta.
  6. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    986
    Mottagna gillanden:
    715

    MINA ENHETER

    Lite tidigare i tråden rapporterade jag precis om detta.

     
    thompo gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag bestämde mig för att testa Lunar. Jag skaffade kortet via denna länk som ska ge en bonus på 200:-. Lunar: Take back control of your money

    Enligt uppgift ska bonusen betalas ut den 15:e i månaden efter att man skaffat kortet.

    Allt har fungerat snabbt och smidigt för mig än så länge. Jag laddade ner appen och ansökte om kortet i tisdags kväll den 22/2. För att öppna konto var jag tvungen att legitimera mig med BankID men även att sända in en bild av mitt pass eller körkort. Det tog c:a 30 minuter för min ansökan att bli godkänd.

    Kortet beställer man i appen och man kan välja färg på kortet antingen svart eller korall för gratisvarianten. Jag valde korall för att det är lite mer ovanligt. När jag beställde kortet fick jag besked om att beräknad leveranstid för kortet var den 8 mars. Men redan idag efter bara tre dagar låg kortet i brevlådan.

    När man ansökt om kortet ser man kortuppgifterna i appen och man kan lägga in det i Google Pay och börja använda det direkt utan att behöva vänta på det fysiska kortet. Man kan också välja vilken PIN-kod man vill ha på kortet när man ansöker.

    Man får ett danskt kontonummer så vill man sätta in pengar med banköverföring så blir det en utlandsbetalning. Jag testade från ICA-banken där det är gratis med denna typen av överföring. Det stod att det skulle ta 3-5 dagar men pengarna var på kontot hos Lunar redan kl 13.22 samma dag överföringen gjordes. Detta gäller om man gör överföringen från ICA före 09.30 på morgonen.

    Min normala bank är Skandiabanken men de vill tyvärr ha 50:- i avgift för denna typen av utlandsbetalning. Så dem kommer jag inte att använda för detta.

    Det enklaste och snabbaste sättet är annars att sätta in pengar via Swish eller göra top-up från ett annat kort. Jag testade att göra top-up från mitt Preem-kort och det gick direkt utan problem.

    Så mina första erfarenheter av Lunar är att allt gått snabbt och smidigt utan problem. Återstår nu att vänta in 200:- bonusen. Lunars USP är väl en mycket förmånlig ränta på f.n. 1,05% på innestående belopp på kortet. Man kan ta ut upp till 15.000 per månad i bankomat. Det finns också några rabatterbjudanden, t.ex. en timmes fri test av elbil från Green Mobility. Men ingen cash-back eller liknande bonus. Jag kommer nog att fortsätta använda Rocker p.g.a. deras cash-back. Men annars känns Lunar som ett OK kort om man inte bryr sig om cash-back eller om man vill ha hög sparränta på sina pengar.

    Edit:
    Enligt denna länk jobbar Lunar på att lansera svenska bankkonton under 2022:
    Lunar bankkonto och Lunarkortet, för- och nackdelar?
     
    Last edited: 25 feb 2022
    rayfix, Sale, defiant och 5 andra gillar detta.
  8. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Bra recension! Jag är mycket nöjd med Lunar. Har dock inte använt deras kort utan jag kör med Rocker som du gör. Blir en riktigt bra kombination. Sparkontot hos Lunar slår alla skulle jag säga. Man binder inte pengarna, månadsvis utbetalning och väldigt hög ränta.
     
    svenix gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Enda haken med Lunars sparkonto som det ser ut nu är att det kan bli lite meckigt att ta ut pengarna. Vill man ta ut något annat än kontanter i bankomat så blir det en utlandsbetalning från Lunars danska konto till din svenska bank. Det kan ta några dagar och i värsta fall tar din mottagande bank en avgift. Detta blir förhoppningsvis bättre och snabbare om Lunar skaffar svenska konton.

    Annars går det ju naturligtvis att handla med kortet och använda sparpengarna på det viset. Men att ta ut större belopp till ett annat konto kan som sagt vara lite meckigt.
     
  10. A-son

    A-son Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Följd frågor på den, går det att göra uttag till någon annans konto på LF eller måste det vara mitt eget?
    Går det att spara kontonummer som man enkelt kan göra uttag?
     
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    De har väl köpt upp/gått ihop med Lendify.se så det kanske blir lite ändringar i samband med det.
     
  12. psydroider

    psydroider Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2020
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Det är som en vanlig banköverföring, med clearingnummer och kontonummer, så du kan föra över till vem du vill. Tyvärr går det inte att spara ett kontonummer i Lunar just nu.
     
    A-son gillar detta.
  13. jerry84

    jerry84 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 maj 2010
    Inlägg:
    346
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Honor View 20
    Jag har själv inte testat, men som psydroider sa så är det en vanlig banköverföring. Så i teorin ska det gå.
     
  14. A-son

    A-son Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    291
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Kunde inte hålla mej :P skaffade ett konto och konstaterade precis det du nämner.
    Får se om man har nytta av Lunar, möjligt som buffertkonto för räntans skulle, men då skulle jag vilja kunna göra automatiska insättningar från LF bank varje månad.
    kör rocker och är nöjd med cashback som dom har.
     
  15. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    SEPA transaktioner är mycket riktigt avgiftsfria inom EU. MEN SEPA transaktioner går bara att göra i Euro!
    Vill man föra över svenska kronor till eller från Lunar utan att drabbas av växling och ev. växlingsavgifter kan man inte använda SEPA.

    Vill man föra över svenska kronor till eller från Lunar utan att råka ut för växling så blir det en internationell betalning eller överföring. Det kan heta lite olika hos olika banker och det kostar avgift hos vissa banker. Det faller inte under reglerna om avgiftsfria SEPA transaktioner.
     
    jerry84 och milky81 gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 708
    Mottagna gillanden:
    44 697
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  17. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 232
    Mottagna gillanden:
    1 204

    MINA ENHETER

    svenix och bernard gillar detta.
  18. Droid_296

    Droid_296 Guest

  19. Cashback

    Cashback Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2020
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    506

    MINA ENHETER

    "Lunar tar in ytterligare 70 miljoner euro, motsvarande 745 miljoner kronor, i en serie D-2-runda för att fortsätta sin nordiska expansion genom förvärv. Bland deltagarna återfinns befintliga investerare i form av svenska investmentbolaget Kinnevik, den kinesiska techjätten Tencent samt familjeägda Heartland"
     
  20. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har inte fått den utlovade 200:- bonusen från Lunar. Så nu blir det att kontakta Lunar supporten och fråga varför.