Övrigt: Filmer med 4K på Google TV (tidigare Play Film & TV)

Diskussion i 'Android TV' startad av tag, 28 jul 2020.

  1. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är ju det att det har inte 4K officiellt i Sverige så finns vissa studion som inte erbjuder det eller google har ingen deal med dom. Medans vissa studion släpper vissa enstaka titlar i Sverige men inte katalogen. Men det lär väl komma förhoppningsvis antalet titlar ökar men det går långsamt.
     
  2. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Vadå 4K finns inte officiellt i Sverige?
    Har ju 4K material på HBO Max, Disney+ och Netflix. Dessutom senaste jag tittade så var det mesta på Apple TVn tillgängligt i 4K.

    Så för mig tyder det på att Google bara snålar och inte betalar för uppgraderingen. Eller snarare att dom inte ser nåt värde i det så dom ignorerar tjänsten helt och bara låter den finnas där vid sidan om. Som dom gör med dom flesta av deras tjänster. Och jag köper inte en sekund att det skulle vara Studions fel att Google saknar det.
     
    Last edited: 20 mar 2022
  3. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Nu snackade vi om Google TV gamla Google Play TV & Film, Google har inga officelt stöd för 4K från filmbolagen.

    Att det fortfarande finns några enstaka titlar på 4K hos Google är för filmbolagen valt släppa dom själv på vissa utvalda titlar, hade Google hade 4K officelt i Sverige så hade vi fått en popup som erbjuder gratis uppgradering av tidgare köpta HD filmer till bli uppgraderad till 4K gratis.

    Att Disney, HBO, Netflix har 4K är inget okänt.
     
  4. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Nä, och det var mitt klagomål då jag är övertygad att Google får tillgång till det bara dom anstränger sig. :D
     
  5. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Det är inte allt upp till Google, men det har då en stark penga kassa så det går säkerligen och köpa licensavtalen för få in 4K, eller har bättre ersättning per såld titel. Men det där kan också bero på marknaden också att det kanske inte allt för stor efterfrågan hos Google med 4K titlar i landet, så det har par st för se hur försäljningen ser ut. Kan också vara så Apple har regionrättigheter från bolagen som Sony med 4K.

    Finns nog ganska många anledningar men att det kommer är nog inget och tvivla om frågan är bara när. Men i och med att Apple TV finns på Android TV nu också så har mina köp blivit mer vanliga där speciellt om titlarna saknar 4K i Sverige hos Google.
     
  6. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    531

    MINA ENHETER

    Rättigheter är absolut en djungel och de kan definitivt spöka på många sätt.

    Men jag är nog inne på itervas linje att Google nog kunde löst problemet om intresse fanns. Om de nu av någon anledning "inte kan få" 4K-material så kunde de ju berättat det också.

    Men jag tycker det känns som att hela filmtjänsten alltid varit i princip osynlig. Inte har Google lagt många kronor på att marknadsföra den precis?
     
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 505
    Mottagna gillanden:
    1 575
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    De har som ingen abonnemang det är bara en hyr/köp butik så tvivlar på att Google lägger pengar på marknadsföra den det nöjer sig nog med ha apparna förinstallerad. Till skillnad från Apple TV som också har inkuderade titlar till ett abonemang blir nog mer värt marknadsföra då.

    Ska man lägga miljoner på marknadsförning på köp/hyr som det kanske erhåller 10% av försäljningen resten går till filmbolagen så blir det nog inte så lönade.

    Dessutom har man klagade på hur subtilare bruka hoppa över allt på skärmen på Google film tjänst. Det är ganska lugnt när det är filmer på svenska, engelska, koreanska, blir värre när man hyr en film från ett språk man inte förstår och behöver läsa subtilare.